شناسهٔ خبر: 33465934 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگرانی درمورد جعلی بودن اخبار اینترنتی در کدام کشورها بیشتر است؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده در خصوص کشورهایی که مردم آن بیشترین نگرانی در مورد جعلی بودن اخبار اینترنتی را دارند، برزیل با آمار ۸۵درصدی، جایگاه نخست را به خود اختصاص داد.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین، مهسا نجاتی، در امتداد روند افزایش پوپولیسم و بی‌ثباتی اقتصادی و اجتماعی، موسسه گزارش اخبار دیجیتال رویترز، ویرایش نسخه 2019 خود را در زمینه میزان نگرانی مردم از جعلی بودن اخبار در اینترنت منتشر کرد. بر این اساس، یافته‌ها حاکی از آن است که به طور کلی میزان اعتماد به اخبار، در سال جاری، ،دو درصد، از 44 به 42 درصد کاهش یافته است. همچنین، گفتنی است که اعتماد، در فضاهای توزیعی، به مراتب، از سایر فضاهای مجازی پایین‌تر است. برای مثال، در مورد رسانه‌های اجتماعی، تنها 23 درصد اعتماد وجود دارد. با توجه به حجم بالای اخبار جعلی و گمراه‌کننده در فضای مجازی، سوالی که پیش می‌آید این است که میزان نگرانی درمورد جعلی بودن اخبار در کدام کشورها بیشتر از سایر نقاط است؟

بر اساس این گزارش، برزیل، با آمار 85 درصدی، کشوری است که مردم آن بیشترین میزان نگرانی را درمورد جعلی بودن اخبار در کشورشان دارند. به دنبال آن، بریتانیا، با داشتن 70 درصد نگرانی مردم در خصوص جعلی بودن اخبار کشورشان در فضای مجازی، در جایگاه دوم قرار گرفت. قابل ذکر است که این میزان نسبت به سال گذشته در بریتانیا، 12 درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین، گفتنی است که از زمان انتصاب ترامپ، به ریاست جمهوری ایالات متحده، میزان نگرانی مردم نسبت به اخبار دروغ، به 67 درصد رسیده است.

در ادامه، قابل اشاره است که میزان نگرانی در کشورهایی که قطبش کمتری دارند، پایین‌تر است. دو نمونه بارز این مسئله، کشورهای آلمان و هلند است که به ترتیب مردم آن تنها 38 و 31 درصد در این خصوص نگرانی دارند.

از نتایج نگرانی در مورد جعلی بودن اخبار، افزایش میزان آگاهی مردم از منابع معتبر اخبار در سراسر جهان بوده است. 26 درصد از مردم به استفاده از منابع معتبر خبری روی آورده‌اند و 24 درصد استفاده از منابعی که کمتر مورد اعتماد هستند را متوقف کرده‌اند.

در نمودار ارائه شده، به ترتیب، کشورهایی که بیشترین نگرانی را در خصوص جعلی بودن اخبار اینترنتی در سال 2019 داشته‌اند را مشاهده می‌کنید؛

7cf9151c-cac9-4a34-9f1d-05c454a30f8b

نظر شما