شناسهٔ خبر: 33468548 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تقلب ناشیانه انگلیس از آمریکا از اتهام زنی به ایران

دولت انگلیس با تقلب ناشیانه از شریک راهبردی خود آمریکا روز جمعه در بیانیه ای ایران را به عنوان عامل اصلی انفجار تانکرهای نفتی دریای عمان متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه خبر سیاسی خبرگزاری برنا، براساس ادعای واهی بیانیه دولت بریتانیا، یکی از شاخه های نیروی نظامی ایران در حمله به تانکرهای نفتی دریای عمان، نقش داشته و هیچ دولت و عامل غیر دولتی دیگری در این حملات دست نداشته است.

وزارت خارجه انگلیس مدعی شده که اخیراً سابقه‌ای برای حمله ایران به تانکرهای نفتی نیز وجود دارد. تحقیقات امارات درباره حمله به ۴ تانکر نفتی در بندر فجیره امارات به این نتیجه رسیده که این حملات توسط عامل دولتی پیچیده‌ای انجام شده است. انگلیس اطمینان دارد که ایران مسئول این حمله است.

علاوه براین «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی بی اساس ایران را به دست داشتن در حملات اخیر به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.

هانت بدون ارایه مستندات لازم در سخنان روز جمعه خود گفت: تقریباً اطمینان داریم که یکی از شاخه‌های نیروهای مسلح ایران نفتکش‌ها در دریای عمان را هدف قرار داده است.

وزیر خارجه انگلیس از تهران خواست آنچه را وی فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خوانده است، فوراً متوقف کند.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند با وجود اتهامات واشنگتن علیه ایران، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد.

از سوی دیگر تهران قاطعانه هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران این حادثه را بسیار مشکوک توصیف کرده و گفته که شواهد واشنگتن، اتهاماتی است که با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک ایران است.

منابع خبری صبح پنجشنبه (۲۳ خرداد) از وقوع دو انفجار مهیب در دریای عمان خبر دادند. مدتی بعد روشن شد که دو نفتکش دچار حریق شده‌اند. نفتکش «فرانت آلتر» (Front Altair) با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول» بارگیری کرده و «کوکوکا کوریجس» (Kokuka Courageous) با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به مقصد سنگاپور، محموله «متانول» بارگیری کرده بود.

نظر شما