شناسهٔ خبر: 33491397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

دست خالی واشنگتن در سناریوی ضد ایرانی

صاحب‌خبر -

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از خروج نفتکش‌های حادثه دیده در دریای عمان از آب‌های زیر پایش جمهوری اسلامی ایران خبر داد.به گزارش ایرنا، «الله مراد عفیفی پور» عصر دیروز( شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با وجود اینکه نوع کشتی‌های حادثه دیده، تانکر نفتکش بوده و محموله‌های آنها دارای ریسک بالای زیست محیطی است، با اقدام به موقع تیم‌های امدادی در مهار آتش و نظارت‌های عملیاتی، خوشبختانه آلودگی دریایی ناشی از نشت فرآورده‌های نفتی مشاهده نشده است.
وی افزود: در ۴۸ ساعت اخیر (از زمان حادثه تاکنون)، شناور مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی اعزامی از بندر شهید رجایی، برای انجام اقدام‌های احتیاطی در محل سانحه حضور داشته است.
در همین حال، نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» در مطلبی با اشاره به حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان نوشت: برخی متحدان آمریکا پس از خروج «دونالد ترامپ» از برجام، راه خود را از وی جدا کرده و نسبت به این حادثه جانب واشنگتن را نگرفتند.
در مطلبی که با عنوان «برخی متحدان آمریکا از سرزنش ایران درخصوص حملات اخیر امتناع کردند» در این نشریه آمریکایی انتشار یافته، آمده است: یک روز پس از آنکه دو نفتکش در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفتند، برخی متحدان ایالات متحده تمایلی به پیوستن به دولت دونالد ترامپ برای سرزنش ایران نداشتند، زیرا این رویداد به تنش‌های فزاینده میان واشنگتن و تهران کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه بلافاصله ایران را به دلیل این حملات سرزنش کرد.
ناگفته نماند یکی از این نفتکش‌ها متعلق به نروژ و دیگری متعلق به ژاپن بود که تولیدات نفتی را از طریق آبراهه راهبردی تنگه هرمز به دیگر نقاط جهان می‌برد.
وزارت دفاع آمریکا هم فیلم‌های ویدئویی سیاه و سفیدی منتشر کرده که ظاهراً نشان می‌دهد ایران پشت این حمله‌ها قرار دارد اما برخی متحدان ایالات متحده از جمله ژاپن و نروژ از متهم قرار دادن ایران به صورت مستقیم خودداری کردند.
از سوی دیگر، دولت ایران هم ادعاهای ایالات متحده را رد می‌کند.
در ادامه مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی می‌خوانیم: ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در گامی غیر معمول، اقدام به پخش ویدئویی از این حادثه کرده که نشان می‌دهد نیروهای ویژه ایران، در حال جدا کردن یک مین عمل نکرده از یکی از نفتکش‌های آسیب دیده هستند.
اما مالک ژاپنی یکی از نفتکش‌ها با ادعای سنتکام مخالفت کرده و گفته «نفتکش وی توسط یک شیء پرنده و نه یک مین و یا اژدر آسیب دیده است» و این گفته‌ها بر سردرگمی در این خصوص افزوده است.
از سوی دیگر، «جرمی‌هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذششته (جمعه) با حمایت از سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تقریباً بدون شک پشت این حملات قرار دارد و از تهران خواست از تمامی فعالیت‌های بی ثبات کننده دست بردارد».
اما دیگر متحدان ایالات متحده که راه خود را از واشنگتن پس از خروجش از موافقتنامه هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) جدا کرده‌اند، هنوز به این اندازه اظهار نظر نکرده و همچنان بر روی طناب نازک دیپلماسی میان ایران و آمریکا، این سو و آن سو می‌روند.
«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان دراین خصوص به خبرنگاران در اسلو (پایتخت نروژ) گفت: «شواهد ویدئویی به تنهایی کافی نیست. این ویدئو کافی نیست ما می‌توانیم بفهمیم که چه چیزی در حال نشان داده شدن است، اما برای ارزیابی نهایی، چنین چیزی برای من کافی نیست».
«مایکل ای زن استاد» کارشناس منطقه‌ای در مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت: برخی متحدان ایالات متحده ممکن است نخواهند دنباله رو دولت ترامپ باشند و می‌خواهند برای دریافت مدارک از سازمان‌های اطلاعاتی بدست آمده از جامعه اطلاعاتی آمریکا منتظر بمانند.
وی افزود: این حمله به نظر می‌رسد متناسب با الگوی حملاتی که ایران در گذشته انجام داده است، باشد.
ناگفته نماند گزارش‌ها از این حملات در شرایطی به اوج خود رسیده که تنش میان تهران و واشنگتن در بالاترین حد خود قرار دارد. ترامپ در ماه آوریل (فروردین ماه) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران هم به تلافی تمام نیروهای ایالات متحده حاضر در خارومیانه را تروریستی اعلام کرد.
در آخرین حمله، کاخ سفید، با تمدید نکردن معافیت‌های خرید نفتی از ایران به عنوان بخشی از برنامه فشار حداکثری، ضربه سنگینی به ایران وارد کرد.
«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده بر ضرورت رسیدن به «یک توافق بین‌المللی» در این شرایط تأکید کرد.
وی با بیان اینکه ۱۵ درصد نفت جهان از مسیر تنگه هرمز جریان دارد، گفت: بدیهی است ما باید برنامه‌های احتمالی که شرایط را بدتر می‌کند مدنظر قرار دهیم.
شاناهان روز گذشته در پنتاگون گفت: «ما همچنین باید حمایت خود را از وضعیت بین‌المللی گسترش دهیم».
در اواخر روز پنجشنبه (۲۳ خرداد ماه)، سنتکام یک جدول زمانی دقیق از حوادث برای روشن شدن رویدادها منتشر کرد و از ادعاهای ایالات متحده حمایت کرد.
در این جدول زمانی آمده است که نخستین تماس برای کمک حوالی ساعت ۶ بامداد روز پنجشنبه از سوی یک نفتکش نروژی مخابره شد و در ساعت ۷ صبح یک نفتکش ژاپنی تقاضای کمک کرد.
به گفته سنتکام حدود یک ساعت پس از تماس دوم، یک هواپیمای آمریکایی قایق گشتی متعلق به سپاه پاسداران و چندین قایق تندروی دیگر را مشاهده کرد.
در ساعت ۹:۲۶ صبح، نیروهای ایرانی ملوانان را از کشتی در حال حریق نجات دادند.
در ساعت ۱۱:۰۵ یکشنبه، یک ناوشکن آمریکایی که در همان نزدیکی‌ها مستقر بود، دریانوردان ژاپنی را از کشتی در حال آتش که به گفته سنتکام یک مین عمل نشده به آن چسبیده بود، نجات دادند.
به گفته سنتکام، نزدیک به سه ساعت بعد، در ساعت ۲:۰۵ بعد از ظهر، یک قایق گشت دریایی سپاه به نفتکش ژاپنی نزدیک شد و مین عمل نشده را از آن جدا کرد.
سنتکام این حملات را به عنوان «تهدیدی واضح برای آزادی کشتیرانی در آبراهه‌های بین‌المللی» محکوم کرد و بر این باور است که ایالات متحده و شرکای آن در منطقه «اقدامات لازم برای دفاع از خود و منافعشان را انجام خواهند داد.»
«کاپیتان بیل اوربن» سخنگوی سنتکام در این خصوص گفت: «ایالات متحده علاقه‌ای به مشارکت در یک درگیری جدید در خاورمیانه ندارد. با این وجود، ما از منافع خود دفاع خواهیم کرد».
حملات جدید تنها چند روز پس از آن رخ داد که «ژنرال کنت مکنزی» فرمانده جدید سنتکام، در مصاحبه‌ای هشدار داد ایران تهدیدی «قریب الوقوع» برای نیروهای ایالات متحده در خاورمیانه است.
او به وال استریت ژورنال گفت: «افزایش سریع نیروهای ایالات متحده در خلیج فارس در ماه گذشته پس از تهدیدهای گزارش شده به طور موفقیت آمیزی وضعیت را تثبیت کرده» اما در عین حال افزود، «حضور بیشتر ایالات متحده در منطقه را 
توصیه کند».
برخی کارشناسان معتقدند شرکای منطقه‌ای ایالات متحده، در حالی که خواهان یک درگیری تمام عیار نیستند، به احتمال زیاد برای پاسخ به تجاوز ایران فشار زیادی بر آمریکا وارد می‌کنند.
«بکا واسر» تحلیلگر اندیشکده پرنفوذ رند بر این باور است: «شرکای منطقه‌ای واشنگتن مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی خود را خوددار نشان می‌دهند زیرا می‌دانند درگیری میان آمریکا و ایران به نفع آنها هم نیست. اما آنها خواهان اقدامات بیشتر آمریکا برای پشتیبانی از شرکای منطقه‌ای هستند. در حالی که آنها خواهان یک جنگ تمام عیار نیستند اما بدشان نمی‌آید اگر آمریکا ضرب شست بزرگی به ایران نشان دهد تا این پیام را به تهران بفرستند که هیچ خرابکاری بی پاسخ نمی‌ماند».
وزیر امور خارجه ایران، اتهامات ایالات متحده مبنی بر اینکه ایران پشت این حادثه قرار دارد را محکوم کرد و اظهار داشت این اتهامات بی اساس و بدون حتی یک مدرک حقیقی یا ضمنی ارائه شده است.
«محمد جواد ظریف» با مشکوک خواندن این حوادث نوشت: این شرایط مشخص می‌کند «گروه ب» دیپلماسی خرابکاری را آغاز کرده است که شامل تخریب [تلاش‌های] «آبه شینزو» هم می‌شود تا تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را پنهان کنند.
این حملات در حالی رخ داد که «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در حال دیدار با آیت الله خامنه ای رهبر ایران برای گفت وگو به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای باز شدن درهای دیپلماسی میان تهران و واشنگتن بود.
اما رهبر ایران به شدت چنین ایده‌ای را رد کرد و گفت: «من ترامپ را سزاوار مبادله پیام نمی‌دانم و هیچ پاسخی برای او ندارم و پاسخی هم نخواهم داد.»
«فارن پالیسی» نشریه خبری، سیاسی و اقتصادی سال ۱۹۷۰ توسط «ساموئل‌هانتینگتون» و «وارن منشل» تأسیس شد.
محتوای اخبار و گزارش‌های این نشریه بر امور جهانی، حوادث جاری و سیاست داخلی و بین‌المللی متمرکز است.
«موشه نعیم» از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ سردبیر آن بود. در سال ۲۰۰۸ شرکت واشنگتن پست متعلق به هلدینگ گراهام آن را خریداری کرد، و از سال ۲۰۱۰ سوزان گلاسر سردبیر آن شد.
 

برچسب‌ها:

نظر شما