شناسهٔ خبر: 33467156 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

اهدای خون ایرانیان از مرز ۵۰میلیون واحد گذشت

صاحب‌خبر -
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از گذر اهدای خون ایرانیان از مرز ۵۰میلیون واحد طی ۴۵سالی که از تاسیس سازمان انتقال خون در کشور می‌گذرد، خبر داد و شرایط اهدای خون، تولید داروهای مشتق از پلاسمای خون و… را در کشور توضیح داد.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار جهانی روز جهانی اهدای خون، گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت اهدای خون و سلامت خون در دنیا، در سال ۲۰۱۵میلادی ۱۷۷میلیون اهدای ‌خون در سراسر دنیا انجام شده است. از طرفی طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی یک توزیع ناعادلانه‌ای در زمینه اهدای خون در سراسر دنیا ملاحظه می‌شود. به‌طوری که ۴۲درصد خون‌های اهدایی در کشورهایی با درآمد بالا اتفاق می‌افتد که سهم جمعیتی‌شان از جهان ۱۶درصد است.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی تاکید می‌کند که روزانه ۸۰۰نفر مادر عمدتا در کشورهای با درآمد پایین و در حال توسعه می‌میرند که یک‌سوم این مرگ‌ها ناشی از عدم دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی است. بر این اساس روزانه ۲۷۰مادر به دلیل عدم دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی می‌میرند. خوشختانه بر اساس آماری که در ایران داریم وضعیت‌مان مطلوب است؛ به‌طوریکه سالانه دو میلیون و ۱۰۰هزار واحد اهدای خون داریم که اگر این میزان اهدای خون را با شاخص جمعیتی در نظر بگیریم، تقریبا ۲۷واحد اهدای خون به ازای هر ۱۰۰۰نفر جمعیت در سال داریم که اگر با کشورهای با درآمد متوسط مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که وضعیت اهدای خون در ایران بسیار خوب و به کشورهای با درآمد بالا نزدیک است.

پورفتح‌الله همچنین گفت: نکته دیگر در حوزه اهدای خون، تاکید بر اهدای خون بدون چشمداشت و داوطلبانه است که خوشبختانه در ایران از سال ۲۰۰۷موفق شدیم ۱۰۰درصد خون‌مان را به صورت داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی دریافت کنیم. بحث دیگرمان اهدای خون مستمر است که خوشبختانه شاخص اهدای خون مستمر که نقش مستقیمی در سلامت خون دارد، در کشور ما ۶۰درصد است که نشان‌دهنده وضعیتی مطلوب در کشورمان است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: نکته دیگری که در گزارش سازمان بهداشت جهانی آمده، درباره توانمندی کشورها در تبدیل خون به فرآورده‌ها و محصولات خونی است. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و با درآمد پایین، هنوز مصرف خون به صورت خون کامل است، اما در ایران ۹۷درصد خون‌مان را به فرآورده‌های خونی بدل می‌کنیم که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود و کمتر از سه درصد خون به صورت کامل در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

پورفتح‌الله ادامه داد: بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم، یک میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف بیمارستانی‌مان را با عقد قرارداد پالایشگاه‌های معتبر اروپایی تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما کردیم که حدود ۱۷میلیون دلار کاهش ارزبری دارو را در کشور داشتیم و منجر به ارزان‌سازی داروهای مشتق از پلاسما در کشور و دسترسی بهتر بیماران مبتلا به بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده و نیازمند داروهای مشتق از پلاسما شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به آمار تجمعی اهدای خون در ایران از زمان تاسیس سازمان انتقال خون تا کنون نیز گفت: آمار تجمعی اهدای خون از بدو تاسیس سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۲تاکنون که ۴۵سال می‌گذرد، از مرز ۵۰میلیون اهدای خون می‌گذرد که حجم بسیار بالا و قابل توجهی است و باید از همه کسانی که در این سال‌ها به ما کمک کردند، تشکر کنیم.

نظر شما