شناسهٔ خبر: 33471262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قم در هفته ای که گذشت،

از مرمت خانه تاریخی ملاصدرا تا لزوم ایجاد بازارچه صنایع دستی درقم

قم - ایرنا- لزوم قطع دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی ، مرمت خانه تاریخی ملاصدرا ، تجلیل از هیات های ورزشی برتر ، لزوم تشکیل کمیته شناسایی مشکلات قانون منع به کارگیری اسامی بیانیه و برنامه ریزی برای ساخت 500 واحد مسکونی در مناطق سیلزده از مهمترین اخبار هفته گذشته قم بود.

صاحب‌خبر -

قم با کم آبی روبروست، با واحدهای صنفی متخلف در زمینه حجاب و عفاف برخورد می شود، قم تابستان گرمتری خواهد داشت، لزوم تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک، بازارچه عرضه صنایع دستی در قم ایجاد شود و بهره برداری از ۳۳ طرح کشاورزی از دیگر رویدادهای مهم این استان در هفته گذشته می باشد.

دست دلالان از سر بازار محصولات کشاورزی قطع شود

استاندارقم گفت: دست دلالان و واسطه گران با تشکیل تعاونی‌های تخصصی باید از سر بازار محصولات کشاورزی استان قطع شود. بهرام سرمست هفته گذشته در آئین افتتاح پروژه‌های کشاورزی در بخش خلجستان قم افزود: اگر قرار باشد به رونق تولید به‌عنوان یک هدف استراتژیک نگاه شود باید بخش کشاورزی استان قم مورد توجه بیشتری قرار گیرد. وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلی بخش کشاورزی کشور، برش و هدف‌گذاری‌های درون استانی احصا و تدوین‌شده که متناسب با اقلیم و جغرافیای قم است. وی با تاکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت در قم بیان کرد: با شیوه‌های سنتی، الگوی کشت فعلی و منابع محدود اعتباری امکان تحقق هدف‌گذاری‌های تعیین‌شده در بخش جهاد کشاورزی ممکن نیست. سرمست اضافه کرد: برای رسیدن به برش استانی رونق تولید در بخش کشاورزی در درجه نخست باید الگوی کشت موجود از روش سنتی به آبیاری و الگوی های پیشرفته تغییر پیدا کند.استاندار قم خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از منابع آبی، کشاورزی تجمیعی و توسعه کشت گلخانه‌ای از اهداف اصلی استان در بخش کشاورزی و امنیت غذایی است.

تجلیل از هیات‌های ورزشی برتر

هیات‌های ورزشی برتر قم در شاخص‌های مختلف فرهنگی و اجرایی، چهارشنبه گذشته با حضور جمعی از مسئولان و اعضای ستادی اداره کل ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی استان تجلیل شدند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در این مراسم با بیان اینکه این استان دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای در عرصه‌های گوناگون ورزشی است، اظهار داشت: جوانان قمی در رشته‌های مختلف ورزشی، استعداد خود را به خوبی به نمایش گذاشته و در سطوح ملی و بین المللی درخشیده‌اند. رسول منعم بر ضرورت حمایت از ورزشکاران قمی برای حضور در عرصه‌های بین المللی ورزشی تاکید کرد و گفت: هیات‌های ورزشی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در گام برداشتن جوانان به سمت قله‌های ورزشی برعهده دارند. وی با بیان اینکه هیات‌های ورزشی باید برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های خود، همت و تلاش مضاعف و برنامه ریزی خوبی داشته باشند، خاطرنشان کرد: این هیات‌ها همچنین در بحث اوقات فراغت باید با برنامه ریزی درست و بهنگام، از این فرصت ارزشمند برای جذب جوانان مستعد و فعال به رشته‌های مختلف ورزشی استفاده کنند.

لزوم تشکیل کمیته شناسایی مشکلات قانون منع به کارگیری اسامی بیگانه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: خلاء هایی سال‌ها مانع از اجرای قانون منع بکارگیری اسامی بیگانه توسط واحدهای صنفی شده است که با تصویب شورای فرهنگ عمومی این استان، کمیته‌ای برای شناسایی مشکلات اجرایی این قانون تشکیل می‌شود. سید موسی حسینی کاشانی هفته گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم در مؤسسه علامه طباطبایی، با اشاره به لزوم اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری عناوین خارجی برای مغازه‌ها، واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها، افزود: ظواهر و ویژگی‌های شهر قم و همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب در حفظ ظاهر مذهبی این شهر، موجب شده تا این موضوع در جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی استان در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: در شأن قم نیست که اسامی و ظاهر معابر، خیابان‌ها و مغازه‌های آن اسامی باشد که هیچ قرابتی با فرهنگ مذهبی و دینی این شهر شهر نداشته باشد. حسینی کاشانی افزود: رسانه‌ها، تبلیغات محیطی و سر در واحدهای صنفی سه عامل مهم در ترویج عناوین و اصطلاحات بیگانه در سطح استان و کشور است. وی با بیان اینکه اشکالاتی در اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری اصطلاحات بیگانه در کشور وجود دارد اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی استان قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهکارهایی است تا اشکالات اجرایی اجرای این قانون را در استان مرتفع کنند.

ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیلزده

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) قم گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته، حدود ۵۰۰ واحد مسکونی برای سیل زدگان لرستان و با اولویت مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، به همت گروه‌های جهادی قم احداث می‌شود. علی دستوری هفته گذشته اظهار داشت: به لطف الهی پس از خدمت رسانی بسیار خوب و درخشان گروه‌های جهادی استان قم در امدادرسانی به استان‌های سیل زده ایام نوروز به ویژه استان لرستان، چندی است که گروه‌های تخصصی عمران و ساخت و ساز بسیج سازندگی قم فراخوان شده و داوطلبان فعال در این گروه‌ها به منظور شروع مراحل ساخت واحدهای مسکونی سیل زدگان اعلام آمادگی کرده‌اند. وی افزود: البته احداث و یا بازسازی منازل سیل زدگان اقدام بسیار بزرگ و پرهزینه‌ای است که نیاز به کمک‌های مردمی دارد و در این خصوص با اجرای طرح هر مسجد یک منزل در قالب طرح «طرح جهاد همبستگی ملی» مردم و خیرین استان می‌توانند نقش موثری در جبران محدودیت‌های اعتباری و نیز تسریع در روند ساخت و سازها داشته باشند. وی همچنین بیان داشت: در حال حاضر حدود ۳۰ گروه جهادی تخصصی و عمرانی جهت ساخت و مرمت ۵۰۰ واحد مسکونی در منطقه چگینی لرستان اعلام آمادگی کرده‌اند که با انجام هماهنگی‌های لازم و برنامه ریزی در قالب قرارگاه حضرت معصومه (س) استان قم به زودی فعالیتشان را آغاز می‌کنند.

قم با کم آبی روبروست‌

قم - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه کاهش مصرف آب توجه لازم را داشته باشند، چرا که با ادامه روند فعلی مصرف، شهر قم با کم آبی مواجه خواهد کرد. علی جان صادق پور چهارشنبه هفته گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد (ع) استانداری قم اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت تصفیه خانه آب قم سه هزار و ۶۰۰ لیتر است و مابقی آب مورد نیاز از چاه‌های شهر قم و علی آباد تأمین می‌شود. وی گفت: شهرداری در آبیاری فضای سبز و همچنین سایر مدیران در دستگاه اجرایی نیز به مدیریت مصرف آب توجه کنند، چون در شرایطی که تصفیه خانه نداریم، با بحران کمبود آب رو به رو می‌شویم. وی افزود: روز جمعه گذشته ظرفیت مخازن شهر قم خالی شد، به گونه‌ای که در بخشی از شهر کاهش فشار آب ایجاد گردید، و هر چه منبع داشتیم را در مدار آوردیم.صادق پور تصریح کرد: خطر کم آبی در قم به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مورد نیاز برای تصفیه آب، بیشتر از کمبود برق می‌باشد.

با واحدهای صنفی متخلف در زمینه حجاب و عفاف برخورد می شود

دادستان عمومی و انقلاب قم گفت: دستورات قضایی برخورد با واحدهای صنفی متخلف در زمینه حجاب و عفاف به پلیس اماکن، سازمان صمت و اتاق اصناف ابلاغ شد. مهدی کاهه هفته گذشته در گفت و گویی، افزود: حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن حفظ نظام خانواده که تامین کننده سعادت آدمی، منشا قرب الهی و سبب نجات انسان است، بسیار ارزشمند بوده و احکام اخلاقی، فقهی و دینی مربوط به پوشش به ویژه در میان بانوان بر اساس این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. وی با تاکید بر اینکه باید برای ارتقاء نظام خانواده از هیچ تلاشی دریغ نکرد، اضافه کرد: دستورات لازم برای برخورد با معدود اصناف هنجار شکن به پلیس اماکن و اتاق اصناف نیز در همین راستا صادر شده است. وی تصریح کرد: به پلیس اماکن ابلاغ شد با برخی از مغازه‌هایی که در پشت ویترین اقدام به جانمایی مانکن و لباس‌هایی که عفت عمومی را جریحه دار می‌نماید و مغایر با ارزش‌های دینی و اخلاقی مردم انقلابی قم بوده، مقابله جدی صورت گیرد و به منظور برخورد قانونی به مرجع قضایی معرفی نمایند. کاهه افزود: چنانچه فروشندگان مرد در مشاغل مختص امور بانوان اقدام به فروش نمایند، تخلف است و پلیس اماکن باید اعمال قانون نماید. وی گفت: با توجه به اینکه پوشش برخی از متصدیان و فروشندگان خانم در فروشگاه‌ها و پاساژهای شهر نامناسب می‌باشد، اتحادیه‌های اصناف باید ضمن بازرسی مستمر از واحدهای زیر مجموعه، به متخلفان تذکر دهند و در صورت بی توجهی صاحبان به وضعیت حجاب کارکنان، اتاق اصناف با همکاری پلیس اماکن برای پلمپ محل اقدام نمایند.

قم تابستان گرمتری خواهد داشت

مدیرکل هواشناسی قم گفت: بررسی نقشه‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهد میزان دما در ماه‌های تیر و مرداد امسال به طور میانگین تا ۲ درجه سانتی گراد نسبت به میانگین بلندمدت افزایش خواهد یافت و تابستان گرم‌تری نسبت به سال‌های قبل خواهیم داشت. مهران حیدری هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا، افزود: از امروز نیز شاهد روند افزایشی دما خواهیم بود و دمای قم به تدریج از ۴۰ درجه سانتی گراد بالاتر خواهد رفت.

خانه تاریخی ملا صدرا درقم مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: خانه تاریخی ملاصدرا در بخش کهک این استان که در بارندگی‌های نوروز امسال دچار آسیب شده بود مرمت شد. حمید یزدانی درگفت و گویی افزود: این عملیات جهت رفع رطوبت‌های نزولی و رفع آسیب‌های ناشی از نزولات جوی انجام شد. وی ادامه داد: برای انجام عملیات مرمتی خانه ملاصدرا هزینه‌ای بالغ بر ۵۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده بود. یزدانی افزود: این عملیات شامل آواربردای، سبک سازی بام، استحکام بخشی طاق‌ها، صندوقه سازی، اجرای پالانه و بام سازی بود. وی گفت: طی بارندگی‌های اخیر تمام ۳۸۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در استان قم آسیب شناسی و پایش شده و۴۰ اثر در اولویت رفع آسیب قرار گرفته است. وی اضافه کرد: مرمت تیمچه بزرگ قم واقع در راسته بازار نو نیز که در بارندگی‌های فصل بهار یکی از از طاق‌های پوششی آن دچار آسیب شده بود با اعتباری حدود ۶۰۰ میلیون ریال از منابع ملی آغاز شده است. خانه تاریخی ملاصدرا در کهک یادگاری ارزشمند از اقامت این دانشمند در قم است. این خانه از خشت خام، ملات گل و سقف با تیرهای چوبی ساخته شده است و دارای فضایی گیرا و قدیمی با سقفی بلند و پوشش گنبدی با دیوارهای سیاه و اندود گل و تزئینات گچبری ساده با کاربندی‌های زیبا در سقف است که چهار طرف آن دارای فضاهایی چهار گوش مسقف است. خانه ملاصدرا در تاریخ ۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لزوم تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر شورای هماهنگی حوضه آبریز دریاچه نمک با حضور استانداران استان‌های ذیربط تشکیل شود. سید رضا موسوی مشکینی هفته گذشته در دیدار جمعی از کارکنان این اداره کل و اعضای تشکل‌ها و فعالان زیست محیطی با استاندار قم با اشاره به برخی از چالش‌های زیست محیطی استان تصریح کرد: باید اعتبارات لازم جهت نظارت و پایش هرچه بیشتر آلاینده‌ها در قم اختصاص یافته و ما شاهد عدم استقرار صنایع آلاینده در این خطه مقدس باشیم. وی با اشاره به تنوع گیاهی و جانوری استان قم، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان شامل مناطق حفاظت شده، شکار ممنوع و تالاب‌ها را به نوعی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست دانست و گفت: خوشبختانه در بارندگی‌های اخیر، تالاب‌های استان تا حدودی آبگیری کرده و رودخانه‌های قمرود و قره چای پس از دو دهه رنگ آب به خود دید. مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به تخصیص ۴۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی در سه ماهه تابستان در رودخانه قمرود، خاطرنشان کرد: هوای استان قم در سال ۹۷ در مجموع ۲۱ روز ناسالم برای گروههای حساس و عموم مردم بوده و در سال جاری هنوز هوای ناسالم را تجربه نکرده‌ایم. وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به بیش از ۹۵ درصد از استعلام‌ها موافقت می‌دهد، اظهار داشت: در سال گذشته بیش از یک هزار و ۴۰۰ مورد پایش و نظارت بر واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی استان صورت گرفته است و ۷۴ واحد در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته‌اند.

بازارچه عرضه صنایع دستی در قم ایجاد شود

رئیس شورای اسلامی شهر قم نبود بازارچه صنایع‌دستی را حلقه گمشده این صنعت دانست و گفت: بازارچه عرضه صنایع‌دستی باید در شهر قم ایجادشده و ظرفیت‌های ناشناخته این صنعت به‌درستی در سطح ملی و بین‌المللی معرفی شود. عبدالله جلالی هفته گذشته در جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم افزود: صنایع‌دستی از نظر منابع مالی اعتبارات اندکی برای تولید نیاز دارد درحالی‌که ارزش‌افزوده قابل‌توجهی به همراه دارد و از این نظر حائز اهمیت زیادی است. وی اضافه کرد: توسعه و رونق صنایع‌دستی در وضعیت اقتصادی موجود در جامعه و در سال رونق تولید از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید توجه لازم به این بخش صورت بگیرد. وی افزود: تاکنون توجه درخوری به ظرفیت‌های قم در زمینه صنایع‌دستی صورت نگرفته است، برای معرفی صنعت و هنر صنایع‌دستی شاهد هیچ‌گونه تحرکی در این شهر نیستیم. جلالی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ساماندهی ورودی اصلی شهر قم از راهبردهای اصلی شورای شهر در سال ۹۸ است، عملیات ساماندهی ورودی جعفریه در مراحل پایانی خود قرار داشته و به‌زودی بهسازی می‌شود.

بهره برداری از ۳۳ طرح بخش کشاورزی

۳۳ طرح بخش کشاورزی قم بااعتبار ۶۴۰ هزار و ۳۹۳ میلیون ریال و اشتغال آفرینی ۲۴۷ تن، پنجشنبه هفته گذشته با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار قم در بخش خلجستان افتتاح شد.

یازده پروژه در بخش مدیریت آب و خاک بااعتبار ۱۶۰ هزار و ۵۴۳ میلیون ریال و با اشتغال‌زایی ۱۰۴ تن، ۶ طرح در بخش بهبود تولیدات دامی بااعتبار ۳۷۸ هزار و ۱۱۰ میلیون ریال با اشتغال آفرینی ۳۹ تن ازجمله طرح‌های به بهره برداری رسیده امروز سازمان جهاد کشاورزی استان قم بود. همچنین افتتاح ۱۳ طرح در مدیریت شیلات و امور آبزیان با اشتغال‌زایی ۳۷ تن و اعتبار ۳۸۲ هزار و ۴۰ میلیون ریای و ۲ طرح در بهبود تولیدات گیاهی با اشتغال آفرینی ۶۰ تن و یک طرح در مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی با اشتغال‌زایی ۷ تن، از دیگر طرح‌های افتتاحی بود.

۶۱۳۳/‏

نظر شما