شناسهٔ خبر: 33496309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سیستان و بلوچستان؛ استان‌ قَنات‌خیز

نمایندگی سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ششم کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

صاحب‌خبر -

زورقی در گفت وگو با ایسنا- افزود: هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آنها مربوط به شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان از مناطق خشک و کم باران کشور است که شرایط جغرافیایی و اقلیمی موجود و نبود منابع آب سطحی سبب گسترش فناوری قنات در گستره پهناور استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به گستردگی و پراکنش قنوات استان می‌طلبد که با مشارکت بهره برداران و افزایش اعتبارات دولتی طرح مرمت قنوات با جدیت بیش از پیش پیگیری و اجرا شود تا بهره گیری از این موهبت بزرگ که منشأ برکات بیشماری در کشاورزی استان است؛ به شرایط مطلوب خویش نزدیک شود.

زورقی بر اهمیت بکارگیری سامانه‌های آبیاری نوین تاکید کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن ایران و بویژه این استان در مناطق خشک و نیمه خشک کره خاکی و مشکل کم آبی و بحران آب و از سوی دیگر افزایش روزافزون جمعیت و تأمین امنیت غذایی و محدود بودن منابع آب باید سعی شود تا از آبیاری سنتی فاصله گرفته و با آبیاری مدرن و مکانیزه ضمن صرفه جویی در مصرف آب، راندمان تولید را نیز افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه این سازمان تاکنون افزون بر ۳۳ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در سیستان و بلوچستان اجرا کرده است، افزود: هیچ محدودیتی برای اجرای سیستم آبیاری نوین در استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله در دشت سیستان گفت: اجرای این پروژه بزرگ کشاورزی در شمال سیستان و بلوچستان تا کنون ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

راه اندازی گلخانه اولویت سازمان جهاد کشاورزی

زورقی در ادامه بیان کرد: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضروری است به همین سبب توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

وی از کلنگ زنی گلخانه طبیعی در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی چابهار در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: دمای هوای چابهار و کنارک، خاک حاصلخیز، نوع تابش و درجه حرارت این شهرستان‌ها با سایر نقاط کشور متفاوت و بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا نیز صادر کرد.

وی گفت: بزودی با راه اندازی گلخانه‌های طبیعی در چابهار و کنارک با اعتبار افزون بر پنج هزار میلیارد تومان علاوه بر جهش بزرگ در بخش گلخانه استان شاهد فراهم شدن زمینه اشتغال ۵۰ هزار نفر در منطقه خواهیم بود.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما