شناسهٔ خبر: 33494096 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نگاهی به مطالب ستون نویس‌های ترکیه| ثروت جناب بن علی یلدیریم

هم اکنون فرزندان یلدیریم٬ مجموعاً صاحب ۱۷ شرکت٬ ۲۸ کشتی و دو قایق تفریحی فوق پیشرفته هستند. این ثروت از کجا آمده است؟ چرا جناب بن علی٬ این راز را به من هم نمی‌گوید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ستون‌نویس‌های روزنامه‌های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به "گوشه‌نویس" یاد می‌شود٬ بخشی از فعالان رسانه‌ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت‌هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می‌گذارد.

تسنیم تلاش می‌کند تا با انتخاب گزینه‌های قابل توجهی از نوشته‌های ستون‌نویس‌های ترکیه تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت‌های رسانه‌ای و هدایت افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

ثروت جناب بن علی یلدیریم

مهمت ییلماز/ پایگاه خبری تحلیلی تی 24

دروغ چرا؟ راستش را بخواهید در انتخابات پیش‌رو در استانبول٬ به بن علی یلدیریم رای نخواهم داد. اگر فکر می‌کنید به خاطر نگرش ایدئولوژیک و رویکرد سیاسی متفاوت، او را از رای خودم محروم می‌کنم٬ سخت در اشتباهید. من از جناب بن علی عصبانی هستم. او آدم خودخواه و تنگ‌نظری است و آن راز بزرگ را به ما نمی‌گوید. کدام راز؟ خواهم گفت.

بن علی یلدیریم در سال 1955 در روستایی در حوالی رفاهی در استان ارزنجان به دنیا آمده است. خانواده او از خوانین و ملاک بزرگ آن دیار نبوده‌اند و او در یک خانواده کاملاً عادی و معمولی روستایی به دنیا آمده است.

او درس خوانده و با امکانات دولتی به یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور رفته و به عنوان مهندس کشتی‌سازی و حمل و نقل دریایی فارغ‌التحصیل شده و به عنوان یک کارمند معمولی مشغول به فعالیت شده است.

بعدها هم به عنوان نماینده به مجلس رفت و سپس وزیر و نخست وزیر و رئیس پارلمان شد و حالا هم که نامزد شهرداری استانبول است. در کل این کارنامه٬ نقطه‌ای پیدا نمی‌کنید که جناب بن علی٬ یک فعالیت اقتصادی یا سرمایه‌گذاری تجاری انجام داده باشد.

همسرش هم که یک معلم دارای حقوق ماهیانه عادی است. خوب... بن علی بیگ و همسرش چگونه توانسته‌اند 3 فرزند خود را بزرگ کنند و چنین ثروتی در اختیار آنها بگذارند؟ کدام ثروت؟ بگذارید برایتان بگویم.

هم اکنون فرزندان یلدیریم٬ مجموعاً دارای 17 شرکت٬ 28 کشتی و دو قایق تفریحی فوق پیشرفته هستند. این ثروت از کجا آمده است؟ چرا جناب بن علی٬ این راز را به من هم نمی‌گوید؟ اگر این راز را در مناظره تلویزیونی امروز برملا کند٬ نه تنها خودم به او رای خواهم داد٬ بلکه رفقا و اطرافیانم را اقناع می‌کنم که حتماً به او رای بدهند.

جناب بن علی٬ راز این ثروت بزرگ چیست؟ دعا و اوراد خاصی لازم است؟ به قربانی کردن گوسفند و گوساله ربط دارد؟ یک سری کارهای خاص باید انجام داد؟ واقعاً چرا این اندازه خودخواه هستی و این رازها را برملا نمی‌کنی که ما هم صاحب امکانات شویم. البته من نیاز به 28 کشتی ندارم و یک قایق مدل بونزایی کارم را راه می‌اندازد.

هر آن چه هستی بازآ

خیرالدین کارامان/ روزنامه ینی شفق

در ادبیات ترکی٬ یک خطای مصطلح وجود دارد و همه تصور می‌کنند که شعر مشهور «هر آن چه هستی باز آ»٬ به مولانا جلال الدین رومی تعلق دارد. اما چنین نیست. این شعر٬ رباعی مشهوری از یک عارف و صوفی بزرگ خراسانی به نام ابو سعید ابولخیر است.

اصل رباعی این است:

باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ

گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ

این درگه ما درگه نومیدی نیست

صد بار اگر توبه شکستی باز آ

بگذارید شما را با این شخصیت بزرگ اسلامی٬ آشنا کنم.

ابو سیعد ابوالخیر در سال 967 میلادی در روستای میهنه در منطقه خاوران و در  حد فاصل بین بیورد و سرخس به دنیا آمد. او قرآن و دیگر دروس دینی را در زادگاه خود آموخت و سپس نزد استاد ابوالفضل سرخسی و قصاب آملی٬ عرفان و تصوف آموخت.

ابو سعید بیش از 7 سال از جوانی خود را صرف یک ریاضت و عبادت مداوم بدون گسست کرد. او گاهی بیش از یک هفته در صحرا و بیایان تنها می‌ماند و عبادت می‌کرد.

شب‌ها نماز می‌خواند و روزها روزه می‌گرفت. لباس و خرقه زبر و سنگین می‌پوشید و همواره تلاش می‌کرد در وضعیت رو به قبله باشد. از هر چه بدی و گناه بود دوری می‌کرد. به بازار نمی‌رفت٬ مداوماً قرآن می‌خواند و ذکر می‌گفت. نفس خود را چنان تربیت کرده بود که استاد و الگوی تواضع بود. مستراح مساجد را تمیز می‌کرد و نزد عالمان و صوفیان بزرگ روزگار٬ زانوی ادب و تلمذ بر زمین می‌زد.

شعر مشهور هر آن چه هستی باز آ از ابوالخیر٬ در واقع تاکید او بر اهمیت حیاتی توبه است. این عارف بزرگ که از سکان داران بزرگ کشتی عرفان بوده و عمر خود را در مسجد و تکیه و چله‌خانه و در حال عبادت سپری کرده٬ بنده را به بازگشت مداوم تشویق می‌کند.

او اهل عبادت و ریاضت و عرفان و عشق حق بود٬ اما همیشه از خرافه دوری می‌گزید  و به دنبال حقیقت بود.

اف 35 و جبهه بندی نظامی

دنیز یلدیریم روزنامه جمهوریت

این روزها در ترکیه٬ همه از سامانه دفاعی موشکی اس 400 صحبت می‌کنند. غافل از آن که نباید به خاطر زوم کردن بر روی این موضوع٬ از اهمیت استراتژیک هواپیماهای اف 35 بگذریم.

هواپیمای جنگنده اف 35 در واقع نسل پنج جنگنده‌هایی است که به شکل عمود امکان برخاستن و فرود دارند و کمپانی عظیم لاگهید مارتین٬ این هواپیما را جایگزین اف 16 کرده تا استراتژی هوایی قرن 21 تحت تاثیر این پدیده قرار بگیرد.

بزرگترین خریدار اف 35 آمریکا است و تاکنون بیش از 2 هزار و پانصد فروند از این هواپیما را سفارش داده است.

لاگهید مارتین٬ هم تعمیرات و هم تولید برخی از قطعات این هواپیما را به کشورهای دیگر سپرده و ترکیه نیز یکی از معدود کشورهایی است که چندین قطعه مهم این هواپیما را تولید می‌کند و این شراکت٬ سالانه 250 میلیون دلار درآمد عاید صنایع دفاعی ترکیه می‌کند.

همچنان که می‌دانیم توجه به صنایع دفاعی در استراتژی سیاسی حزب عدالت و توسعه جایگاه ویژه‌ای دارد.

هواپیمای جنگنده اف 35 برای کشورهای خاورمیانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و هر فروند از این جنگنده بین نود تا یکصد میلیون دلار قیمت دارد. این هواپیمای رادارگریز٬ به منظور مقابله با تهدیدات چین و روسیه ساخته شده، اما از نظر اقتصادی نیز اهمیت استراتژیک ویژه‌ای برای واشنگتن دارد و پیش‌بینی شده که تا سال 2070 میلادی٬ اقتصاد آمریکا بیش از یک هزار و پانصد میلیون دلار درامد از محل فروش اف 35 به دست بیاورد.

از کره جنوبی و ژاپن گرفته تا لهستان٬ اسراییل٬ بلژیک و بسیاری کشورهای دیگر٬ همه خریدار و سفارش دهنده اف 35 هستند و چنین چیزی به معنی جان دادن به اقتصاد آمریکا و در عین حال ریشه‌ دواندن امپریالیسم در کل مناطق جهان است.

باید این واقعیت را نیز به یاد داشته باشیم که فرانسه و انگلیس٬ از این که بلژیک نیز این هواپیما را خریده ناراضی هستند و معتقدند که چنین چیزی برای اتحادیه اروپا جالب نیست و معنی روشن این مساله٬ ایجاد جبهه بندی‌های نظامی و سیاسی جدید به واسطه تولید و صادرات اف 35 است.

در دیگر سوی ماجرا هم٬ روسیه٬ چین و هندوستان با نصب سامانه موشکی اس 400 وضعیتی به وجود آورده‌اند که گویی در برابر قدرت اف 35 یک پرده  آهنین ایجاد شده است و حالا ترکیه می‌خواهد در هر دو جبهه حضور داشته باشد. یعنی هم صاحب اف 35 باشد و هم خریدار اس 400.

مناظره یلدیریم – امام اوغلو و یک نکته مهم

احمد هاکان/ روزنامه حریت

امروز میلیون‌ها نفر از مردم ترکیه٬ تماشاگر مناظره انتخاباتی بن علی یلدیریم و اکرم امام اوغلو خواهند بود. من می‌خواهم به نکته مهمی اشاره کنم که می‌تواند برای هر دو سو مفید و ارزشمند باشد.

شواهد نشان می‌دهد که در حال حاضر اکرم امام اوغلو 45 درصد از آرای قطعی مردم استانبول و بن علی یلدیریم نیز 45 درصد از آرای مردم استانبول را در جیب دارند و 90 درصد از شهروندان ترکیه تصمیم خود را گرفته و تکلیفشان روشن است. می‌ماند 10 درصد.

یلدیریم و امام اوغلو باید برای کسب رای و رضایت این 10 درصد مردم استانبول با هم رقابت کنند. این 10 درصد٬ به جای دعوا و نیش و کنایه و متلک٬ خواهان گفت‌وگو و دوستی و ارتباط است. این 10 درصد به جای شعار و بیانات خصمانه٬ خواهان پروژه و آرامش و رشد اقتصادی و رفاه است. پس تحریک نشوید و با آرامش و خونسردی با هم مناظره کنید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما