شناسهٔ خبر: 33494901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پیشرفت در پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان و اراضی اشغالی

71496

یک منبع اسرائیلی از موفقیت میانجی آمریکایی در حصول توافق‌هایی میان اسرائیل و لبنان برای آغاز مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، مرکز پخش رژیم صهیونیستی (مکان) اعلام کرد، دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا توافق‌هایی برای امضای یادداشت تفاهمی میان رژیم صهیونیستی و لبنان به دست آورده که مقدمه‌ای برای مذاکرات درباره تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف است.

این مرکز گزارش داد، پیشرفت ملموسی در مقدمات آغاز مذاکرات دو جانبه برای تعیین مرزهای دریایی دو طرف حاصل شده است.

همچنین این مرکز افزود، میانجی آمریکایی اواخر هفته در اسرائیل نشستی با یوآل اشتاینتز، وزیر انرژی اسرائیل و مئیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی آن داشت. در آن نشست دو طرف به توافق‌هایی برای امضای یک یادداشت تفاهمی پیرامون اهداف مشترک اسرائیل و لبنان جهت آغاز مذاکرات دوجانبه دست یافتند.

مرکز یاد شده به نقل از یک مسئول عالی رتبه اسرائیلی اعلام کرد، پیش‌بینی می‌شود مذاکرات پس از حدود دو هفته آغاز شود، اسرائیل دو شرط برای این مذاکرات تعیین کرده است، اول اینکه مذاکرات تنها محدود به تعیین مرزهای دریایی میان دو طرف بدون ترسیم مرزهای زمینی باشد و دیگر اینکه مذاکرات با نظارت آمریکا و نه سازمان ملل انجام شود.

این مسئول اسرائیلی افزود: اختلاف‌نظر با لبنان بر سر منطقه‌ای دریایی به مساحت حدود ۸۰۰ کیلومتر مربع است که بر اساس برخی تخمین‌ها میادین بزرگ نفت و گاز طبیعی در آنجا وجود دارد.

ساترفیلد هفته گذشته با سفر به بیروت، حامل پاسخ اسرائیل به نقطه نظرات اخیر لبنان بود. این نقطه نظرات لبنان مانع از آغاز مذاکرات می‌شد. مخالفت لبنان به این دلیل بود که خواستار عدم تعیین سقف زمانی برای اجرای این مذاکرات بود، اما اسرائیل بر تعیین مهلتی شش ماهه برای آن تاکید داشت.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما