شناسهٔ خبر: 33467929 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

اتهام زنی انگلیس علیه ایران به پیروی از آمریکا در خصوص حادثه نفتکش‌ها

وزارت خارجه انگلیس بدون ارائه هیچ‌گونه مدارک یا مستنداتی مدعی شده است: «دولت انگلیس تقریباً‌ مطمئن است که ایران در تاریخ 13 ژوئن (23 خرداد) به دو فروند نفتکش حمله کرده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ دولت انگلیس با انتشار بیانیه‌ای رسمی از موضع واشنگتن درباره حادثه انفجار دو فروند نفتکش در دریای عمان حمایت کرد.

وزارت امور خارجه انگلیس شامگاه جمعه با انتشار بیانیه‌ای رسمی از طرف دولت این کشور، اتهامات آمریکا علیه ایران در قضیه انفجار دو فروند نفتکش در دریای عمان را تکرار کرد.

وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه بدون ارائه هیچ‌گونه مدارک یا مستنداتی مدعی شده است: «دولت انگلیس تقریباً‌ مطمئن است که ایران در تاریخ 13 ژوئن (23 خرداد) به دو فروند نفتکش حمله کرده است. بعید است که هیچ کشور یا گروه دیگری مسئول این حادثه بوده باشد. پیش از این نیز تحقیقات انجام‌شده به رهبری اماراتی‌ها به این نتیجه ختم شده بود که حمله روز 12 می (22 اردیبهشت) به چهار فروند نفتکش در نزدیکی بندر فجیره نیز توسط یک عامل دولتی(کشور) انجام شده است. ما مطمئنیم که ایران مسئول آن حمله بوده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نفتکش‌ها و خدمه آنها باید قادر باشند با امنیت کامل از آب‌های بین‌المللی عبور کنند. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً کلیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ خود را متوقف کند. انگلیس با هماهنگی شرکای بین‌المللی خود تلاش می‌کند راهکارهای دیپلماتیکی برای کاهش تنش‌ها بیابد.»

پیش از ظهر روز پنج‌شنبه (23 خرداد) دو کشتی نفتکش شامل نفتکش «Front Altair» که با پرچم جزایر مارشال متعلق به نروژ از قطر «اتانول»‌ بارگیری کرده بود و نفتکش «Kokuka Courageous» که با پرچم پاناما از «الجبیل» عربستان به‌مقصد سنگاپور، محموله «متانول» حمل می‌کرد، دچار حادثه شدند که بنا بر ادعای رسانه‌های غربی هدف حمله قرار گرفته‌اند.

در پی این حادثه، اتحادیه اروپا از کشورهای منطقه خواست که به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه تنش، حداکثر خویشتن‌داری را از خود نشان دهند.

روسیه نیز در مورد هرگونه نتیجه‌گیری شتابزده و نیز در مورد تلاش برخی کشورهای شناخته‌شده برای تحمیل کردن مسئولیت حادثه به یک کشور خاص هشدار داد.

 با توجه به سابقه ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران که از ماجرای فجیره آغاز شد، پیش‌بینی این موضوع سخت نبود که احتمالاً‌ رسانه‌ها و حتی مقامات غربی درصدد خواهند بود که پای ایران را نیز به موضوع باز کنند؛ همان‌طور که در ماجرای فجیره نیز این اتفاق افتاد امّا نهایتاً مشخص شد در گزارشی که اماراتی‌ها با کمک نروژ و قاعدتاً دوستان آمریکایی و انگلیسی خود تهیه و به شورای امنیت سازمان ارسال کردند نتوانستند هیچ استدلال و سندی مبنی بر اینکه ایران در این ماجرا نقش داشته ارائه کنند.

 آمریکا و انگلیس بار دیگر با متهم کردن ایران به دست داشتن در حادثه‌ای که هنوز تحقیقات در زمینه آن کامل نشده، نشان داده‌اند که صحبت‌های آنها در مورد تنش‌زدایی تنها جنبه نمایشی دارد و آنها صرفاً قصد دارند با مخدوش کردن چهره ایران در مجامعه بین‌المللی، ایران در در موقعیتی قرار دهند که مجبور به پذیرش خواسته‌های آنها شود.

قبل از این «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی قابل پیش‌بینی، ایران را مسئول حادثه انفجار دو فروند کشتی نفتکش در دریای عمان معرفی کرده بودند.

سیدعباس سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در واکنش به اتهام زنی بی‌اساس مقامات آمریکایی اظهار داشت: «مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریعترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.»

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز قاطعانه ادعای بی اساس آمریکا در ارتباط با حوادث 23 خرداد تانکرهای نفتکش را در دریای عمان رد و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد.

انتهای پیام

نظر شما