شناسهٔ خبر: 33495815 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«کارنامه پژوهشی حسین مسرت» منتشر شد

خانه کتاب

«یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت ۱۳۹۷-۱۳۵۷» با گردآوری پیام شمس‌الدینی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، «یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت ۱۳۹۷-۱۳۵۷» فهرست کتاب‌ها، گفتارها، گفت‌وگوها و سخنرانی‌های حسین مسرت در نشریه‌ها، کتاب‌ها، درگاه‌ها، تارنماها و پایگاه‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی است که از سال ۱۳۵۷ تا پایان ۱۳۹۷ منتشر شده و یا زیر چاپ است.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سخن ناشر این کتاب چنین نوشته است: «استاد حسین مسرّت، ادیب، نسخه‌شناس، فهرست‌نگار و تاریخ‌پژوه، یکی از چهره‌های مانای استان یزد و یکی از هزاران خردمند فرزانه ایرانی است که توانسته افزون بر دانش‌اندوزی از بزرگان و مفاخر یزد، آثار سترگی در حوزۀ یزدشناسی از خود برجای بگذارد. بدون اغراق حدود و ثغور این حوزه از مطالعات اقلیمی و منطقه‌ای در ایران به‌عنوان یک رشتۀ علمی که آن را «یزدشناسی» می‌نامند، با آثار قلمی حسین مسرّت در زمینه‌های مردم‌شناسی، شناخت بادگیر و قنات، فرهنگ ‌عامه، گویش‌شناسی، تاریخ محلی، تصحیح دیوان‌های شعرا و غیره تعریف شده است. رشته‌ای که در پدید آمدن خود، وامدار کوشش‌های دیرپای استاد فقید ایرج افشار بوده است. طرفه آن‌که ایرج افشار پس از آن‌که چندی با آثار قلمی حسین مسرّت آشنا شد، در نخستین دیدار با او ابراز امیدواری کرد که از آیندۀ درخشان این حوزۀ مطالعاتی آسوده‌خاطر شده‌است و درباره وی چنین گفت: "با وجود این جوان، من آیندۀ روشنی را برای فرهنگ و تاریخ یزد می‌بینم."

مسرت اکنون نوعی اعتبار و آبرو برای شهر قنات و قنوت و قناعت‌ و یکی از ذخایر فرهنگی دیار یزد است. محققان کتاب او را دوست، یار و همراه خود می‌دانند و خانه و کتابخانۀ او قبله آمال دوستداران کتاب است؛ زیرا که او خود به کتاب و دوست‌داران کتاب عشق می‌ورزد. کارنامۀ پژوهشی مسرّت بیش از شصت کتاب و ششصد مقاله را در برمی‌گیرد که وی طی چهل سال فعالیّت از ۱۳۵۷ تاکنون آن‌ها را گردآوری، تألیف و تصحیح کرده است؛ این نشان از همّت او و عشقی است که به این کار دشوار دارد.»

همچنین پیام شمس الدینی در پیش‌درآمد کتاب «یادگار قلم؛کارنامه پژوهشی حسین مسرت ۱۳۵۷-۱۳۹۷» به شیوه گردآوری کتاب اشاره کرده و نوشته است: «این کتاب فهرست کتاب‌ها، گفتارها، گفت‌وگوها و سخنرانی‌های حسین مسرت در نشریه‌ها، کتاب‌ها، درگاه‌ها، تارنماها و پایگاه‌های اینترنتی اطلاع‌رسانی است که از سال ۱۳۵۷ تا پایان ۱۳۹۷ چاپ، منتشر یا درج شده یا زیر چاپ است؛ (مطالب منتشر شده در فضاها و کانال‌های مجازی جدید به دلیل عدم پایداری در ثبت اطلاعات، لحاظ  نشده‌اند) و به گونه‌ای است که می‌توان آن را «کارنامه چهل‌ساله» دانست. به دلیل نبود دسترسی به برخی از آن نشریه‌ها روشن نیست که برخی از این گفتارها در چه سالی و چه شماره‌ای از آن نشریه چاپ شده است و یا اگر برای نشر به مرکزی  فرهنگی و اداری داده شده، چه بر سر آن آمده است، اما خوشبختانه رونوشتی از آن گفتارها در دست نویسنده آن باقی مانده است. تاریخ  آغاز گردآوری فیش‌ها به وسیله نویسنده، سال ۱۳۷۰ است و برخی از گفتارهای پیشین ممکن است از قلم افتاده باشد.

مسرت برای بهره‌وری همگان از نوشته‌های خود، بیش از ۶۵۰ مقاله و مطلب خود را در وبلاگ «کاریز یزد» درج کرده است.»

این کتاب در سه بخش«آثار»، «کتاب‌شناسی» و «تصاویر» گردآوری شده است. بخش«آثار» شامل  کتاب‌ها –جزوه‌ها، گفتارها-یادداشت‌ها، گفتارهای ارائه‌شده به همایش‌ها و گردهمایی ها، سخنرانی، فیلم، گفت‌وگو و نوار، اشعار و داستان است. در بخش «کتابشناسی» به کتاب‌های حسین مسرت، فهرست نشریات و فهرست تارنما و درگاه‌های مجازی اشاره شده است.

کتاب«یادگار قلم؛ کارنامه پژوهشی حسین مسرت ۱۳۵۷-۱۳۹۷» با شمارگان ۵۰۰ نسخه به قیمت ۶۰هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب راهی بازار کتاب شده است.

انتهای پیام

نظر شما