شناسهٔ خبر: 33468044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فرار به افغانستان پس از سرقت میلیاردی

روزنامه جوان

مرد افغان که یکسال قبل پس از دستبرد میلیاردی به خانه‌ای در غرب تهران به افغانستان گریخته‌بود پس از بازگشت به کشور بازداشت شد. متهم مدعی است که اموال میلیاردی را به ۲۰‌میلیون تومان فروخته‌بود که تحقیقات در این باره جریان دارد.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: به گزارش خبرنگار ما، تلاش بسیاری از افراد برای رسیدن به زندگی اشرافی با دستبرد به اموال دیگران در جریان است و بازداشت و مجازات سارقان هم نتوانسته مانع از کاهش جرائم سرقت شود. یکی از این پرونده‌ها ۱۷‌فروردین سال قبل تشکیل شد. آن روز مردی با مرکز فوریت‌های پلیس‌۱۱۰ تماس گرفت و گفت که از خانه‌اش که آپارتمانی در یکی از برج‌های شهرک غرب است سرقت شده است. لحظاتی بعد از اعلام گزارش سرقت تیمی از مأموران کلانتری‌۱۳۴ شهرک‌قدس در محل حاضر شدند. شاکی گفت که برای تعطیلات عید به سفر رفته بود و حالا که برگشته متوجه شده دزد به خانه‌اش زده و ۲‌میلیارد تومان طلا و ارز از خانه‌اش سرقت شده است.
بعد از مطرح شدن شکایت پرونده به دستور قاضی به اداره‌۱۷ پلیس‌آگاهی تهران فرستاده شد. شاکی در توضیح بیشتر ماجرا گفت: ششم فروردین‌ماه بود که همراه خانواده‌ام راهی سفر خارج از کشور شدم. بعد از پایان سفر وقتی وارد خانه‌ام شدم متوجه شدم که گاو‌صندوق تخریب شده و طلا، جواهرات، ارز، مقداری پول نقد و ساعت مچی گرانقیمتی که داشتم سرقت شده است.
کارآگاهان در جریان تحقیقات میدانی به مردی افغان به نام نظیر مظنون شدند. مرد ۳۰‌ساله از چهارسال قبل به عنوان سرایدار در برج مشغول کار شده بود. مدیر برج هم در تحقیقات گفت که نظیر از ۱۲‌فروردین‌سال‌۹۷ به بهانه دیدن اعضای خانواده‌اش راهی شهری در شمال کشور شده و دیگر برنگشته است. همچنین مشخص شد که نظیر در مدتی که به عنوان سرایدار در برج کار می‌کرد برای نظافت به خانه بسیاری از ساکنان رفت و آمد داشت. بعد از به دست آمدن این اطلاعات بود که نظیر به عنوان سارق تحت تعقیب قرار گرفت. کارآگاهان، اما در جریان تحقیقات متوجه شدند که نظیر پس از سرقت به افغانستان گریخته است. بررسی‌ها در این باره جریان داشت تا اینکه چندی قبل به مأموران پلیس خبر رسید که نظیر راهی ایران شده و در یکی از شهر‌های جنوبی مشغول کار شده است. در شاخه دیگری از تحقیقات مخفیگاه نظیر شناسایی و ۱۷‌اردیبهشت‌ماه متهم بازداشت شد.
متهم در بازجویی‌ها به جرمش اعتراف کرد و گفت: در مدتی که به خانه شاکی رفت و آمد داشتم در فرصت مناسب از دسته کلید او یدک ساختم تا اینکه شاکی همراه خانواده‌اش به سفر خارج از کشور رفت. بعد از خالی شدن خانه‌اش فرصت مناسب برای سرقت اموال با ارزش او به دستم افتاد تا اینکه ساعت ۴‌صبح روز حادثه با کلید یدکی که داشتم وارد آپارتمان او شدم. از آنجا که جای پول و اموال با ارزش او را می‌دانستم به سراغ گاوصندوق رفتم و اقدام به سرقت کردم. بعد از سرقت هم برای فریب پلیس پنجره بالکن را تخریب کردم و یک روز بعد از آن به بهانه دیدار با خانواده‌ام راهی شهری در شمال کشور شدم. متهم گفت: اموال سرقت شده را به مردی افغان به قیمت ۲۰‌میلیون تومان فروختم و به افغانستان گریختم تا اینکه بازداشت شدم. با اطلاعاتی که متهم در اختیار پلیس گذاشت مرد مالخر در غرب تهران شناسایی و ۱۹‌خردادماه بازداشت شد. متهم گفت: من هم اموال سرقتی را به مالخری به مبلغ ۶۰‌میلیون تومان فروختم. ۲۰‌میلیون‌تومان آن را به نظیر دادم و ۴۰‌میلیون‌تومان را هم در جیبم گذاشتم که بازداشت شدم.
سرهنگ کارآگاه احمد نجفی، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی گفت: تحقیقات از دو متهم برای کشف اموال سرقت شده و کشف جرائم بیشتر آن‌ها در جریان است.

نظر شما