شناسهٔ خبر: 33495633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

رئیس مجلس نمایندگان:

مردم آمریکا مخالف جنگ با ایران هستند

شلیک یک موشک به منطقه سبز عراق و در نزدیکی سفارت آمریکا گاردین: آتشی که رئیس‌جمهور آمریکا در تنش با ایران روشن کرده ممکن است به شعله‌های غیرقابل کنترل تبدیل شوند اشاره: منابع امنیتی عراق روز گذشته از شلیک یک موشک کاتیوشا به منطقه سبز (منطقه دیپلماتیک) در نزدیکی سفارت آمریکا خبر دادند. این حادثه در شرایطی رخ داده که پنجشنبه گذشته دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله خرابکارانه مشکوک قرار گرفتند. در همین حال پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا گفت به همراه جان بولتون تلاش می‌کنند اجماعی جهانی در ارتباط با حمله به دو نفتکش در دریای عمان ایجاد کنند. مقامات آمریکایی تنها ساعاتی پس از حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند، آن هم در شرایطی که مالک ژاپنی یکی از نفتکش‌ها دخالت ایران در این حادثه را غیرقابل قبول دانسته است. از سویی سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شده پیش از آنکه حادثه نفتکش‌ها روی دهد، ایران با یک موشک یک پهپاد آمریکایی را در نزدیکی نفتکش‌ها مورد هدف قرار داده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که تاکنون یک سند و مدرکی هم درباره آن‌ها ارائه نشده است. به نظر می‌رسد دولت آمریکا تلاش می‌کند با توطئه‌چینی علیه جمهوری اسلامی اجماعی جهانی ایجاد کند تا کشورمان را به پای میز مذاکره کشانده و به اهداف خود دست یابد. همچنین گفتنی است شورای بین‌المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو)، بزرگ‌ترین انجمن کشتیرانی در دنیا نسبت به وخیم‌ شدن اوضاع در تنگه هرمز و خلیح‌فارس هشدار داد.

صاحب‌خبر -
شلیک یک موشک به منطقه سبز عراق و در نزدیکی سفارت آمریکا گاردین: آتشی که رئیس‌جمهور آمریکا در تنش با ایران روشن کرده ممکن است به شعله‌های غیرقابل کنترل تبدیل شوند
اشاره: منابع امنیتی عراق روز گذشته از شلیک یک موشک کاتیوشا به منطقه سبز (منطقه دیپلماتیک) در نزدیکی سفارت آمریکا خبر دادند. این حادثه در شرایطی رخ داده که پنجشنبه گذشته دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله خرابکارانه مشکوک قرار گرفتند. در همین حال پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا گفت به همراه جان بولتون تلاش می‌کنند اجماعی جهانی در ارتباط با حمله به دو نفتکش در دریای عمان ایجاد کنند. مقامات آمریکایی تنها ساعاتی پس از حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند، آن هم در شرایطی که مالک ژاپنی یکی از نفتکش‌ها دخالت ایران در این حادثه را غیرقابل قبول دانسته است. از سویی سی‌ان‌ان در گزارشی مدعی شده پیش از آنکه حادثه نفتکش‌ها روی دهد، ایران با یک موشک یک پهپاد آمریکایی را در نزدیکی نفتکش‌ها مورد هدف قرار داده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که تاکنون یک سند و مدرکی هم درباره آن‌ها ارائه نشده است. به نظر می‌رسد دولت آمریکا تلاش می‌کند با توطئه‌چینی علیه جمهوری اسلامی اجماعی جهانی ایجاد کند تا کشورمان را به پای میز مذاکره کشانده و به اهداف خود دست یابد. همچنین گفتنی است شورای بین‌المللی دریانوردی بالتیک (بیمکو)، بزرگ‌ترین انجمن کشتیرانی در دنیا نسبت به وخیم‌ شدن اوضاع در تنگه هرمز و خلیح‌فارس هشدار داد.
* ژاپن تایمز: تهران از تبعات اتهام‌زنی‌ها در حادثه دو نفتکش در دریای عمان آگاه است * جرمی کوربین: انگلیس نباید به گسترش تنش‌ها در خلیج‌فارس دامن بزند
 
به گزارش روز نو :منابع امنیتی عراق از اصابت موشکی به ساختمانی در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز (الخضراء) در مرکز بغداد خبر دادند. در بیانیه گروه رسانه امنیتی که از شبکه سومریه نیوز عراق منتشر شده، آمده است شامگاه جمعه موشکی از نوع کاتیوشا به منزلی در منطقه الجادریه در مرکز بغداد اصابت کرد. الجادریه در مقابل سفارت آمریکا در بغداد قرار دارد. در این بیانیه آمده است این حادثه خسارتی برجای نگذاشت. این در حالی است که کمیته امنیتی شورای بغداد بیانیه گروه رسانه امنیتی درباره اصابت موشک به الجادریه را تکذیب کرده است. محمد الربیعی، نایب‌رئیس کمیته مذکور به سومریه نیوز گفت: آنچه رسانه امنیتی منتشر کرده را تکذیب می‌کنیم. هیچ موشکی به منزل مسکونی در منطقه الجادریه اصابت نکرده و وضعیت امنیتی بغداد خوب است. به گزارش ایسنا، در همین حال، شبکه اسکای نیوز به نقل از ارتش عراق اعلام کرد که سه خمپاره به یک پایگاه در شمال بغداد که در آن مربیان آمریکایی نیز حضور داشتند، اصابت کرده است.
 
ادعای حمله به یک پهپاد آمریکایی
در شرایطی که دست‌های پشت پرده منطقه‌ای و جهانی در تلاش هستند تا از طریق انجام عملیات‌هایی کور اتهام‌هایی واهی به جمهوری اسلامی وارد کنند، سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرده که ساعاتی پیش از حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان، ایران یک پهپاد آمریکایی را بر فراز منطقه رصد و به سوی آن یک موشک شلیک کرده که به این پهپاد اصابت نکرده است. سی‌ان‌ان توضیح نداده که پهپاد آمریکایی در آن زمان در منطقه چه مأموریتی داشته و ارتباط آن با حادثه نفتکش‌ها چیست. این شبکه همچنین در ادامه فاش ساخت که چند روز پیش نیز یک پهپاد MQ-9 آمریکایی با شلیک موشک حوثی‌ها هدف قرار گرفته و سقوط کرده بود.
 
هشدار گاردین به دولت آمریکا
گاردین در یادداشتی به غیرقابل کنترل شدن آتش تنش میان آمریکا و ایران پرداخته است. به نقل از شفقنا پیتر بیومونت برای گاردین نوشت: آتشی که رئیس‌جمهور آمریکا در تنش با ایران روشن کرده ممکن است به شعله‌های غیرقابل کنترل تبدیل شوند. اینکه ایران تلاش کرده هژمونی قدرت خود را در منطقه بگستراند، در خلأ به وجود نیامده، بلکه اقدامات آمریکا به آن دامن زده است. خروج ترامپ از برجام، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی و فشارهای بی‌سابقه همگی علت بروز تنش با ایران هستند. ترامپ رئیس‌جمهوری است که خود درگیری را آغاز می‌کند و سپس از آن عقب‌نشینی می‌کند. در حقیقت بازی که ترامپ با همکاری جان بولتون با ایران آغاز کرده به شدت خطرناک بوده و آینده روشنی برای آن متصور نیست. به نظر می‌رسد بحرانی که ساکنان کنونی کاخ سفید با ایران آغاز کرده‌اند، به گونه‌ای است که خود توانایی کنترل کردن آن را ندارند.
 
تهدید مضحک علیه ایران
عبدالرحمن الراشد، سردبیر سابق روزنامه الشرق‌الاوسط عربستان در مطلبی مدعی شد: گزینه‌های ما در برابر حملات ایران که در کمتر از یک ماه، شش تانکر حامل نفت و فراورده‌های آن را هدف قرار داد، محدود است؛ این کشور از روی عمد و از طریق جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی در زمینه ناوبری دریایی، کشتی‌هایی که از بنادر عربستان و امارات بارگیری کرده بودند را منفجر کرد. آیا راه‌حل این حملات، راه‌اندازی جنگ تمام‌عیار علیه ایران است یا حمله به اهداف گزینشی این کشور نظیر اماکن حیاتی و یا بالا بردن سطح امنیت علیه هرگونه حملات جدید؟ به نقل از شفقنا، الراشد در این مقاله ایران را مسئول حملات اخیر به نفتکش‌ها در آب‌های منطقه متهم کرده و مدعی شده است: به اعتقاد من گزینه سوم و محتمل‌تر در مرحله آتی این است که ما به سناریوی تانکرهای نفت کویت در دوران جنگ عراق و ایران بازگردیم؛ در حال حاضر در خلیج‌فارس با وضعیت خطرناک مشابه آن دوران روبرو هستیم؛ جایی که ایران می‌خواست از طریق هدف قرار دادن کویت به‌ویژه تانکرهای نفتی این کشور، به حملات هوایی عراق پاسخ دهد و پس از شکست میانجیگری‌ها، کویت به رونالد ریگان رئیس‌جمهوری وقت آمریکا متوسل شد که با اعطای مصونیت به این کشور موافقت کرد و واشنگتن وارد یک عملیات نظامی بزرگ علیه فعالیت‌های ناوبری ایران در خلیج‌فارس شد و چون براساس قوانین آمریکا حمایت نیروهای آمریکایی از کشتی‌های خارجی ممنوع بود، کشتی‌های کویتی بار دیگر نام‌نویسی شدند و پرچم آمریکا روی آنها قرار گرفت.
 
ژاپن تایمز
جولین لی نویسنده، کارشناس و تحلیلگر بلومبرگ و ژاپن تایمز در ردّ متهم بودن ایران در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان در مطلبی برای ژاپن تایمز نوشت: «از حمله به نفتکش‌های دریای عمان چیزی عاید ایران نمی‌شود». وی در ادامه می‌نویسد: «خیلی از رسانه‌ها و کشورها انگشت اتهام را به‌سوی ایران گرفته و این کشور را باعث‌وبانی و حداقل مغز متفکر این رخدادها نامیده‌اند. بسیاری هم که تاکنون این کار را نکرده‌اند، تحت تأثیر فضای موجود بی‌شک در روزهای آینده این کار را خواهند کرد، اما نگاهی به شرایط منطقه نشان می‌دهد که ریسک چنین اقدامی برای ایران بسیار بیشتر از منافع احتمالی آن بوده است. به‌خصوص که بی‌شک خیلی‌ها در تهران این نکته را می‌دانستند (و می‌دانند) که حتی اگر هم شواهد کافی مبنی بر دست داشتن ایران در این قضیه به دست نیاید، اما باز هم تهران مجبور به تحمل تبعات این اقدام خواهد بود».
 
هشدار جرمی کوربین به دولت انگلیس
رهبر حزب کارگر انگلیس از اتهام‌زنی دولت این کشور به ایران درباره حادثه آتش‌سوزی اخیر در دو نفت‌کش در دریای عمان انتقاد کرده و آن را تنش‌زا خواند. به نقل از گاردین، جرمی کوربین در پی موضع‌گیری‌های ضد ایرانی جرمی هانت درباره حادثه آتش‌سوزی روز پنجشنبه در دو نفت‌کش در دریای عمان در صفحه توییترش نوشت: انگلیس باید در راستای کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس عمل کند، نه آنکه به گسترش تنش که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران شروع شد، دامن بزند. وی در ادامه گفت: بدون مدرک معتبر درباره حمله به نفت‌کش‌ها سخن گفتن و این حرف‌های دولت فقط موجب افزایش تهدید جنگ خواهد شد.
 
مخالفت با جنگ
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: مردم آمریکا علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارند و تصور نمی‌کند که رئیس‌جمهور (ترامپ) هم علاقه‌ای برای این کار داشته باشد. نانسی پلوسی در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکا در حال حرکت به سمت یک رویارویی نظامی با ایران است، گفت: امیدوارم که اینگونه نباشد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه اوضاع بسیار خطرناک است، تأکید کرد: پمپئو مدرکی درباره ادعای خود ارائه نداده و فقط یک حرفی را مطرح کرده است. وی افزود: ما علاقه‌ای برای جنگ یا انجام اقدامات تحریک‌آمیز برای ایجاد شرایطی که ممکن است منجر به واکنش‌هایی شود که می‌تواند اشتباهاتی را در پی داشته باشد، نداریم. پلوسی افزود: کشورها از اهرم‌های خود استفاده می‌کنند؛ تهدید می‌کنند و چنین و چنان می‌کنند، اما ممکن است اشتباهاتی انجام شود و این امر بسیار خطرناکی است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همچنین برخی اظهارنظرها در خصوص احتمال استفاده دولت آمریکا از یک مصوبه مربوط به سال ۲۰۰۱ برای جنگ‌افروزی را رد و تأکید کرد: ما اکنون تقریباً تمام‌وقت مشغول مصوبه بودجه هستیم. کمیته خدمات دفاعی لایحه دفاعی را تنظیم کرده و در آن چیزی که بتواند توجیه کننده جنگ باشد، وجود ندارد و چیزی به اسم مجوز برای جنگ وجود ندارد.

برچسب‌ها:

نظر شما