شناسهٔ خبر: 33468567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

ترامپ بر سر دوراهی

صاحب‌خبر -

غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی برای کانال تلگرامی “راهبرد” با عنوان «کاشتن باد و درویدن توفان» در تحلیل رفتار ترامپ رییس جمهور آمریکا با ایران نوشت:

پیش از این هم در یادداشتی باعنوان “ترامپ سومین رییس‌جمهور چهارساله آمریکا؟” [لینک] به این نکته اشاره کردم که ایران می‌تواند پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال۲۰۲۰ باشد، اگر درگیری نظامی میان آمریکا و ایران رخ دهد.

یادداوری این نکته لازم است که طی ۸۰ سال گذشته فقط دو رییس‌جمهور با رای مردم آمریکا برای یک دوره انتخاب شدند؛ اول، کارتر و دوم، بوش پدر که در سرنوشت هر دو هم نقش ایران قابل کتمان نیست.

به نظر می‌رسد ترامپ خواسته یا ناخواسته به سمت درگیری با ایران به پیش می‌رود و این، با شعارهای انتخاباتی وی مبنی بر نکوهش جنگ توسط روسای جمهوری قبلی آمریکا منافات دارد.

فراموش نکنیم که تاکید بر نفی جنگ و تاکید بر شعار “اول آمریکا” نقش مهمی در پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ داشت.

روزی که ترامپ بدون آینده‌نگری و صرفا تحت‌تاثیر اندیشه‌های جان بولتون و مایک پمپئو و باشانتاژهای بن‌سلمان و بن‌زاید، هر روز ماشین امضای اینان شده بود و به تعبیری، باد می‌کاشت؛ می‌بایست آینده‌ای را هم می‌دید که ثمره آن، توفان در خلیج‌فارس است.

حال ترامپ بر سر دوراهی است. به اول آمریکا پایبند باشد و توفان را نبیند و اعتبار خود نزد متحدین منطقه‌ای از دست دهد و یا اینکه برای مهار توفان اقدام کند و منتظر نتیجه باشد؟

بعید نیست تاجر مسلکی راه اول را انتخاب کند…

سومین رییس جمهور چهار ساله؟

واکنش ترامپ به سخنان رهبری در دیدار با شینزو آبه

انتهای پیام

نظر شما