شناسهٔ خبر: 33467285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نوبخت: وابستگی کشور به نفت، به یک سوم رسید ‏

صاحب‌خبر -
 

مشهد ـ خبرنگار اطلاعات: معاون رئیس‌جمهوری گفت: از مجموع ۱۴۸ هزار میلیارد تومان منابع نفتی موجود در بودجه امسال، دو سوم آن را از بودجه امسال خارج کرده‌ایم و به همین میزان وابستگی کشور به نفت کاهش یافته است‎.

‎محمد باقر نوبخت در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی خراسان رضوی در مشهد بدون اشاره به وضع نامناسب معیشت مردم و اقتصاد کشور، افزود: منابعی که از فروش نفت در بودجه پیش بینی شده بود حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بود اما برای این‌که بودجه را از نوسانات قیمت نفت و صادرات آن خارج کنیم اکنون در بهترین شرایط، وابستگی بودجه امسال به نفت را به حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان کاهش داده ایم‎.

‎وی گفت: ۲۴ برنامه برای کاهش و در حقیقت قطع وابستگی کشور به بودجه نفت در نظر گرفته شده است که ۱۱ برنامه در سال جاری و ۱۳ برنامه هم در سال آینده عملیاتی خواهد شد و برنامه‌های یاد شده در پایگاه اینترنتی سازمان برنامه و بودجه بارگذاری شده است و امیدواریم کارشناسان نظرات خود را در این باره به ما منعکس کنند تا از نظرات آنها در شورای عالی هماهنگی اقتصادی در جهت تصویب برنامه‌های یاد شده بهره‌برداری کنیم‎.

‎رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در این جلسه گفت: در قالب برنامه جامع اشتغال زایی کشور، برای هر یک از استان‌ها، تسهیلات و یارانه‌های خوبی پیش بینی شده است تا مطابق برنامه مشخص، زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید فراهم شود‎.‎

وی افزود: تفاهم نامه‌های مربوط به ایجاد ۹۸۳ هزار و ۹۳۰ فرصت شغلی در کشور به طور جداگانه با هر یک از وزیران دولت به امضا رسیده و به عنوان پیش پرداخت ۲۰ درصد از مبالغ پیش بینی شده در تفاهم نامه‌ها، تخصیص پیدا کرده است‎.

‎وی افزود: در نتیجه تحریم‌ها مشکلاتی در بخش‌های مختلف به وجود آمده است اما بسیاری از مسائل به تحریم‌ها ارتباط ندارد و با برنامه ریزی دقیق می‌توان در جهت توسعه و پیشرفت گام برداشت‎.

موافقت با ساخت شهر فرودگاهی ‏

استاندار خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: موافقت وزیر راه و شهرسازی برای ساخت شهر فرودگاهی مشهد و جابه‌جایی فرودگاه شهید‌هاشمی نژاد جلب شده است‏‎.

‎علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: با آگاهی از مشکلات موجود در حوزه اقتصادی در نتیجه اعمال تحریم‌های ظالمانه به سمت استفاده از ظرفیت‌های داخل استان برای دستیابی به توسعه اقتصادی و فرهنگی پیش رفته ایم‎.

‎افتتاح نمایشگاه گل و گیاه ‏

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه مشهد با حضور معاون رئیس‌جمهوری، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران شهری آغاز به کار کرد.‏

در این مراسم از تمبر اختصاصی هجدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه و باغبانی مشهد رونمایی شد.‏

نظر شما