شناسهٔ خبر: 33464324 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

مهم ترین اتفاقات فوتبال باشگاهی اروپا در فصل 19-2018 (بخش دوم)

با هم نگاهی خواهیم داشت به مهم ترین اتفاقاتی که در فصل گذشته فوتبال اروپا به وقوع پیوست.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - فصل 19-2018 فوتبال اروپا پر از اتفاقات مهم و غیرقابل پیش بینی بود که سرانجام با قهرمانی لیورپول در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، به انتهای راه خود رسید. فصل فوتبالی اروپا سرشار از لحظات هیجان انگیز، شاد و غمناک برای طرفداران فوتبال بود. از پیوستن کریستیانو رونالدو به باشگاه یوونتوس و ناکامی های رئال مادرید بگیرید تا رقابت جذاب لیورپول و منچسترسیتی در لیگ برتر و مرگ تلخ و دردناکِ امیلیانو سالا.

با طرفداری، همراه باشید تا در این سری یادداشت دنباله دار، مروری بر مهم ترین اتفاقات فوتبال باشگاهی قاره سبز در فصل گذشته داشته باشیم:

20. درخشش آتالانتا، وولور همپتون، ختافه و لیل در لیگ های داخلی خود

فصل 19-2018 فوتبال اروپا با درخشش برخی تیم ها در لیگ های داخلی شان به پایان رسید. از آتالانتا در سری آ بگیرید که توانست برای اولین بار جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست اورد تا تیم هایی چون لیل و فرانکفورت در لیگ های داخلی کشورهای فرانسه و آلمان. آتالانتا با کسب 69 امتیاز از 38 بازی و پیروزی برابر ساسولو در هفته پایانی توانست به لیگ قهرمانان اروپا صعود کند تا بهترین دستاورد گاسپرینی در این تیم ایتالیایی شکل گیرد. وولورهمپتون نیز در لیگ برتر انگلیس، فصل را با رتبه هفتمی به پایان رساند. این تیم به نوعی لقب غول کش را در رقابت های لیگ انگلیس یدک می کشید و بارها برای تیم های تاپ سیکس دردسر آفرین ظاهر می شد. ختافه در لالیگا هم فصل خوبی را با خوزه بوردالاس تجربه کرد و توانست در فصل گذشته در رده ششم لالیگا قرار گیرد. عملکرد خوب بوردالاس با این تیم که توانست به لیگ اروپا صعود کند سبب شد تا قرارداد این مربی تا سال 2022 تمدید شود. لیل دیگر تیم موفق اروپایی در فصل 19-2018 فوتبال اروپا محسوب می گردد. لیل با هدایت کریستوف گالتیه توانست با 75 امتیاز از 38 پس از پاری سن ژرمن به لیگ قهرمانان اروپا صعود نماید یکی از بازی های درخشان این تیم در فصل گذشته برابر پاری سن ژرمن اتفاق افتاد که بازیکنان لیل در یک بازی برتر موفق به شکست 5-1 مدافع عنوان قهرمانی لوشامپیونه شدند.

19. قهرمانی لاتزیو در کوپا ایتالیا و والنسیا در کوپا‌ دل ‌ری

قهرمانی لاتزیو در مسابقات جام حذفی ایتالیا موسوم به کوپا ایتالیا یکی از اتفاقات مهم فوتبال ایتالیا در فصل گذشته به شمار می رود. این هفتمین قهرمانی لاتزیو در تاریخ خود در رقابت های کوپا ایتالیا بود و بدین ترتیب این تیم پس از یوونتوس (13 قهرمانی) و آاس رم (9 قهرمانی) در کنار اینتر در جایگاه سوم پرافتخارترین تیم های این مسابقات قرار گرفت. عقاب ها در دیدار پایانی جام حذفی ایتالیا با برتری 2-0 برابر آتالانتا توانستند به این موفقیت دست یابند. گفتنی است لاتزیو در حالی در فصل 19-2018 به قهرمانی کوپا ایتالیا دست یافت که پیش از این، یوونتوس در سالیان اخیر و چهار بار متوالی فاتح این مسابقات شده بودند.

نگاهی به تمامی قهرمانان کوپا ایتالیا از ابتدا تا کنون

والنسیا با برتری برابر پرافتخارترین تیم مسابقات کوپا دل ری توانست به عنوان قهرمانی در رقابت های جام حذفی فوتبال اسپانیا دست یابد. خفاش ها در دیداری بسیار جذاب و تماشایی موفق به پیروزی 2-1 برابر بارسلونا شدند تا به هشتمین قهرمانی خود در این مسابقات دست یابند. والنسیا پس از بارسلونا (30 قهرمانی)، اتلتیک بیلبائو (23 قهرمانی)، رئال مادرید (19 قهرمانی)، اتلتیکو مادرید (10 قهرمانی)، پنجمین تیم پرافتخار این رقابت ها لقب گرفت. بارسلونا در چهار دوره قبلی این مسابقات با اقتدار توانسته بود فاتح جام قهرمانی اسپانیا شود و در ششمین فینال متوالی آبی اناری ها، این والنسیا بود که ترمز این تیم را در قهرمانی در این مسابقات کشید.

18. رقابت شدید و دراماتیک وار بر سر سهمیه لیگ قهرمانان اروپا در ایتالیا

هفته پایانی سری آ فوتبال ایتالیا را می توان یکی از جذابت ترین هفته های فوتبالی در تاریخ این رقابت ها و حتی فوتبال اروپا به حساب آورد. در بین چهار تیمی که مستقیما به رقابت های لیگ قهرمانان اروپا در فوتبال ایتالیا صعود کردند، تنها تکلیف یوونتوس و ناپولی مشخص شده بود و تیم هایی چون آتالانتا، اینتر، میلان و حتی تا حدودی رم شانس صعود به مهم ترین مسابقات باشگاهی اروپا را برای خود قائل بودند. در این بین و در هفته پایانی لیگ سری آ، آتالانتا با برتری 3-1 برابر ساسولو توانست به عنوان تیم سوم صعود کند. اینتر در یک بازی سراسر هیجانی و در لحظات پایانی با گل ناینگولان در دقیقه 81 توانست امپولی را با حساب 2-1 شکست دهد و به عنوان چهارمین تیم جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. اما همشهری آن ها یعنی میلان هر چند در بازی آخر خود در فصل گذشته توانست با نتیجه 2-3 در زمینِ اسپال این تیم را شکست دهد، اما با توجه به برد اینتر و با اختلاف یک امتیاز از صعود به لیگ قهرمانان اروپا بازماند تا هواداران این تیم فصل تلخی را در سری آ تجربه کنند. میلان در فصل آینده مسابقات اروپایی باید شانس خود را به همراه رم در لیگ اروپا دنبال نماید.

مروری بر داستان میلان 19-2018؛ افسوس که همه چیز می‌توانست زیباتر باشد

17. افت محسوس فوتبال باشگاهی آلمان در سطح اول فوتبال اروپا و حذف برابر تیم های انگلیسی

چند فصلی است که تیم های باشگاهی آلمان نتوانستند به افتخاری در سطح قاره اروپا دست یابند. فصل 19-2018 افت فوتبال آلمان نیز بیش تر به چشم آمد و نمایندگان آلمان در لیگ قهرمانان اروپا حتی نتوانستند به دور یک چهارم پایانی این مسابقات نیز صعود کنند. بایرن مونیخ، دورتموند، هوفنهایم و شالکه 04 نمایندگان فوتبال آلمان در لیگ قهرمانان اروپای 19-2018 به حساب می آمدند که هوفنهایم در دور گروهی حذف شد و سه تیم دیگر آلمانی هم در همان دور اول حذفی این رقابت ها طعم تلخ حذف از UCL را چشیدند. بایرن مونیخ در جدال با قهرمان این دوره مسابقات یعنی لیورپول در مجموع 3-1 حذف شد. دورتموند هم برابر دیگر فینالیست این رقابت ها یعنی تاتنهام در مجموع دو بازی رفت و برگشت در مرحله یک هشتم و با حساب 4-0 حذف شد و دیگر نماینده آلمان ها، شالکه 04 نیز در برابر منچسترسیتی تحقیر شد و با نتیجه 10-2 با این مسابقات وداع گفت.

نکته جالب تر اینکه تمام تیم های باشگاهی آلمان در برابر انگلیسی ها در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا حذف شدند! دو کشوری که همیشه در مستطیل سبز، رقیبانی دیرینه برای یکدیگر محسوب می شوند. البته نمی توان از نمایش خوب آینتراخت فرانکفورت در لیگ اروپا نیز غافل باشیم. این تیم آلمانی توانست تا مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا بالا بیاید و در نهایت با شکست برابر چلسی در مرحله نیمه نهایی نتوانست جواز حضور در بازی فینال را به دست آورد. باز هم تیمی دیگر از فوتبال آلمان در رقابت های اروپایی طعم شکست و حذف را برابر نماینده فوتبال انگلیس در فصل گذشته چشید.

سه تئوری در زمینه حذف تیم های آلمانی توسط رقبای انگلیسی از لیگ قهرمانان اروپا

16. سکته قلبی ایکر کاسیاس

یکی از اتفاقات تلخ فصل گذشته رقابت های اروپایی، خبر سکته قلبی ایکر کاسیاس، دروازه بان افسانه ای دنیای فوتبال بود. گلر حال حاضر باشگاه پورتو به این دلیل راهی بیمارستان و مدتی نیز بستری گشت. برخی صحبت ها از کنار گذاشتن فوتبال برای همیشه از سوی این گلر اسپانیایی به دلیل عارضه قلبی او خبر می دهند. باشگاه پورتو شرایط گلر 37 ساله خود را زیر نظر دارد و اگر کاسیاس دیگر قادر به بازی نباشد آن ها در اندیشه در خدمت گرفتن دروازه بان دیگریی به جای او هستند. خبرها از جانشینی جانلوییجی بوفون، گلر سرشناس ایتالیایی سابق باشگاه یوونتوس به جای او می دهند. ایکر کاسیاس یکی از پرافتخارترین دروازه بان های دنیای فوتبال به شمار می رود که به تمامی افتخارات باشگاهی و ملی همچون قهرمانی در جام جهانی، جام ملت های اروپا و لیگ قهرمانان اروپا دست یافته است. ایکر مقدس همچنین با انجام 177 بازی رکوردار حضور در لیگ قهرمانان اروپا و با 167 بازی رکوردار حضور در تیم ملی اسپانیا نیز به شمار می رود.

به مناسبت تمدید قرارداد ایکر کاسیاس با پورتو؛ گریه بس کن!

15. نابودی رم به علت سوء مدیریت مفرط

اگر بخواهیم به چند جمله کوتاه برای وضعیت باشگاه رم در فصل 19-2018 بسنده کنیم، باید گفت فصلی که ناامیدکننده شروع شد؛ در اوج بی ثباتی ادامه یافت و تلخ به پایان رسید. رم فصل گذشته را با عنوان ششمی سری آ به پایان رساند و در لیگ قهرمانان اروپا فراتر از مرحله یک هشتم نهایی نرفت. جالوروسی پس از شش فصل، جايی در جمع پنج تيم بالاى جدول سری آ ندارد، به خصوص اینکه پس از درخشش در ليگ قهرمانان اروپای 2017/18، انتظارات از این تيم بالا رفته بود؛ همين در وصف فصل نااميدكننده رم كافى است. باشگاه رم عملکردی کاملا متفاوت نسبت به فصول قبل داشت و اصلا نتوانست در رقابت های داخلی و اروپایی، انتظارات را برآورده کند؛ تصمیم ها و انتخاب های مثلث پالوتا، دی فرانچسکو و مونچی، نه تنها رم را از یک فصل فوق العاده محروم کرد، بلکه شاید فصول آینده را هم تحت تاثیر قرار بدهد. رم فصل 18-2017 را به خوبی سپری کرده و توانسته بود به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا نیز صعود کند اما سیاست های این باشگاه در فصل نقل و انتقالات همچون گذشته و حتی عجیب تر بود.

ترکیبی که با حفظ مهره های کلیدی و انجام چند خرید مختصر، آماده سپری کردن یک فصل فوق العاده دیگر و شاید سرانجام فتح جام بود، دچار تحولات عظیم و بعضا بی موردی شد. سیاست یا شاید عادت همیشگی پالوتا در کسب درآمد از فروش ستاره ها، فعالیت افراطی و متکبرانه مونچی در بستن تیمی حاصل از تفکرات خود و در نهایت سکوت دی فرانچسکو و هم سو شدنِ شاید اجباری اش با مونچی، فصل فوق العاده مورد انتظار رمی ها را به یک فاجعه در همان تابستان تبدیل کرد. فروش بازیکنان کلیدی و وزنه های روحی تیم، ضربه محکمی به پیکره جالوروسی وارد کرد. فروش بازیکنان تاثیرگذاری همچون آلیسون بکر و جایگزینی او با رابین اولسن، اوج بی درایتی مدیران رم را می رساند.  از همه تلخ تر برای هواداران رم در فصل گذشته خداحافظی بازیکن محبوب آن ها دنیله ده روسی بود. خداحافظی اسطوره جالوروسی، دنیله ده روسی با آن شکل تلخ، توهین آمیز و آماتورگونه از سوی مالک و مدیران باشگاه، فصل تلخ رم را به طور کامل سیاه نمود. در این بخش و شماره 14 این فهرست، تنها خواستیم به موضوع مدیریتی باشگاه رم آن هم به صورت خلاصه ورود کنیم. قطعا لازمه پرداختن به مشکلات فراوان مدیریتی و فنی این باشگاه محبوب ایتالیایی، این چند سطر نبوده و چندین یادداشت مفصل را در این زمینه می طلبد.

مروری بر داستان آ اس رم 19-2018؛ فصلی برای فراموشی، انگار که اصلا نبود!

14. رقابت سنگین منچسترسیتی و لیورپول در لیگ برتر

لیگ برتر انگلیس به خودی خود همیشه جزو لیگ های جذاب فوتبال اروپا و جهان به حساب می آید و این جذابیت در فصل 19-2018 به اوج خود رسید. جایی که تکلیف قهرمانِ این مسابقات تا هفته پایانی نیز مشخص نبود و دو تیم لیورپول و منچسترسیتی رقابت جذابی را برای کسب عنوان قهرمانی در طول فصل گذشته داشتند. سرانجام فصل 19-2018 لیگ برتر انگلیس با 98 امتیاز منچسترسیتی، برد این تیم در هفته پایانی برابر برایتون و قهرمانی سیتیزن ها به پایان رسید و لیورپول هم با یک امتیاز کمتر به مقام نایب قهرمانی این مسابقات بسنده کرد. لیورپول در شرایطی با 97 امتیاز به مقام دوم رسید که در طول سالیان اخیر هر تیمی که به این میزان از امتیاز رسیده بود، قطعا قهرمان لیگ برتر لقب می گرفت و می توان گفت از بدشانسی کلوپ و شاگردانش بود که در این فصل، منچسترسیتی با گواردیولا در اوج قدرت خود قرار داشتند. لیورپول تنها یک شکست در این فصل از لیگ برتر داشت و علت ناکامی آن ها را می توان تعداد تساوی های به مراتب بیشتر آن ها نسبت به سیتی دانست؛ 7 تساوی در مقابل 2 تساوی شاگردان پپ. لیورپول با دریافت 22 گل خورده صاحب بهترین خط دفاع این رقابت ها شد و منچسترسیتی نیز با 95 گل زده، عنوان بهترین خط حمله مسابقات را به نام خود ثبت نمود. در مجموع بیشتر عناوین این فصل را تیم های اول و دوم جدول جزیره رقم زدند تا در نهایت شاهد رقابتی سخت و سنگین میان منچسترسیتی و لیورپول در فصل گذشته رقابت های لیگ برتر انگلستان باشیم.

مروری بر داستان منچسترسیتی 19-2018؛ سه‎گانه زیبای پپ و منچستری که دوباره به رنگ آبی درآمد

13. مرگ امیلیانو سالا در کنار درگیری باشگاه‌های نانت و کاردیف و مرگ مالک لسترسیتی

سه روز پس از این که امیلیانو سالا، مهاجم آرژانتینی نانت فرانسه به باشگاه کاردیف سیتی پیوست، هواپیمای او در جزایر مانش، ناپدید شد تا یکی از دراماتیک‌ترین لحظات فوتبال رقم بخورد. امیلیانو سالا با یک هواپیمای کوچک ساعت 7:15 نانت را به مقصد کاردیف ترک کرد و ساعت 8:30 هواپیما روی جزایر مانش ناپدید شد. هواپیما در ارتفاع 1500 متری بود که با برج مراقبت تماس گرفت و درخواست فرود کرد اما در ارتفاع 700 متری تماس با هواپیما قطع شد. بلافاصله جستجوها برای پیدا کردن او، دو سرنشین دیگر و البته لاشه هواپیما در کانال مانش شروع می گردد. جستجوهایی که در نهایت به تایید مرگ این فوتبالیست فرانسوی می انجامد. پس از مرگ سالا بود که اختلافات دو باشگاه نانت و کاردیف سیتی نیز نمایان شد و به نوعی روی خشن فوتبال مدرن این بار خود را به هوادارانش نشان داد. درخواست رسمی باشگاه نانت به باشگاه کاردیف سیتی رسیده و روز سه شنبه از آنها خواستند که 15 میلیون پوند این انتقال را سریع تر بپردازند.

امیلیانو سالا؛ جنگجویی از آمریکای جنوبی، که سرنوشت با او بی رحم بود

این نامه همراه با هشداری از طرف باشگاه فرانسوی بوده که از نظر قانونی می‌توانند از کاردیف بابت نپرداختن پول، شکایت کنند. نانت در نامه نوشته به اندازه کافی برای کاردیف صبر کرده است. هنوز گرد و غبار نورماندی شسته نشده است که نانت پولش را می خواهد. باشگاه نانت بر این باور است که امیلیانو سالا در لحظه مرگش بازیکن کاردیف بوده و انتقال او به کاردیف رسما انجام شده بود. از نظر آنها اگر ماجرای انتقال سالا به لیگ برتر پیش نمی آمد، این بازیکن دلیلی برای سوار شدن به هواپیمای شخصی نداشت. ضمن اینکه سالا با اجازه باشگاه کاردیف به نانت برگشته بود تا با هم تیمی ها و دوستانش در فرانسه خداحافظی کند و باشگاه نانت در این ماجرا نقشی نداشته است. بنابراین از نظر باشگاه فرانسوی، کاردیف باید طبق قرارداد 15 میلیون پوند هزینه انتقال را بپردازد.

دعوا بر سر پول امیلیانو سالا چهره خشن فوتبال مدرن را دوباره نشان می‌دهد

اتفاق تلخ دیگر در فصل 19-2018 فوتبال اروپا، سقوط هلیکوپتر مالک لسترسیتی بود که به مرگ وی و همراهانش منجر شد. هلیکوپتر شخصی ویچای سریواداناپرابها (مالک لسترسیتی) پس از بازی خانگی این تیم مقابل وست هم در پارکینگ جنب ورزشگاه سقوط کرد. پس از گذشت 24 ساعت از این اتفاق، در نهایت باشگاه فوتبال لسترسیتی در بیانه ای رسمی خبر درگذشت مالک تایلندی این باشگاه، ویچای سریواداناپرابها را به صورت رسمی تایید کرد. در حادثه سقوط هلیکوپتر شخصی مالک لسترسیتی غیر از خود او 4 نفر دیگر نیز در این هلیکوپتر بودند که همگی جان باختند. سریواداناپرابها که در سال 2010 لسترسیتی را خریداری کرد، به رسم عادت پس از بازی‌های خانگی تیمش همراه هلیکوپتر به لندن بر می‌گشته است. گری لینکر پس از پایان برنامه خود در بی بی سی در توئیتی حزن انگیز در مورد حادثه سقوط هلیکوپتر چنین نوشت:

این سخت ترین برنامه مچ آف د دی بودی که من مجری آن بودم. فکر ها تماما پیش مردم شهر لستر است
یک تراژدی وحشتناک، دردآور است.

چمدان هایت را بردار، زمان رفتن رسیده است؛ ویچای سریواداناپرابها جان باخته است

12. دوگانه داخلی بایرن مونیخ با نیکو کواچ و تاریخسازی سرمربی باواریایی ها

بایرن مونیخ با برتری برابر 5-1 برابر آینتراخت فرانکفورت در هفته پایانی بوندس لیگا موفق به کسب یک قهرمانی دیگر در رقابت های باشگاهی فوتبال آلمان این بار با نیکو کواچ کروات گردید. این هفتمین قهرمانی متوالی بایرن در رقابت های بوندس لیگا در فصل گذشته به حساب می آید که آن ها را با 29 قهرمانی رکوردار کسب این عنوان در بوندس لیگا تبدیل نموده است. جالب است بدانید پس از باواریایی ها، نورنبرگ با 9 قهرمانی و بروسیا دورتموند و شالکه با 8 و 7 عنوان قهرمانی در جایگاه های بعدی قرار می گیرند. نیکو کواچ همچنین توانست پس از قهرمانی در بوندس لیگا، در فصل 19-2018 به قهرمانی جام حذفی فوتبال آلمان (دی اف بی پوکال) شد.

نگاهی به قهرمانان لیگ آلمان از ابتدا تا کنون

تمامی قهرمانان جام حذفی آلمان (دی اف بی پوکال)

طبق انتظار بایرن مونیخ در این جام نیز در فوتبال آلمان حرف اول را می زند و آن ها با 19 قهرمانی در جایگاه نخست قرار می گیرند. شاگردان نیکو کواچ در بازی پایانیِ دی اف بی پوکال موفق به پیروزی 3-0 برابر لایپزیش شدند تا به مقام قهرمانی این مسابقات دست یابند. این دومین قهرمانی متوالی نیکو کواچ در رقابت های جام حذفی فوتبال آلمان به شمار می رود. او فصل گذشته با آینتراخت فرانکفورت مقابل بایرن مونیخ قرار گرفت و در بازی پایانی موفق به برد 3-1 رقیب قدرتمند خود شد. نیکو کواچ در تاریخ فوتبال آلمان به اولین کسی تبدیل شد که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی، موفق به فتح دوگانه داخلی شده است. همچنین این مربی کروات به اولین سرمربی تاریخ آلمان تبدیل شد که دو فصل پیاپی با دو تیم مختلف قهرمان جام حذفی آلمان شده است.

روزی که بایرن مونیخ به دورتموند درس قهرمانی داد

11. درخشش تیم جوان آژاکس در رقابت ‌های این فصلِ لیگ قهرمانان اروپا

یکی از مهم ترین اتفاقات فصل 19-2018 لیگ قهرمانان اروپا، بازی های درخشان جوانان آژاکس در این رقابت های مهم بود. جایی که آن ها با شکست تیم های صاحب نامی چون رئال مادرید و یوونتوس پا به مرحله نیمه نهایی برابر تاتنهام گذاشت و در آن جا تنها به خاطر گل ثانیه های پایانی لوکاس مورا در بازی برگشت از رسیدن به بازی پایانی لیگ قهرمانان بازماند. آژاکس با تیمی که نیمی از آن متشکل از آکادمی مشهورشان است، به تنها تیم تاریخ لیگ قهرمانان بدل شدند که توانسته لوس بلانکوس و بیانکونری ها را در یک فصل در خانه آنها شکست دهد و این تنها آغاز راه جوانان هلندی است. ​رسیدن به جمع 8 تیم نهایی لیگ قهرمانان به خودی خود دستاورد بزرگی برای آژاکسی به شمار می رفت که هزینه تمام شده بازیکنان شان برای فصل جاری، برابر با تیم های دسته یک انگلیس همانند میدلزبرو و استون ویلا بود، ولی آنها با پیروزی تحسین برانگیز مقابل یوونتوس مدعی و پرستاره توانستند قدم بزرگ تری به سمت رویای شاید غیرممکن شان در راه رسیدن دوباره به قله اروپا، بردارند. حتی اگر نام آژاکس به خاطر ریشه غنی شان در بین بزرگان اروپا جای داشته باشه، آنها نتوانسته بودند بعد از سال 2003، به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسند و این اولین حضورشان در بین تیم های نیمه نهایی در قرن حاضر به شمار می رود.

از الکس دل پیرو تا کریستیانو رونالدو؛ تمام هت تریک های نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

آخرین بار در 1997 بود که توانسته بودند به این مرحله برسند و البته با شکست سنگین 2 به 6 برابر یوونتوس، از دور بازی ها کنار رفته بودند. در واقع این اولین حضور پررنگ آنها در لیگ قهرمانان بعد از سال 2010 هم به شمار می رود؛ سالی که یوهان کرایوف و شاگردانش، تمام اصول دهه های اخیر باشگاه را دور ریختند و فلسفه جدیدی برای آنها تعریف کردند. این دوره که به انقلاب مخملی مشهور است، بعد از فوت شماره 14 افسانه ای در 2015 ادامه پیدا کرد و در همین دوره بود که بذرهای پرورش نسل فعلی تیم قدیمی هلندی، کاشته شد. هرچند این تیم در مرحله نیمه نهایی و اسیر شب فوق العاده مهاجم برزیلی تاتنهام شد، اما به هیچ وجه نمی توان کار ارزشمند این نسل فوق العاده را دست کم گرفت. نسلی که تاثیر خود را نیز در تیم ملی هلند گذاشته اند و به نظر می رسد لاله های نارنجی با شاکله ای از همین بازیکنان فعلی آژاکس، حرف های زیادی برای گفتن در عرصه بین المللی داشته باشند.

تحلیل روز: انقلاب مخملی 2010؛ رد پای پررنگ کرایوف، برکمپ و فن درسار در پرورش نسل طلایی آژاکس

در ادامه این مطلب هم همراه ما باشید و نظرات و پیش بینی های خودتان از ادامه اتفاقات مهم فصل در اروپا را در بخش نظرات ابراز کنید...

مهم ترین اتفاقات فوتبال باشگاهی اروپا در فصل 19-2018 (بخش اول)

نظر شما