شناسهٔ خبر: 33477477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آيا پهپاد امريکايي به نفتکش ها حمله کرده است؟

نياز امريکا به اجماع سازي پس از خروج از برجام و قرار گرفتن در انزوا عليه تهران، دست داشتن آن در حمله به نفتکشها در درياي عمان را با رويکرد ايران هراسي توجيه مي کند.

صاحب‌خبر -

پهپادهاي امريکايي به نفتکش ها حمله کرده اند

مقام هاي امريکايي بلافاصله پس از حمله به دو نفتکش در درياي عمان، انگشت اتهام را به سوي ايران دراز کردند و مدعي شدند که ايران در حمله به اين دو نفتکش که حامل محموله هاي فرآورده هاي نفتي براي ژاپن بودند دست دارد.
پس از ادعاي مايک پمپئو وزير امور خارجه امريکا عليه ايران، ترامپ هم در مصاحبه تلفني با فاکس نيوز مدعي شد ايران در اين حمله دست داشته است. پاتريک شاناهان وزير دفاع موقت امريکا نيز با تکرار اين ادعا از تلاش براي اجماع جهاني عليه ايران خبر داد.
"شاناهان" گفت: ما یک مشکل بین‌المللی در خاورمیانه داریم و این مشکل تنها برای آمریکا نیست. من و جان بولتون، (مشاور امنیت ملی) و مایک پامپئو، (وزیر خارجه آمریکا) تلاش‌هایمان را بر روی ایجاد یک اجماع جهانی درباره این مسأله بین‌المللی متمرکز می‌کنیم.
البته مقام هاي امريکايي براي مستند کردن ادعاي خود به يک ويدئو با تصاوير نامشخص ومبهم از نزديکي يک قايق نامشخص به يک کشتي نامشخص منتشر کردند و مدعي شدند که اين ويدئو نشان مي دهد که يک قايق سپاه براي از بين بردن آثار جرم در حال جدا کردن مين عمل نکرده از يکي از اين نفتکشهاست که دچار صدمه شده است.
در حالي مقام هاي امريکايي مدعي شدند که حمله با شليک اژدر يا مين گذاري انجام شده است که بر اساس گزارش رویترز، «یوتادا کاتادا» رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی که نفتکش آن در دریای عمان دچار حادثه شد؛ اعلام کرد ۲ شیء پرنده این سانحه را رقم زده‌اند و نکته مهم اينکه بر اساس گزارش سي ان ان، يک مقام امريکايي گفت که يک هواپيماي بدون سرنشين امريکا در حين حمله در منطقه در حال پرواز بوده است و با توجه به اظهارات رئيس شرکت کشتيراني ژاپن که از حمله هوايي به نفتکش ها خبر داده، چه بسا اين پهپاد امريکايي در حمله به اين دونفتکش نقش داشته است.
در هر حال اينکه مقام هاي امريکايي بدون اينکه کميته مستقل بين المللي تشکيل شود تا در باره اين حادثه تحقيق نمايد به سرعت وشتاب ايران را متهم و از قبل هم براي مستندسازي ادعاي خود نوار ويدئويي مشکوک ومبهمي را آماده کردند و همچنين حضور پهپاد آنها در نزديکي محل حادثه، حکايت از اين دارد که امريکا سناريوي از پيش تعيين شده اي داشته است تا در حين ديدار نخست وزير ژاپن با مقام معظم رهبري، با اجراي آن وانمود کند تهران نه تنها مذاکره را رد مي کند بلکه تهديدي براي جامعه جهاني نيز است.
به نظر مي رسد ترامپ پس از خروج از برجام و تحميل تحريم هاي يکجانبه عليه تهران ، تصور مي کرد قادر خواهد بود ايران را به تسليم شدن وادار نمايد اما نتيجه اين اقدام به انزواي امريکا منجر شد و هر چند تهران بر اثر تحريم ها با دشواري هايي روبرو شد اما با گذشت زمان توانست اوضاع را مديريت و از بحران خارج شود. براساس گزارش بانک جهاني، اقتصاد ايران در سال 2020 رشد مثبت اقتصادي را تجربه خواهد کرد و همه اين نشانه ها از شکست سياست ترامپ در خروج از برجام و وادار کردن تهران به تسليم شدن در برابر شروط امريکا حکايت دارد.
از سويي امريکا براي هر گونه اقدام ديگر براي تحت فشار قراردادن تهران به ويژه اقدام نظامي، نه مشروعيت و نه اجماع جهاني دارد آن هم در حاليکه چيزي به پايان دوره اول رياست جمهوري ترامپ نمانده  و او براي پيروزي در دوره دوم انتخابات نياز دارد که ايران را پاي ميز مذاکره يا بهتر بگوييم تسليم بکشاند.
به نظر مي رسد در چنين شرايطي سناريوي حمله به نفتکشها طراحي و از سوي امريکا و متحدانش در گروه "بي"  به اجرا گذاشته شده است تا با رويکرد ايران هراسي، اجماع بين المللي عليه ايران شکل گيرد. موضوعي که پاتريک شاناهان به روشني از آن سخن گفت.
 
-------------------------------------------------
رضا محمدمراد
 
 

نظر شما