شناسهٔ خبر: 33469088 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مضرات ايستاده آب خوردن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - از نظر علمي نوشيدن آب به صورت ايستاده باعث ايجاد ضربه شديد به انتهاي مري شده و در طولاني مدت اسفکتر انتهاي مري و ابتداي معده شل و سفت مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا از باشگاه خبرنگاران جوان، شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد که پدر يا مادر يا قديمي تر‌ها در هنگام نوشيدن آب به شما بگويند که بنشينيد و آب بخوريد. از آن جايي که اين مساله براي خود من هم اتفاق افتاده! تصميم گرفتم تا از نظر علمي صحت و سقم اين قضيه را بررسي کنم هر چند که ذره‌اي اميد نداشتم که خطر ايستاده آب خوردن جدي باشد.
چرا شب‌ها بايد بنشينيم و آب بخوريم؟ ايستاده آب خوردن چه مضراتي دارد؟ حالا با ما باشيد تا جواب آن‌ها را به شما بگوييم.
درباره نحوه صحيح نوشيدن آب، دستورالعمل‌هاي خاصي در طب سنتي ذکر شده و اهميت اين مسئله تا جايي است که در کلام ائمه نيز احاديثي در اين باره ذکر شده که در ادامه دو حديث درباره نحوه نوشيدن آب آمده است.
حضرت علي عليه السلام فرمودند: «از ايستاده آب خوردن بپرهيزيد که باعث دردي مي‌شود که درمان ندارد مگر اينکه خداي عزوجل بهبودي ببخشد.» (علل الشرايع 465)
امام صادق عليه السلام با تفکيک ميان نوشيدن آب در شب و روز در حقيقت سخن حضرت اميرالمومنين عليه السلام را تفسير کرده و مي‌فرمايند: «ايستاده آشاميدن آب در روز، غذا را گوارا مي‌سازد و ايستاده آشاميدن آب در شب، زرداب مي‌آورد.»
همچنين در جايي نيز مي‌فرمايند: «آشاميدن آب در روز، مايه قدرت افزون‏تر و تن‏درستي بيشتر است.» (الکافي ج. 6 ص. 383)
خطر جدي در کمين من و همه کساني است که عادت به ايستاده آب خوردن دارند. از نظر علمي نوشيدن آب به صورت ايستاده باعث ايجاد ضربه شديد به انتهاي مري شده و در طولاني مدت اسفکتر انتهاي مري و ابتداي معده شل و سفت مي‌شود. در نهايت اين اتفاق منجر به يک بيماري به نام GERD (بيماري رفلکس مري) مي‌شود.

نظر شما