شناسهٔ خبر: 33489574 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخــبار

صاحب‌خبر -


تدوین نظام جامع تنظیم مقررات در فضای مجازی

معاون مرکز ملی فضای مجازی از تدوین سند نظام جامع تنظیم مقررات در حوزه فضای مجازی خبر داد و گفت: این سند آماده طرح در شورای عالی فضای مجازی برای تصویب نهایی است. به‌گزارش مهر، عباس آسوشه با بیان اینکه سند نظام جامع تنظیم مقررات در حوزه فضای مجازی یک سال است که در دستور کار تدوین در مرکز ملی فضای مجازی است، اظهار داشت: تأکید این سند بر این است که همان‌طور که سازمان تنظیم مقررات در حوزه ارتباطات ذیل وزارت ارتباطات در حال فعالیت است، سایر سازمان‌ها و نهادهای درگیر فضای مجازی نیز باید رگولاتوری داشته باشند. وی افزود: پس از تصویب این سند، هر وزارتخانه و سازمان، مسئول رگولاتوری و تنظیم مقررات در حوزه خدمات فضای مجازی خواهد بود. آسوشه گفت: برای مثال سازمان صدا‌و‌سیما، وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، وزارت بهداشت، وزارت صمت و وزارت علوم که به نوعی خدمات در حوزه فضای مجازی دارند باید مطابق این سند، نسبت به ایجاد رگولاتوری اقدام کنند. در این باره با دستگاه‌ها وارد مذاکره شده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم که رگولاتوری و سازمان تنظیم مقررات را در مجموعه خود ایجاد کنند. معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه ایجاد یک ساختار سازمانی جدید منظور نیست، ادامه داد: بلکه منظور این است که این دستگاه‌ها سازمان‌های سنتی خود را تغییر داده و به رگولاتوری فضای مجازی تبدیل کنند. این سازمان‌ها با توجه به تنوع محتوا، باید رگولاتوری داشته باشند.

افزایش 5 درصدی حجم اینترنت اپراتورهای ثابت

اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات اینترنت ثابت ملزم شدند حجم مصرف منصفانه در خدمات اینترنتی خود را بدون دریافت هزینه، حداقل پنج درصد افزایش دهند. به گزارش «ایران»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با بیان اینکه صیانت از حقوق مشترکان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رگولاتوری است، اعلام کرد: در پی اطلاعیه‌های قبلی رگولاتوری درباره مغایرت بسته‌های اینترنتی فروخته شده با میزان تحویل شده به مشترکان، اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات اینترنت ثابت حداقل پنج درصد به حجم مصرف منصفانه بسته‌های اینترنتی مشترکان اضافه می‌کنند. این افزایش بدون دریافت هزینه اضافی و به منظور جبران حقوق مشترکین در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.

ضریب نفوذ اینترنت کشور از۹۰ درصد گذشت

طبق آخرین آمار منتشرشده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت کشور تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۷۴ میلیون و ضریب نفوذ اینترنت به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. به‌ گزارش «ایران»، تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند تا پایان سال ۹۷، ۷۴میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ مشترک است که شامل ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ مشترک اینترنت پهن‌باند سیار و ۱۰میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ مشترک اینترنت پهن باند ثابت می‌شود. تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت در سال ۹۵، بیش از ۳۳میلیون در پهن‌باند سیار و بیش از ۹ میلیون در پهن‌باند ثابت بود و در سال ۹۶ این آمار به بیش از ۵۳ میلیون برای مشترکان پهن‌باند سیار رسید و مشترکان پهن باند ثابت هم با افزایشی بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مواجه بودند. مطابق این آمار، ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند تا پایان سال ۹۷، ۹۰.۷۸درصد است که ۷۸.۱۴ درصد آن مربوط به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار و ۱۲.۶۵درصد ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت است.

برچسب‌ها:

نظر شما