شناسهٔ خبر: 33495246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چالش جهانی یک دروغگو

پس از وقوع حادثه مشکوک برای دو نفتکش در دریای عمان، پیکان حملات محور عبری-عربی-غربی به سمت ایران نشانه رفت ولی دیگر حنای این هوچی‌گران رنگی برای جامعه جهانی ندارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه حمایت، روزنامه فوق در این گزارش آورده است: روایت دولت آمریکا که ادعا کرده ایران در ماجرای حمله به دو نفتکش در دریای عمان نقش داشته با تردیدهای جدی در دنیا مواجه شده است. روایت دولت آمریکا از نقش‌آفرینی ایران در ماجرای حمله به دو نفتکش در روز پنجشنبه در دریای عمان با تشکیک های جدی در دنیا مواجه شده و غیر از انگلیس و چند کشور ذره بینی منطقه، طرفداری پیدا نکرده است. دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه، همان طور که انتظار می‌رفت انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفت. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسماً ایران را عامل این حادثه معرفی کرد. علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا پنج شنبه شب ویدئویی را منتشر و ادعا کرد یک قایق گشتی ایران به کشتی آسیب دیده «کوکوکا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل نکرده را از بدنه این نفتکش جدا کرد». این روایت، اما به شدت مورد تردید واقع شده است. «یاتاکا کاتادا» مالک نفتکش ژاپنی که به خلاف روایت آمریکا اصلاً انفجار مین عامل صدمه به این کشتی نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک «شیء پرنده» صورت گرفته است. او ادعاها درباره هدف قرار گرفتن کشتی ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت: با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

انزوای آمریکا

روایت آمریکایی‌ها به نظر می‌رسد این بار ادعاهای آمریکا آنقدر غیرقابل قبول است که از پس اقناع اروپای کاملاً همنوا با آمریکا در اتهام پراکنی علیه ایران در مسائل منطقه‌ای هم بر نیامده است. دولت آلمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا علیه ایران را زیر سؤال برد و گفت که تنها انتشار یک ویدئو برای متهم کردن یک طرف به انجام حمله به نفتکش‌ها کافی نیست. اتحادیه اروپا هم در برابر سیاست آمریکا که می‌گوید «فشار حداکثری علیه ایران» را در دستور کار قرار داده همه طرف‌ها را به «خویشتنداری حداکثری» دعوت کرده است. «ناتالی توچی»

از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم ایران را «بازیگری بسیار معقول» توصیف کرد و ادعای آمریکا را به‌چالش کشیده است. وی گفت: قبل از آنکه کسی را مقصر قلمداد کنیم به شواهد معتبر نیاز داریم. وی در ادامه با بیان اینکه ایرانی‌ها «بازیگرانی بسیار معقول» هستند، افزود: این‌که آنها در زمان حضور نخست‌وزیر ژاپن در کشورشان به یک کشتی ژاپنی حمله کنند کار چندان معقولی نیست. کشورهای اروپایی به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت ترامپ و رویکرد ستیزه‌جویانه این کشور علیه ایران این بار جانب احتیاط پیشه گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوء تعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کنند. همچنین «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس از مواضع دولت حاکم این کشور درباره حمله روز پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان و حمایت لندن از اتهام‌زنی‌های بی‌سند آمریکا علیه ایران انتقاد کرد.

کوربین در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: بریتانیا باید برای کاهش تنش‌ها در خلیج‌فارس اقدام کند نه اینکه به تشدید تنش نظامی که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران شروع شود، دامن بزند. رهبر حزب کارگر افزود: در نبود مدارک معتبر درباره حملات به نفتکش‌ها، لفاظی دولت انگلیس تنها تهدید جنگ را افزایش خواهد داد. همچنین شبکه خبری آمریکایی «سی. ان. ان» گزارش داد: هرچند متحدان اروپایی آمریکا موافق با ارزیابی این کشور هستند، اما آنها آنطوری که واشنگتن می‌گوید، ایران را مقصر ماجرای اخیر نفتکش‌ها نمی‌دانند.

دلیلی برای متهم دانستن ایران وجود ندارد

«برنی سندرز» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ضمن انتقاد از واکنش مقامات دولت آمریکا در مقصر جلوه دادن ایران در حادثه دریای عمان گفت که این حادثه نباید بعنوان «بهانه‌ای برای جنگ» با ایران مورد استفاده قرار گیرد. کارشناسان روسی هم به شبکه راشاتودی این کشور اعلام کردند که با وجود اتهامات واشنگتن عیه ایران، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد. این کارشناسان تاکید کردند که این حادثه مشکوک، به جای کمک به ایران به آن آسیب می‌رساند. همچنین وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره هر گونه نتیجه گیری شتابزده درباره حادثه دریای عمان اعلام کرد که سیاست ضدایرانی آمریکا باعث تشدید تنش‌ها شده است. «یک منبع امنیتی بلندپایه» لبنانی هم که نامش فاش نشده، گفت: بعید می‌داند بعد از حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان، «اتفاق دراماتیکی» برای تنگه هرمز بیفتد. «منصور العتیبی» نماینده دائم کویت در سازمان ملل نیز در واکنش به نمایش مضحک آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ثابت کردن این مساله که قایق موجود در ویدیویی که آمریکایی‌ها منتشر کردند، متعلق به سپاه پاسداران ایران باشد امری دشوار است.

آمریکا بر دروغش اصرار دارد

آمریکایی‌ها علی رغم آنکه که از واکنش‌های جهانی به دروغ خود سرخورده شده‌اند، همچنان بر هوچی‌گری علیه کشورمان اصرار دارند. «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا ضمن تکرار اتهامات بی‌اساس علیه کشورمان، مدعی شد: در پی حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان، دولت آمریکا به دنبال ایجاد اجماعی بین‌المللی است. «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در اتهام‌زنی مجدد به کشورمان، طی سخنانی بدون ارائه شواهد مستند، ادعا کرد: تقریباً قطعی است که ایران پشت حملات به تانکرهای نفت در دریای عمان است! اما این دروغ پردازی و فضاسازی رسانه‌ای آمریکایی‌ها، حق بیمه حمل فرآورده‌های نفتی را افزایش داد. در همین رابطه، خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت: هزینه بیمه برای کشتی هایی که در خاورمیانه رفت وآمد می‌کنند پس از حمله به دو نفتکش در دریای عمان، حداقل ۱۰ درصد بالا رفته و با احتمال افزایش بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای باز هم بالاتر می‌رود. یک بیمه‌گر در همین رابطه به رویترز گفت: شرایط تغییر کرده است. اگر یکی از نفتکش‌ها غرق شوند حق بیمه جنگی سالانه افزایش می‌یابد.

کوتاه سخن اینکه، پس از وقوع حادثه مشکوک برای دو نفتکش در دریای عمان، پیکان حملات محور عبری-عربی-غربی به سمت ایران نشانه رفت ولی دیگر حنای این هوچی‌گران رنگی برای جامعه جهانی ندارد. شاید در گذشته برخی کشورها فریفته سیاست‌های ضدایرانی این محور می‌شدند ولی امروز جامعه جهانی آگاه شده و آمریکا و اذانبش نمی‌توانند افکار شوم زاییده ذهن بیمار خود را به دیگر کشورها تزریق کنند.

نظر شما