شناسهٔ خبر: 33473044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توقف صدور نفت

کمتر از ۲۴ ساعت از انفجار مشکوک خارجی در دریای عمان، وزیر خارجه آمریکا با همراهی انگلیس، عربستان و امارات بدون ارائه مدرکی ایران را مسوول این حمله دانست

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم،  کمتر از 24 ساعت از انفجار مشکوک خارجی در دریای عمان، وزیر خارجه آمریکا با همراهی انگلیس، عربستان و امارات بدون ارائه مدرکی ایران را مسوول این حمله دانست. همزمان سخنگوی کرملین در واکنش به اتهامات واشنگتن با اشاره به در اختیار نداشتن اطلاعات کافی درباره این حادثه درباره مرتبط کردن این حملات به ایران هشدار داد.

ادعادی  آمریکا در حالی است که پس از این حادثه، 44خدمه این نفتکش با تلاش ماموران امنیت دریایی ایران به‌وسیله شناگران ناجی نجات داده شدند.

اقدام مشکوک


سخنگوی وزارت امور خارجه کشور درباره اقدامات مشکوک در دریای عمان هشدار داد و تاکید کرد: «ایران از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست‌وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت‌گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم».

عربستان و امارات؛ آتش‌افروزان منطقه


امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین‌الملل هم با اشاره به مظنون‌های اصلی این حادثه نوشت: «سرویس‌های امنیتی  آمریکا و موساد مظنون اصلی ناامن‌کردن صادرات نفت خلیج‌فارس و دریای عمان هستند.» وی در ادامه توییت خود نوشت: «حماقت عربستان، امارات و بحرین نیز آتش‌افروزی در منطقه را تقویت کرده است. جمهوری اسلامی ایران با قدرت از منافع ملی خود و ثبات منطقه حمایت، دشمنان را ناامید و کاخ سفید را به عقب می‌راند.»

افشاگری افسر اماراتی علیه کشورش


در همین حال برخی از رسانه‌ها از افشاگری یک افسر اماراتی درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان خبر دادند. این افسر اماراتی گفته است: «امارات در پس حمله به دو نفتکش در دریای عمان قرار دارد و هدف از این حمله وادار کردن ایران به مذاکره با آمریکاست تا ترامپ در انتخابات آتی به پیروزی برسد.»
حزام الحزام، استاد سعودی مقیم لندن هم رژیم امارات را عامل انفجار دو نفتکش در دریای عمان دانست و تاکید کرد: «امارات با هدف قرار دادن دو نفتکش در دریای عمان، همچنان امنیت خلیج(فارس) را به بازی گرفته و ماجراجویی می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد و این علت اعلام حالت فوق العاده‌ای است که قبلاً اعلام شده بود. همه این اقدامات برای آن صورت می‌گیرد تا  آمریکا به سمت حمله به نظام ایران کشانده شود و حمایت عمان و پاکستان را هم جلب کند.» این استاد سعودی با رد اتهامات و ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران در این حادثه تاکید کرد که ایران با وجود تحمیل تحریم‌های اقتصادی بر این کشور ساده‌لوح نخواهد بود که حرکت کشتیرانی را با این شیوه تعطیل کند، چرا که ایران می‌تواند نفت خود را به شیوه‌های دیگری بفروشد.
حادثه حمله به دو نفتکش خارجی در دریای عمان در حالی رخ داد که 40 روز پیش هم در اقدامی مشابه چهار نفتکش در بندر فجیره امارات که تحت شدیدترین تدابیر امنیتی آمریکا قرار دارد، هدف حمله قرار گرفت.

اتهام‌زنی بدون سند و مدرک


در آن حادثه نیز  آمریکا و برخی از کشورهای منطقه سعی داشتند ایران را مقصر جلوه دهند؛ اتهامی که هرگز ثابت نشد و حال که مجدداً آمریکا جنگ روانی بی‌حاصل علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به راه انداخت، اقدامات فتنه‌جویانه آمریکا علیه ایران نتیجه‌ای نداشت.
جمعه‌شب وقتی شورای امنیت برای حمله به نفتکش‌ها تشکیل جلسه داد، آمریکایی‌ها برای متهم کردن ایران دیگر حتی زحمت جمع و جور کردن سند را هم نکشیدند و  آمریکایی‌ها فقط به این بهانه که «عملیات به‌کاررفته کار پیچیده‌ای بوده» ایران را عامل آن معرفی کردند.
متهم کردن بدون سند و مدرک ایران از سوی آمریکا آن‌قدر عجیب بود که حتی رادیو سراسری «ان‌پی‌آر» آمریکا گفت که « پمپئو، وزیر خارجه بدون ارائه مدرک گفت ایران مسوول حمله به دو کشتی در خلیج عمان است.»

دست خالی  آمریکا در نشست شورای امنیت


در نشست شورای امنیت اما کشورهایی مانند روسیه گفتند ربطی به ایران ندارد یا به خود اجازه ندادند بدون مدرک ایران را متهم کنند و در نهایت اعضای شورا بدون نام بردن از کشوری، حمله به کشتی‌ها در خلیج‌فارس و دریای عمان را محکوم کردند. دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل هم در واکنش به اتهام‌زنی واشنگتن به تهران درخصوص حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان، گفت که خود آمریکایی‌ها پشت این ماجرا هستند.

 آمریکا پشت ماجرای حادثه عمان


آل‌حبیب، معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اِن. اِچ. کِی» ژاپن با اشاره به همزمانی این حادثه با سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور به ایران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی توضیح داد: «کسی پشت این ماجراست تا آن را به گردن ایران بیندازد و آن‌کس نیز ایالات متحده است».
اما چه کشوری در پشت پرده حمله به نفتکش ژاپنی قرار دارد و چرا انگشت اتهام ایران به سمت آمریکا رفته است؟ آمریکا ادعا کرده بالگردهای این کشور از قایق ایرانی که سعی می‌کرده یکی از مین‌های اثر نکرده را از کشتی نفتکش جدا کند تا شواهد وجود نداشته باشد، فیلم گرفته‌اند.

رد ادعای  آمریکا توسط ژاپن


به تفسیر  آمریکایی‌ها این قایق مین عمل‌نکرده را از کشتی ژاپنی‌ها دور می‌کند. این ادعای  آمریکا در حالی است که مدیر شرکت ژاپنی نفتکش «کوکوکا» گفته: «خدمه کشتی موشکی را که از هوا به سمت کشتی آمده و با آن برخورد کرده، دیده‌اند. نقطه برخورد بالاتر از سطح آب است به همین دلیل نمی‌تواند مین یا اژدر باشد.» همچنین گرداننده کشتی ژاپنی گفته «نفتکش از سوی یک «حمله‌کننده پرنده» (پهپاد) مورد اصابت قرار گرفته است.» با فرض صحت این ادعا که قایق نزدیک‌شده به کشتی ژاپنی، ایرانی باشد، این حادثه در فاصله 14 مایلی ایران اتفاق افتاده و بر این اساس ایران بیش از هر کشوری صلاحیت بررسی صحنه حادثه را داشته است. (تا 12مایل آب‌های سرزمینی و بعد از آن تا فاصله 24 مایلی منطقه نظارت است که کشورها صلاحیت نظارت بر این مناطق همجوار را دارند.) وزیر خارجه آلمان هم درباره اسناد آمریکا گفت: «ویدئویی که توسط آمریکا برای اثبات این موضوع که ایران پشت حمله به تانکرهای نفتی در خلیج عمان بوده، ارائه شده است، کافی نیست.»

چرا کشتی ژاپنی؟


انتخاب کشتی حامل کالای ژاپنی و آن هم همزمان با ملاقات آقای شینزو آبه با رهبر انقلاب این نکته را در اذهان تداعی می‌کند که هر که چنین حمله‌ای را انجام داده به اطلاعات خیلی محرمانه و موثقی دسترسی داشته که نشان دهد کدام کشتی محموله ژاپنی حمل می‌کند تا پیغام خود را برساند و اینکه بالگرد آمریکایی توانسته از حادثه فیلم منتشر کند، نشان‌دهنده این موضوع است که آن‌ها کاملاً بر محیط اشراف داشتند و شاید هم آمریکایی‌ها نگران مین‌های جمع‌آوری‌شده توسط ایران هستند که این مین‌ها کشور متخاصم و فتنه‌گر را مشخص خواهد کرد. برخی از کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده خود چنین کاری را انجام داده باشد تا به نوعی این پیغام را به ایران برساند که اگر با مذاکرات و پیشنهادات آقای شینزو همراهی نکنند، قطعاً آن‌ها به راحتی می‌توانند بهانه‌ای برای راه‌اندازی یک جنگ در منطقه پیدا کنند.

توقف فعالیت حمل نفت از خلیج فارس


حال بعد از این حادثه براساس گزارشی که رویترز از راه تماس با فروشندگان و کارگزاران نفتی منتشر کرده، دو شرکت بزرگ خدمات حمل‌ونقل نفت یعنی DHT Holdings و Heidmar دریافت هرگونه سفارش برای نفتکش در خلیج فارس را متوقف کرده‌اند.
 شرکت Heidmar شبکه وسیعی از انواع نفتکش دارد و DHT Holdings بزرگ‌ترین ناوگان نفتکش‌های بسیار بزرگ (VLCC) را رهبری می‌کند. این دو شرکت به طور خاص نفتکش‌های کلاس سوئزمکس هستند که قابلیت حمل یک میلیون بشکه را دارند و شناورهای بسیار بزرگ با ظرفیت بالاتر را از دسترس سفارش برای خلیج فارس خارج کرده‌اند. هیچ‌یک از این دو هنوز واکنش رسمی به این خبر نداشته‌اند اما در کنار اظهارات دیروقت و ناگهانی وزیر نفت عربستان که دیشب تعهد کرد جریان نفت را برقرار نگه می‌دارد، می‌توان تصور کرد که چنین خبری واقعیت دارد.ترامپ نیز در مصاحبه با فاکس‌نیوز بعد از این اتفاقات گفت: «تنگه هرمز بسته نمی‌ماند». آتش روی نفتکش «فرانت التیر» در دریای عمان، می‌تواند به‌مثابه نشانه‌ای از حریق بزرگی در منطقه باشد که پیامدهای آن محدود به ایران نخواهد بود.

منبع : وطن امروز                            

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

نظر شما