شناسهٔ خبر: 33468959 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ماشین‌سازی تبریز در سوریه کارخانه احداث می‌کند

قرارداد ۲۷ میلیون دلاری در تبریز

رعنا نیک‌رفتار دنیای اقتصاد- تبریز : مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز گفت: قرارداد مقدماتی ۲۷ میلیون دلاری این کارخانه با سوریه با حضور نمایندگان این کشور در تبریز نهایی شد. شکرانه گفت: بر اساس قرارداد اولیه مقرر شده است تا در مدت ۵/ ۶ سال آینده کارخانه‌ای در سوریه احداث و کارخانه ماشین‌سازی تبریز به‌صورت فنی و تامین قطعه از آن پشتیبانی کند. وی با اشاره به مذاکره با شرکت سوئدی برای عقد قرارداد تامین ماشین‌آلات مورد نیاز این شرکت اظهار کرد: کارخانه ماشین‌سازی تبریز توانمندی لازم را برای ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌های داخلی و خارجی دارد. مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز از صادرات ۱۲ دستگاه ماشین آلات ساخت این کارخانه به ترکیه در اوایل امسال خبر داد و گفت: ترکیه سفارش تولید ۱۲‌دستگاه دیگر را نیز به این کارخانه ارائه کرده و در حال تولید آنها هستیم. شکرانه با اشاره به تداوم صادرات این کارخانه ادامه داد: در اسفند سال گذشته نیز ۴ دستگاه ماشین آلات تولیدی این کارخانه به آلمان صادر شد و ۵ دستگاه دیگر نیز آماده ارسال به این کشور است که به محض اعلام از سوی آنها این دستگاه‌ها نیز صادر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

وی یادآوری کرد: تولید ماهانه این کارخانه در اوایل سال ۹۷ به ۲۰ دستگاه در ماه نمی‌رسید در حالی که پس از تغییرات مالکیتی در این کارخانه این تعداد اکنون به بیش از ۶۰ دستگاه رسیده است. مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز با بیان اینکه پیش از تغییر و تحول ۳۸۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند، گفت: پس از تغییرات در مالکیت ۴۰۰ نیروی جدید نیز در این کارخانه جذب شد به‌طوری که اکنون یک هزار و ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند. شکرانه از احیای واحد ریخته گری این کارخانه خبر داد و افزود: پیش از احیای این واحد روزانه حدود ۵ تا ۱۰ تن محصول ریخته تولید می‌شد، در حالی که اکنون این میزان به ۳۵ تا ۴۰ تن می‌رسد. وی گفت: واحد آهنگری این کارخانه نیز حدود ۲۰ سال تعطیل بود که پس از تغییر و تحولات مدیریتی دوباره احیا شده و به چرخه تولید برگشته و اکنون با فولاد مس سونگون قرارداد تولید گلوله‌های آسیابی بسته شده و تراکتورسازی نیز آمادگی خود را برای عقد قرارداد با کارخانه ماشین‌سازی اعلام کرده است.

مدیرعامل کارخانه ماشین‌سازی تبریز از اعلام آمادگی سایر کارخانه‌های داخلی و خارجی به ویژه ترکیه برای خرید محصولات ریخته این کارخانه خبر داد و گفت: گروه ماشین‌سازی به مردم ایران و استان تعلق داشته و صنعت مادر و حیات زنده آذربایجان شرقی بوده و می‌تواند از تمامی صنایع از جمله فضا، هوا، نفت و دفاع پشتیبانی کند. شکرانه با گلایه از فضاسازی و بی‌مهری‌های برخی افراد نسبت به این کارخانه و تغییر و تحولی که در آن روی داده است، افزود: ماشین‌سازی تبریز پس از تغییر و تحولات مدیریتی و تزریق بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی آورده مالک جدید آن، جان و روح دوباره‌ای گرفته و علاوه بر پرداخت همه معوقات بانکی و بدهی‌های این کارخانه حقوق، پاداش، عیدی و مزایای تمامی شاغلان آن به‌صورت مرتب پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: ماشین‌سازی تبریز به‌عنوان کارخانه نمونه در خاورمیانه در صورت حمایت و دلسوزی افراد تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور و استان در سال رونق تولید، با برخورداری از زیرساخت‌های مهم تولیدی می‌تواند به تولید انبوه برسد و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی داخلی و خارجی را تولید کند. شکرانه، با درخواست مجدد از مسوولان و متولیان امر برای حمایت از این صنعت مادر، ادامه داد: سیاست‌مداران و متولیان امر باید به این کارخانه به‌عنوان پشتوانه صنعتی کشور و منطقه نگاه کنند و با حمایت از آن زمینه رشد صنعت و اقتصاد کشور و استان را فراهم کنند. کارخانه ماشین‌سازی در سال ۱۳۴۶ کلنگ‌زنی و در سال ۱۳۵۲ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در سال‌های اخیر به دلیل واگذاری‌های نادرست با مشکلات متعددی در مسیر فعالیت خود مواجه بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما