شناسهٔ خبر: 33467705 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

فرار سارقان به افغانستان پس از سرقت دو میلیاردی

صاحب‌خبر -

معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، از دستگیری سارق منزل تبعه افغانستان خبرداد که پس از سرقت دو میلیاردی از برجی درتهران به افغانستان فرار کرد.یه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ کارآگاه احمد نجفی، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری سارق منزل تبعه افغانستان خبرداد که پس از سرقت دو میلیاردی از برجی درتهران به افغانستان فرار کرد.
وی افزود: در روز ۱۷ فروردین سال ۹۷، مردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از سرقت خانه اش در یکی از برج‌های شهرک غرب خبر داد. سارقان باتوجه به عدم حضور صاحب خانه در ایام تعطیلات عید وارد خانه شده و سرقت خود را انجام داده بودند.
معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: بدنبال این تماس پرونده‌ای با موضوع سرقت منزل تشکیل و جهت رسیدگی تخصصی از کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس به اداره ۱۷ پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد.سرهنگ نجفی گفت: مالباخته به کارآگاهان گفت: ششم فروردین ۹۷ به خارج از کشور رفتم، اما پس از بازگشت به خانه ام، متوجه شدم سارق یا سارقین با تخریب گاوصندوق، اموال داخل آن از قبیل (جواهرات – طلاجات – وجه نقد – ارز – ساعت مچی قیمتی) به ارزش تقریبی دو میلیارد تومان را به سرقت برده اند. من در رابطه با این سرقت به کسی مظنون نیستم.
وی تصریح کرد:کارآگاهان پس از شنیدن اظهارات شاکی بلافاصله به همراه تیم بررسی صحنه جرم تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ به محل سرقت که در طبقه اول برج مسکونی بود، رفتند. در بررسی‌های اولیه محل سرقت مشاهده شد که سارق یا سارقین از طریق تخریب پنجره بالکن وارد منزل شده و نقشه سرقت را اجرا کرده‌اند.
معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در تحقیقات میدانی مشخص شد مرد افغانی به نام نظیر ۳۰ ساله حدود ۴ سال قبل به عنوان سرایدار برج مسکونی مشغول بکار شده است. این درحالی بود که طبق اظهارات مدیر و سایر ساکنین برج، نظیر از ۱۲ فروردین سال ۹۷ به بهانه دیدن خانواده اش در یکی از شهر‌های شمالی آنجا را ترک کرده و دیگر برنگشته بود.
سرهنگ نجفی ادامه داد: در ادامه نیز مشخص شد نظیر برای انجام کار‌های نظافت، خرید و .. ساکنین برج به منزل آنها رفت و آمد داشته است. شاکی این پرونده نیز مدعی شد: نظیر در ماه چندین بار برای نظافت به منزل مراجعه می‌کرده است.معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ گف: با کنار هم قرار دادن اطلاعات، این احتمال از سوی کارآگاهان مطرح شد که نظیر در این سرقت نقش داشته است. با بهرگیری از روش‌های کشف علمی جرم توسط مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ مشخص شد سارق همان سریدار افغان است.
سرهنگ نجفی افزود:با مشخص شدن هویت سارق، دستگیری وی در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت. با اقدامات پلیسی مخفیگاه سارق جوان شناسایی شد. اما پس از هماهنگی‌های لازم با مقام محترم قضائی، زمانی که کارآگاهان به سراغ مخفیگاه نظیر رفتند، متوجه شدند که مرد افغان پس از سرقت از ایران فرار کرده و به کشور خود برگشته است.
وی بیان کرد:دستگیری سارق فراری همچنان در دستور کار کارآگاهان بود تا اینکه با گذشت حدود یک سال از سرقت، آن‌ها با خبر شدند که سرایدار افغان به ایران برگشته است. با مشخص شدن این موضوع، مخفیگاه نظیر در یکی از شهر‌های جنوبی شناسایی شد و روز هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری تیمی از کارآگاهان به محل مورد نظر مراجعه و طی یک عملیات غافلگیرانه پلیسی نظیر در مخفیگاهش دستگیر و به اداره ۱۷ پلیس آگاهی منتقل شد.
معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: در تحقیقات اولیه سارق جوان منکر هرگونه سرقت از منزل شاکی شد. اما در ادامه تحقیقات و با ارائه مدارک پلیسی مرد افغان به ناچار لب به اعتراف گشود و ضمن قبولی سرقت از منزل مالباخته به کارآگاهان اظهار داشت: پس از اطمینان از عدم بازگشت شاکی به منزل با توجه به ساخت کلید یدک از درب ورودی آپارتمان شاکی در یک فرصت مناسب با توجه به ایام تعطیلات و خلوت بودن برج مسکونی ساعت 4 وارد آپارتمان شدم. از آنجای که همیشه برای نظافت به منزل وی می‌رفتم، محل نگهداری اموال با ارزش مالباخته را شناسایی کرده بودم. روز سرقت به سراغ گاوصندوق رفته و پس از تخریب آن، وسایل با ارزش را سرقت کردم. برای تغییر مسیر تحقیقات پنجره بالکن را تخریب کرده و فردای آن روز به بهانه بازدید و سرکشی خانواده که در یکی از شهر‌های شمالی کشور بودند و با معرفی شخص دیگری بعنوان جایگزین از برج مسکونی خارج شدم. بلافاصله اموال را به یکی از همشهریانم بنام امجد ۶۰ ساله به مبلغ ۲۰ میلیون تومان فروخته و به کشور افغانستان متواری شدم.معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ بیان کرد: با مشخص شدن خریدار اموال مسروقه، کارآگاهان با انجام اقدامات پلیسی مخفیگاه وی را در محدوده شمال غرب تهران شناسایی کرده و او را در تاریخ ۱۹ خرداد ماه سال جاری طی یک اقدام پلیسی دستگیر کردند.
سرهنگ نجفی افزود:در تحقیقات بعمل آمده از مالخر اظهار داشت: اموال را به طلا فروشی واقع در یکی از شهرستان‌های غربی استان تهران به مبلغ ۶۰ میلیون تومان فروخته ام که مبلغ ۲۰ میلیون تومان را به سارق داده‌ام. سرهنگ کارآگاه احمد نجفی، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی، با اعلام این خبر گفت: با توجه به دستگیری سارق و خریدار اموال مسروقه و ضمناعتراف صریح به بزه انتسابی هر دو متهم با صدور قرار قانونی از سوی مقام محترم قضایی جهت انجام تحقیقات تکمیلی و دستگیری مالخر اصلی و کشف سایر جرائم احتمالی در اختیار کارآگاهان اداره ۱۷ پلیس آگاهی تهران بزرگ هستند.سرهنگ کارآگاه احمد نجفی در پایان خاطر نشان کرد: منزل محل مناسبی برای نگهداری اموال قیمتی شهروندان نیست؛ لذا پیشنهاد می‌گردد برای پیشگیری از وقوع سرقت می‌توانند از صندوق امانات بانکی استفاده نمایند. همچنین از شرکت‌های معتبر ارائه دهنده خدماتی می‌توانند برای امورات منازل بکار گرفته شود و از واگذاری کلید محل سکونت به افراد غیر جداً خودداری کنند.
 

نظر شما