شناسهٔ خبر: 33469041 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دنیزلی و استراماچونی؛ میهمانان تازه فوتبال باشگاهی ایران

دکور جدید لیگ برتر

دنیای اقتصاد : به‌نظر می‌رسد موفقیت سال‌های گذشته کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ در فوتبال ایران باعث شده همچنان شاهد علاقه‌مندی مدیران فوتبال کشور به استفاده حداکثری از مربیان خارجی باشیم. در تیم‌ملی، بعد از جدایی جنجالی کی‌روش نوبت به جذب مارک ویلموتس بلژیکی رسید و حالا این رویه در برخی تیم‌های مهم باشگاهی نیز ادامه دارد. پرسپولیسی‌ها با چنگ و دندان در تلاش هستند تا برانکو را روی نیمکت تیم‌شان نگه دارند، استقلالی‌ها و تراکتوری‌ها هم با وجود موفقیت‌آمیز نبودن همکاری با وینفرد شفر، جان توشاک و جورج لیکنز تصمیم گرفتند با مربیان خارجی جدیدی همکاری کنند. به این ترتیب روز پنج‌شنبه ابتدا اعلام شد آندرا استراماچونی ایتالیایی پس از کش و قوس‌های فراوان رسما به‌عنوان سرمربی استقلال در فصل آینده انتخاب شده و پس از آن هم خبر رسید مصطفی دنیزلی، سرمربی نامدار ترکیه‌ای پس از عقد قراردادی غیرمنتظره با تراکتورسازی، در لیگ نوزدهم هدایت سرخپوشان تبریزی را بر عهده خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

استرا؛ جذاب و پرماجرا

کارنامه آندرا استراماچونی ایتالیایی در این چند هفته به دفعات مورد بررسی قرار گرفته و دیگر نیازی به تکرار نیست که او سابقه سرمربیگری در جوانان رم و اینترمیلان و پس از آن هدایت تیم بزرگسالان اینتر را در کارنامه‌اش دارد که این درخشان‌ترین فراز از کارنامه اوست؛ هر چند مدت زیادی طول نکشید. پس از آن استراماچونی از سه تیم اودینزه، پاناتینایکوس و اسپارتاپراگ اخراج شد. او از ۶ مارس ۲۰۱۸ (۱۵ اسفند ۹۶) بیکار بود تا نهایتا به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. استرا خوش‌تیپ و جذاب است و با آیتم طلایی «سرمربی سابق اینتر» روی نیمکت تیم ایرانی می‌نشیند، اما به هر حال سال‌های پایانی کارنامه او هرگز موفقیت‌آمیز نبوده و این مساله تا حدودی هواداران را نگران کرده است. در مورد مرد ایتالیایی اما همه چیز به همین مقدار خلاصه نمی‌شود؛ چه اینکه حاشیه‌های مربوط به رقم قرارداد او در چند روز گذشته حسابی بحث‌برانگیز شده است.

درحالی‌که مدیران استقلال اصرار دارند کل دستمزد استراماچونی و دستیارانش ۷۰۰ هزار یورو است، برخی منابع رسانه‌ای در ایتالیا از قرارداد سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورویی استراماچونی سخن می‌گویند که رقم خیره‌کننده‌ای است. به هر حال چنانکه می‌بینید اختلاف بین این دو عدد اصلا کم نیست و طبق معمول احتمالا فقط گذر زمان ثابت خواهد کرد کدام روایت درست‌تر بوده است. آنچه به حواشی دامن زده اما اظهارنظر صریح فرهاد مجیدی است که چند روز پیش در مصاحبه‌ای گفته بود مدیران استقلال در مورد قیمت استراماچونی حقیقت را به مردم نمی‌گویند. بنابراین به نظر می‌رسد رقم ۷۰۰ هزار یورو که هیات‌مدیره باشگاه از آن به‌عنوان سقف قرارداد کادرفنی یاد می‌کنند چندان مبنای منطقی و واقعی ندارد. فراموش نکنیم استقلال هنوز با مساله تسویه قرارداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری وینفرد شفر برای فصل بعد دست به گریبان است. طبق قوانین جدید فیفا حتی اگر حضور شفر در بن‌یاس امارات قطعی هم بشود؛ باز استقلالی‌ها باید نیمی از مبلغ قرارداد او یعنی ۶۰۰ هزار دلار به مربی آلمانی بپردازند. حالا سوال این است که اگر رقم قرارداد استراماچونی به ادعای رسانه‌های ایتالیایی نزدیک باشد، آیا استقلال فصل آینده با کمبود منابع ارزی مواجه نخواهد شد؟

دنیزلی؛ دوست‌داشتنی، اما مسن

در مورد حضور مصطفی دنیزلی روی نیمکت تراکتورسازی اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند سن و سال بالای اوست. افندی درحال‌حاضر حدود ۷۰ سال دارد و از این نظر در شرایطی شبیه جان توشاک است؛ سرمربی اسبق رئال‌مادرید که ابتدای فصل گذشته هدایت تراکتور را به دست گرفت، اما بی‌انگیزگی مفرط او باعث شد پس از مدت کوتاهی برکنار شود. پس از آن ماجرا انتظار می‌رفت زنوزی سراغ گزینه‌های جوان‌تری برود، اما او ابتدا یک مذاکره ناموفق با برانکو داشت، پس از آن در جذب تونی اولیویرای ۷۲ ساله ناکام ماند و عاقبت دنیزلی ۷۰ ساله را به تبریز کشاند؛ مردی که قرارداد یک ساله قابل تمدید با تراکتور بسته و دوشنبه وارد ایران خواهد شد.

دنیزلی پیش از این یک دوره سرمربی پاس و دو دوره سرمربی پرسپولیس بوده و از محبوبیت زیادی بین هواداران فوتبال کشورمان برخوردار است، اما در عین حال این نگرانی وجود دارد که سن بالای او، عطش پایین و کم‌حوصلگی این مربی کار دستش بدهد. آقا مصطفی پارسال سرمربی قاسم پاشا بود که با این تیم در سوپرلیگ ترکیه چهاردهم شد. او در آخرین حضورش در فوتبال ایران، در پایان لیگ یازدهم درحالی پرسپولیس را ترک کرد که هنوز یک فصل دیگر با این تیم قرارداد داشت، اما حتی حوصله نکرد در بازی آخر فصل برابر فولاد روی نیمکت سرخ‌ها بنشیند!

نظر شما