شناسهٔ خبر: 33496342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

صبحانه خبری / اولِ صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / ماجرای برگه ای که «آبه» در دیدار با رهبری در دست داشت، چیست؟ / احمدی نژاد پشت یکی دیگر از نزدیکانش را خالی کرد / حمله کیهان به رامبد جوان / راهکار دکتر مصدق تحریم ها را خنثی می کند؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

فدراسیون والیبال لهستان از مردم ایران عذرخواهی کرد --- پیش از آغاز مسابقه تیم های ایران و لهستان نامه عذرخواهی فدراسیون لهستان به خاطر اظهارات توهین آمیز میخال کوبیاک، بازیکن این تیم خوانده شد. در بخشی از این نامه فدراسیون والیبال لهستان از مردم ایران عذرخواهی و تاکید کرده که به "منشور المپیک درباره احترام به ملت‌ها احترام می‌گذارد". کمیته انضباطی فدراسیون جهانی والیبال، محرومیت ۶ جلسه‌ای را برای این بازیکن به خاطر اظهاراتش در باره ایران تائید کرد.

قوه قضاییه از ایجاد سامانه‌ای برای ارتباط با مردم خبر داد --- رئیس قوه قضاییه ایران از مردم خواسته به تغییر و تحول در قوه قضاییه کمک کنند. آیت الله ابراهیم رئیسی گفته سامانه‌ای اختصاصی برای ارتباط دوسویه با مردم و نخبگان، ایجاد خواهد شد. او گفته صفحات او در شبکه‌های اجتماعی هم یکی از مسیرهای دریافت نظرات مردم خواهد بود.

علی پروین در بیمارستان بستری شد --- علی پروین، بازیکن و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس در بیمارستان بستری شد. پروین که مبتلا به دیابت است، چندی پیش هم دربیمارستان بستری بود. علی پروین از پرافتخارترین چهره های فوتبال ایران است.

 تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز از ایران برای سه ماه دیگر --- منابع عراقی گفته‌اند که آمریکا معافیت از تحریم واردات گاز از ایران را برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر تمدید کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی که نامی از آن نبرده گفته است که تمدید این معافیت در پی تماس تلفنی عادل عبدل هادی، نخست وزیر با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا صورت گرفته است.

روحانی: یک طرفه نمی توانیم به برجام متعهد بمانیم ---  روحانی در نشست سران سیکا در تاجیکستان:
- همچنان معتقدیم که انجام تعهدات پذیرفته‌شده در #برجام از سوی همه طرف‌ها نقش مهمی در ایجاد ثبات خواهد داشت
- ایران به صورت یک طرفه نمی‌تواند به برجام متعهد بماند و سایر طرف‌ها نیز باید سهم خود را بپردازند

نصب مجسمه سعدی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد --- ساخت و نصب یک مسجمه از سعدی، شاعرپرآوازه در شهر شیراز به دلیل شباهت نداشتن به تصاویر موجود از این شاعر با واکنش هایی در شبکه های مجازی روبرو شده است. اولین مجسمه از سعدی در سال ۱۳۳۱ در این شهر نصب شد و حال بعد از ۶۷ سال نصب این مجسمه که گفته شده شباهتی به تصاویر قبلی از این شاعر ندارد و همچنین طراحی نامناسب آن در شبکه های اجتماعی خبرساز شده است. در نهایت، نقش برجسته سعدی روبه روی باغ دلگشا که در ابتدای بلوار منتهی به آرامگاه سعدی قرار دارد به شکل یک کتاب که روی آن نقشی از شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی قرار گرفته بود، توسط شهرداری از محل نصب برداشته شد. 

مشاور احمدی نژاد خودکشی کرد؟ --- مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران درباره شایعه خودکشی عبدالرضا داوری، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرد که «با بررسی‌های صورت‌گرفته، تاکنون خبری در این باره دریافت نشده است».  صبح روز شنبه، ۲۵ خرداد، شایعه‌ای در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر این‌که عبدالرضا داوری در پی خودکشی درگذشته است.  در روزهای گذشته الهام سلمانی، همسر داوری، تصاویری از تعدادی چت را منتشر کرد و مدعی شد که این تصاویر مربوط به گفت‌وگوهای آقای داوری با یک زن دیگر بوده است. جوانکفر مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد ضمن اظهار بی‌اطلاعی از وضعیت عبدالرضا داوری، اعلام کرد: نسبت ایشان با آقای احمدی‌نژاد چیست؟ اینقدر گفتید داوری مشاور احمدی‌نژاد است که خودتان هم باورتان شده است! چه زمانی برای ایشان حکم مشاور زده‌اند؟ 

سناتور سندرز: حمله به نفتکش‌ها نباید بهانه‌ای برای جنگ با ایران شود --- برنی سندرز، سناتور دمکرات و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا، به دولت دونالد ترامپ هشدار داد که حملات روز پنج‌شنبه نفتکش‌ها نباید مستمسکی برای جنگ با ایران قرار بگیرد. سندرز در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز اظهار داشت: «حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان غیرقابل قبول است و باید کاملا درباره آنها تحقیق شود. اما این حمله نباید به عنوان بهانه‌ای برای جنگ با ایران مورد استفاده قرار بگیرد، جنگی که یک فاجعه تمام عیار برای ایالات متحده، ایران، منطقه و جهان خواهد بود.»

مقام آمریکایی: ایرانی‌ها پیش از حمله به نفتکش‌ها، یک پهپاد آمریکا را هدف قرار دادند --- یک مقام آمریکایی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که روز پنج‌شنبه ساعاتی پیش از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، نیروهای ایرانی یک فروند موشک زمین به هوا به سوی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا شلیک کردند. این گزارش بدون اشاره به نام مقام آمریکایی مورد اشاره می‌گوید که اما موشک به هدف نخورد و در دریا سقوط کرد. به گفته وی، پیش از شلیک این موشک، پهپاد آمریکایی ام‌کیو- ۹ چند قایق ایرانی را رصد کرده بود که به سمت نفتکش‌ها می‌رفتند.

احضار سفیر انگلستان در تهران --- وزارت خارجه ایران اعلام کرد: در پی اظهارات خلاف واقع وزیر خارجه انگلیس در تبعیت کورکورانه و عجولانه از امریکا در متهم کردن کشورمان به دست داشتن در حوادث اخیر برای دو نفتکش در دریای عمان، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه امروز در ملاقات با سفیر انگلیس، شدیدا به این مواضع غیر قابل قبول و ضد ایرانی دولت انگلیس اعتراض شد

انتقادات فراستی از سرمایه‌گذار «ما همه با هم هستیم»: این سرمایه‌داری نیست، دلالی لمپن‌هاست --- مسعود فراستی در بحث درباره سرمایه‌ فیلم «ما همه با هم هستیم» گفت: لمپن ها آمده‌اند در کار فرهنگی. ما با یک مکانیزم سرمایه داری و بورژوازی مواجه نیستیم، ما با مکانیزم دلالی و تازه به دوران رسیده های لمپن طرفیم که یک شبه میلیاردر شدند. فراستی گفت: پنج سال قبل یک مغازه تعمیرات کامپیوتر داشتند و پنج سال بعد یک شبه می توانند بیست میلیارد روی یک فیلم سرمایه گذاری کنند و پشت جشنواره فجر قرار بگیرند این دیگر به من به عنوان یک شهروند و یک آدم فرهنگی مربوط است. این جریان گسترش فقراست. این جریان ضد تولید و ضد مردمی و گسترش از بین بردن هنر است.

واکنش کیهان به سفر رامبدجوان و نگارجواهریان: عناصر معلوم الحال و بی اعتقاد باید پاکسازی شوند ---کیهان به نقل از یک منتقد سینما نوشت: خبر تاسف‌بار و نگران‌کننده کشف حجاب مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر که برای تولد فرزندش به کشور کانادا به همراه همسرش «رامبد جوان» که از معروف‌ترین مجری‌ها و بازیگران صدا و سیما و سینماست مورد توجه جدی مخاطبان عمومی قرار گرفت و اظهار نظرهای گوناگونی در محکومیت و تقبیح این به ظاهر سلبریتی‌ها و چهره‌هایی که به ناحق رسانه ملی و سینما را مدت‌هاست که تسخیر کرده‌اند واقع شد و لزوم پاکسازی و پالایش سریع ارگان‌های فرهنگی را از لوث وجود عناصر معلوم‌الحال و بی‌اعتقاد بیشتر نمایان ساخت.

سید احمد خاتمی: افتخار می‎کنیم «آخوندحکومتی» هستیم --- امام جمعه موقت تهران با اشاره به ترفند ضد انقلاب برای دور کردن طلاب و روحانیون انقلابی از انقلاب با تعبیر آوردن به «آخوند حکومتی» گفت: ما افتخار می کنیم سرباز نائب امام زمان (عج) و آخوند حکومتی هستیم چرا که تنها گذاشتن نائب امام زمان تنها گذاشتن امام زمان (عج) است.

خروج ایران از برجام در دستور کار قرار دارد --- عراقچی در مورد دیدار با اشمیت معاون موگرینی گفت: جلسه خوبی بود و دو طرف توانستند از مواضع یکدیگر مطلع شوند جمهوری اسلامی ایران باید از منافع رفع تحریم‌ها در برجام وبه خصوص رفع تحریم‌های هسته ای بهره مند شود، در غیر این صورت ما با استفاده از حقی که برجام برای ما قائل شده است، تعهدات خود را بر طبق برجام پله پله کاهش می‌دهیم و در حقیقت خروج ایران از برجام در دستور کار قرار دارد، اما این امر به صورت هدفمند و هوشمند و برنامه ریزی شده و در واقع هر جا که طرفین، تعهدات خود را عملی کرده یا بخشی از خواسته‌های ایران را محقق کنند این روند خروج متوقف می‌شود و حتی می‌تواند به جای اول خود بازگردد.

پیشنهاد فرشاد مومنی برای پیاده سازی راهکار دکتر مصدق و خنثی سازی تحریم ها --- فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه گفت: در تجربه‌ی ملّی شدن نفت اگر کتاب اقتصاد بدون نفت را ملاحظه کنید به محض اینکه در 28 مرداد 1332 کودتا پیروز شد آن‌ها برای اینکه حمایت های مصدق از تولید و کل دستاوردهای شکل‌گیری صنایع ملّی را نابود کنند و تولید صنعتی مدرن را از صرفه خارج کنند بی‌سابقه‌ترین تسهیلات ممکن را در زمینه‌ی واردات در اختیار ایران قرار دادند. بسیار قابل تأمل هست و کاش نظام تصمیم‌گیری ما در این زمینه‌ها خودشان را تقویت کنند. بخش بزرگی از واردات را به صورت کمک بلاعوض به دولت کودتا دادند. برای آن‌ها سود داشته که به صورت کمک بلاعوض کالاهای تولیدی مشابه تولیدکنندگان صنعتی داخلی ایران را مجانی عرضه کنند تا تولیدکننده‌های ایرانی ورشکست شوند و آن‌ها در میان مدت و بلند مدت جبران مافات کنند و همه‌ی کمک‌های به اصطلاح بلاعوض را از طریق سودهای سرشار بعدی جبران کنند.

واکنش ژاپن به ماجرای نامه همراه آبه در دیدار با رهبر معظم انقلاب --- ماجرای نامه همراه "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن در دیدار روز پنجشنبه وی با رهبر معظم انقلاب در تهران آنقدر خبر ساز شد که "کونو تارو" وزیر خارجه این کشور مجبور شد به آن واکنش نشان دهد. کونو روز شنبه با انتشار توئیتی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «اشتباه است، آنچه نخست وزیر در دست داشت حاوی نکات صحبتش بود؛ نه پیام ترامپ!»

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما