شناسهٔ خبر: 33489506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا خواستار انجام تحقیقات مستقل در سودان شد

دیپلمات ارشد آمریکایی ضمن هشدار در خصوص ناآرام شدن دیگر کشورها به واسطه بحران سودان، انجام تحقیقات مستقل در سودان را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک دیپلمات ارشد آمریکا بر لزوم انجام تحقیقات «مستقل» و «معتبر» در زمینه حوادث اخیر سودان و درگیری بین نظامیان این کشور با شهروندان سودانی تاکید کرد.

 به  نوشته شماره شنبه وبگاه «العربی» «تیبور ناجی» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور ‌آفریقا روز گذشته در سخنانی در اتیوپی اظهار داشت که سرکوب مرگبار در سودان از سوی نظامیان سودانی به قتل و تجاوز مبدل شده است.

این در حالی است که یکی از دلایل وخامت اوضاع در سودان عدم رفع تحریم‌های آمریکا علیه این کشور  است که در زمان دولت قبلی آمریکا (باراک اوباما) پایدار ماند و با قدرت گرفتن «دونالد ترامپ» نیز تداوم یافت .

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان  در پی گسترش اعتراض‌های مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، 22 فروردین با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» قدرت را به دست گرفت. معترضان سودانی نیز که خواهان انتقال کامل قدرت از سوی شورای انتقالی به غیرنظامیان هستند در اعتراض به سرکوب خونین تظاهرکنندگان در پایتخت و چند شهر دیگر، شهروندان را به نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی فراخواندند.

 

 

درگیری‌های سودان تاکنون ‌ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشته و سازمان عفو بین‌الملل از سازمان ملل و اتحادیه آفریقا خواسته تا تحقیقاتی درباره کشتار معترضان در محل تحصن آن‌ها در «خارطوم» پایتخت سودان انجام گیرد. (جزئیات بیشتر)

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای پایان فوری خشونت‌ها در سودان را خواستار شد.

 

 

به نوشته وبگاه العربی، اتحادیه پزشکان سودان هفته گذشته نیروهای امنیتی را به انجام حملات به بیمارستان‌ها و تجاوز به زنان در نزدیک مقرهای ارتش در خارطوم متهم کرد.

 به نوشته  این منبع خبری، دیپلمات ارشد آمریکایی در بخش دیگر سخنان خود با ذکر این‌که ارتش و رهبران معترضان هیچ اعتمادی به هم ندارند، هشدار داد که هرج و مرج در سودان می‌تواند به لیبی یا سومالی برسد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما