شناسهٔ خبر: 33486889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| تابستان، شبکه نهال ۲۴ ساعته می‌شود/ معاون صدا به دیدار "حسین آهی" رفت

همزمان با شروع تابستان جدول پخش شبکه نهال از ساعت ۲۱ به ۲۴ شب تغییر کرد و حمید شاه‌آبادی هم به دیدار شاعر و نویسنده پیشکسوت رادیو، رفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

برنامه " ورزشگاه " امشب 25 خردادماه به موضوع حضور سر مربی جدید باشگاه استقلال ( آندره آ استراماچونی) می‌پردازد. پژمان ماندگاری تهیه کننده برنامه " ورزشگاه" در توضیح موضوع امشب برنامه گفت: " احمد سعادتمند" رییس هیات مدیره باشگاه استقلال با حضور در استودیوی ورزشگاه در این زمینه با مجری برنامه گفتگو می‌کند. همچنین در این برنامه ارتباط تلفنی با مالک باشگاه نساجی، مدیر عامل باشگاه پرسپولیس، سپاهان برقرار می‌شود.  برنامه "ورزشگاه" با اجرای حافظ کاظم‌زاده هر شنبه ساعت 21:30 روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی مهمان امشب برنامه «نگاه یک» است. او در این برنامه راجع به آینده روابط ایران با آمریکا و اروپا، ماجرای نفتکش‌های دریای عمان، مذاکرات منطقه‌ای، معامله قرن و ... صحبت می‌کند. برنامه تلویزیونی «نگاه 1» شنبه هر هفته از ساعت 23:15 بصورت زنده روی آنتن شبکه یک می‌رود. این برنامه با حضور وزیران و مسئولان عالی‌رتبه کشور به مهم‌ترین مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور می‌پردازد.

حمید شاه‌آبادی معاون صدا در دیدار با این شاعر خلیق و شفیق با ابلاغ سلام رئیس رسانه ملی از دستور علی عسکری برای احوالپرسی از این شاعر و نویسنده شهیر معاصر خبر داد. وی حسین آهی را از هنرمندان خلیق و شفیقی خواند که آثاری ماندگار و مطالعاتی ارزنده با قلمی‌شیوا به یادگار گذاشته است و  حضورشان در رادیو بسیار اثرگذار بوده و خواهد بود.

حسین آهی نیز با یادآوری سیر تطور زبان فارسی و روزگار ایران فرهنگی در دوران صفوی و مرزهای گسترده زبان پارسی از هندوستان تا بخش‌هایی در جنوب اروپا گفت: مرزهای زبان پارسی امروز گرچه کوچک‌تر شده است اما در دورافتاده ترین نقاط ایران و روستاهای کوچک جای جای ایران جوانانی مستعد وجود دارند که به زبان فارسی علاقه مندند و گاهی اشعار شان واقعا شنیدنی است. آهی به معاون صدا توصیه کرد از اولین مقبره هنرمندان که هنرمندانی چون مهرداد اوستا، مشفق کاشانی، و..که از مفاخر ادب پارسی و از ویراستاره ونویسندگان رادیو بودند گزارشی تهیه شود.

حسین آهی پس از سپری کردن مراحل درمان اکنون دوره نقاهت را می‌گذراند و همچنان مشتاقانه مطالعه و فعالیت در زمینه زبان پارسی را دنبال می‌کند.

او در پایان با یادآوری بیتی از اشعار یکی از شعرای بنام کشورمان مهمانانش را بدرقه کرد:

گر، به پرواز و گر، از شوق پریدن رفتم       رفتم اما همه جا تا نرسیدن رفتم

هم‌زمان با شروع تابستان جدول پخش شبکه نهال از ساعت 21 به 24 شب تغییر کرد. طبق رویه هر ساله شبکه کودک، هم‌زمان با تعطیلی کودکان و پایان یافتن امتحانات مدارس، برنامه‌های خود را تا ساعت 24 برای مخاطبانشان ادامه خواهد داد. به این ترتیب ساعت پخش اصلی برنامه‌ها از ساعت 14 تا 19 و بازپخش آن از ساعت 19 تا 24 خواهد بود. از اول تیرماه تا آخر شهریورماه، هم ساعت پخش برنامه‌ها از ساعت 14 تا 24 خواهد بود.

جشنواره سینمایی‌های شبکه نهال هرروز ساعت 14 با یک سینمایی جذاب و دیدنی همراه مخاطب خود خواهد بود. این سینمایی‌ها در با تنوع تکنیک‌، پویانمایی، رئال و تلفیقی برای پخش در شبکه نهال آماده خواهد شد. همچنین با توجه به درخواست مکرر مخاطبان باکس ساعت 21 شب به بازپخش سینمایی‌ها اختصاص داده شده است. به این ترتیب 76 عنوان سینمایی در این تابستان پخش خواهد شد که از این تعداد 66 عنوان انیمیشن، 10 عنوان با تکنیک تلفیقی یا رئال و همچنین دو عنوان سینمایی جدید در این باکس قرار گرفته است. عناوین فیلم‌های رئال: نقش و نقاش، دوما، پسر کاراته‌باز، اژدهای پیپ، استوارت کوچولو، زمین‌بازی، زرافه کوچک من، اسباب‌بازی‌فروشی آقای مگوریوم و هوگو. عناوین انیمیشن‌ها: دنیای بندانگشتی، برنارد و بیانکا در نجات پنی، مولان 1، وقتی باد برمی‌خیزد، پسر فضایی، لئو سلطان جنگل، عملیات آجیلی، خرس خاکستری و... عناوین سینمایی‌ها جدید: کلیله‌ودمنه، دوما.

گفتنی است، این باکس از اول تیرماه هم‌زمان با شروع تابستان تا 8 شهریورماه هرروز رأس ساعت 14 سینمایی پخش خواهد شد و با شروع ماه محرم، ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به مدت 10 شب سینمایی‌ها متوقف خواهد شد و با پایان یافتن دهه‌ی اول از تاریخ 18 شهریور تا 29 شهریور جشنواره سینمایی ادامه پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب با شروع فصل تابستان از اول تیرماه هرروز یک سینمایی ساعت 14 و بازپخش آن ساعت 21 از شبکه نهال پخش خواهد شد.

شبکه یک سیما از امشب تصمیم به پخش سریال «عروس تاریکی» که یک دارام اجتماعی به کارگردانی محمود معظمی است، گرفته است. در خلاصه داستان این درام اجتماعی آمده است: داستان از جایی آغاز می‌شود که زن و شوهری به نام سیمین و سیاوش پس از سال‌ها جدایی، قصد بازگشت به هم را دارند. در این مسیر برای ساخت زندگی جدید باید با مهارت‌های زندگی آشنا شوند و با تلاش و امید و گذشت خوشبختی را بنا نمایند. خوشبختی تصادفی نیست، ساختنی است... رضا کیانیان، رویا نونهالی، نرگس محمدی، سپیده خداوردی، فریبا کوثری، سیدمهرداد ضیایی، شهرزاد کمال زاده، وحید نفر، شمسی فضل اللهی، مهدی سلوکی، سایناز سعیدی، مهوش صبرکن، شیوا خنیاگر، مریم کاویانی، رحمان باقریان، شهاب شادابی، مهدی مهاجر و بهزاد داوری از بازیگران سریال «عروس تاریکی» هستند. این سریال هر شب پس از بخش خبری ساعت 21 روی آنتن می‌رود. 01:30، 09:30 و 15 روز بعد بازپخش خواهد شد.

این هفته در بخش مرور پرونده کاری بازیگران، فیلم هایی از «داستین هافمن» ، دربخش صحنه گران (مرور آثار) شبکه نمایش پخش می‌شوند. داستین لی هافمن بازیگر تئاتر، سینما وکارگردان است. هافمن تاکنون بیش از 60 فیلم در ژانرهای مختلف در کارنامه هنری خود دارد. او 6 بار کاندیدای دریافت اسکار شده است و 2 بار این جایزه را به خاطر بازی در فیلم‌های «کریمر علیه کریمر» و «مرد بارانی» تصاحب کرده است. فیلم‌های «شهر دیوانه»، «بزرگ مرد کوچک»، «کریمر علیه کریمر»، «سگ را بجنبان»، «فروشگاه عجیب آقای مگوریوم»، «داستان خانواده مایرویتز» و «مرد بارانی» آثاری هستند که با بازی داستین هافمن، به ترتیب از شنبه بیست و پنجم تا جمعه سی‌و یکم خرداد ماه، ساعت 21 از شبکه نمایش پخش می‌شوند.این فیلم‌ها، ساعت 04:30 و 11 روز بعد باز پخش می‌شوند.

مجموعه مستند «ستاره‌ها» با موضوع موفقیت های علمی دانشمندان جوان ایرانی از شبکه یک پخش می‌شود. در مستندی که امروز ساعت 20:15 از شبکه یک پخش می‌شود، مجموعه تکنولوژی حفاظت هوایی کشور و پدافند دفایی کشور در قرارگاه خاتم معرفی می‌شود. نگاهی به پرورش متخصصان جوانان ایرانی در تولیدات موشکی و پدافندی کشور از دیگر بخش‌های برنامه امروز ستاره‌ها است.مجموعه مستند «ستاره‌ها» کاری از گروه اقتصاد شبکه یک سیماست که به تهیه کنندگی "کیوان مدنی" و با محوریت معرفی توانمندی جوانان ایرانی در دستیابی به فناوری های روز جهان و بومی سازی آنها در 10 قسمت 20 دقیقه‌ای ساخته شده است و از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله شیخ محمد فاضل لنکرانی با حضور در ساختمان شبکه قرآن و معارف سیما با عرفاتی سرپرست این شبکه دیدار و گفتگو کرد. حجت‌الاسلام سید جواد نورموسوی مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی با حضور در ساختمان شبکه قرآن و معارف سیما با عرفاتی سرپرست این شبکه دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار با اشاره به اینکه آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی (ره) از مراجع عالیقدر جهان تشیع و یکی از رکن‌های انقلاب اسلامی بودند و خدمات گسترده‌ای به اسلام و شیعه و ملت ایران نمودند، بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره ایشان تاکید شد. همچنین در این جلسه پخش برنامه‌هایی به مناسبت گرامیداشت سالروز ارتحال این عالم ربانی بخصوص مستند «تحول در تفقه» از شبکه قرآن و معارف سیما در دستور کار قرار گرفت. یادآور می‌شود، بیست و ششم خردادماه مصادف با سالروز ارتحال آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی است.

مجموعه طنز «پژمان» از یکشنبه بیست و ششم خردادماه، روانه خانه‌های آی‌فیلمی‌ها در افغانستان و تاجیکستان می‌شود. با به‌پایان‌رسیدن فصل پنجم سریال «پایتخت»، سریال «پژمان» به‌کارگردانی سروش صحت از آی‌فیلم2 پخش می‌شود.

«پژمان» برای اولین بار قرار است از آنتن آی‌فیلم در کشورهای فارسی‌زبان همسایه، به صورت شبانه به‌نمایش دربیاید. «پژمان» به‌تهیه‌کنندگی محسن چگینی و نویسندگی برادران قاسم‌خانی در سال 1391 از  سیمای جمهوری اسلامی ایران به روی آنتن رفت.

داستان سریال درباره «پژمان جمشیدی» ستاره سابق فوتبال است که با شروع فصل جدید، موفق به بستن قرارداد با گروه دلخواهش نمی‌شود. او که همچنان در حال‌وهوای دوران شهرت و محبوبیتش به سر می‌برد، به همراه مدیر برنامه‌هایش به دنبال یک باشگاه ورزشی برای عقد قرارداد می‌گردد و در این مسیر با ماجراهای جالبی روبه‌رو می‌شود.

پژمان جمشیدی، سام درخشانی، شقایق دهقانی، بهاره رهنما، بیژن بنفشه‌خواه و اردشیر کاظمی ازجمله بازیگران این سریال هستند. «پژمان» هر شب ساعت 20 به‌وقت کابل و تهران و ساعت 20:30 به‌وقت دوشنبه از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود. بازپخش این مجموعه در سه‌نوبت به‌فاصله 6 ساعت خواهد بود.

مستند «اینجا سرزمین من است» به تجاوز و خشونت علیه زنان در خلال جنگ داخلی گواتمالا می‌پردازد. قربانیان جنگ داخلی‌ حالا حدود 50 سال سن دارند و علیه برخی از مقامات دست به شکایت قضائی زده‌اند، مقاماتی که برخی از آنها از مصونیت قضائی برخوردارند.

در این گزارش آمده است: 80  درصد تجاوزها در خلال جنگ داخلی گواتمالا، علیه مردم مایا انجام شد. زنان قربانی اصلی این تجاوزها بودند که مورد سوءاستفاده و تجاوز قرار گرفتند. در «اینجا سرزمین من است» بومی‌های مایا و وکلایی که از حقوق آنان دفاع می‌کنند سخن خواهند گفت و از قانون مصونیت جنایی درباره کسانی که مرتکب این جرایم شده و می‌شوند، صحبت خواهند کرد. درباره دادگاه‌هایی که باید برای محاکمه نظامیانی که مرتکب این جنایات شده‌اند و هنوز هم با کمک شرکت‌های بزرگ و سازمان راست‌گرای افراطی این اقدامات خشونت آمیز ادامه دارد، نیز سخن گفته خواهد شد.

مستند «اینجا سرزمین من است» یکشنبه ساعت 8:30 بامداد از هیسپان تی وی پخش و در ساعت‌های 15:30، 21:30 همان روز باز پخش خواهد شد. این مستند در ساعت 2:30 روز 27 خرداد  نیز باز پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما