شناسهٔ خبر: 33464263 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه می شود؟

فارس : مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اخذ مالیات از سکه براساس قانون مالیات‌های مستقیم است، گفت: پرداخت مهریه مشمول مالیات سکه نیست.

صاحب‌خبر -

محمد برزگری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مبانی قانونی گرفتن مالیات از خریداران سکه اظهار داشت: مبانی آن براساس قانون مالیات‌های مستقیم بوده و در دستورالعمل مربوطه نیز قید شده است.

مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هر فردی که صاحب درآمد است، باید مالیات بدهد و برای همه یکسان است، ادامه داد: مواد ۱ و ۹۳ قانون مالیات‌ها، مستندات قانونی اخذ مالیات سکه است.

وی با اشاره به ماده ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم بیان داشت: این ماده برای فعالان مشاغل است، یعنی اشخاص حقیقی یا عناوین دیگر نیز که در این عرصه فعال هستند، مشمول خواهند بود.

این مقام مسئول مالیاتی در مورد اینکه می‌توان خرید سکه را درآمد حساب کرد، یادآور شد: وقتی سکه خرید و فروش می‌شود، مشمول مالیات خواهد بود، در غیر این صورت مالیاتی اخذ نمی‌شود.

برزگری با بیان اینکه اگر سکه بابت پرداخت مهریه باشد، مشمول مالیات نیست، عنوان کرد: احراز این موضوع براساس مستندات مشخص می‌شود و بعدا وارد حساب‌های بانکی می‌شویم.

مدیرکل دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه افرادی که سکه دریافتی را نفروخته باشند، مالیاتی نمی‌دهند، بیان داشت: در صورتی که خانمی مهریه خود را دریافت کند و آن را بفروشد باید مالیات بدهد. تفاوت قیمت حادث شده و درآمد کسب می‌کند.

به گفته وی، این دستورالعمل برای مالیات سکه از کسانی است که خرید و فروش کرده‌اند. مثلا شما خانه دارید تا وقتی نفروشید مالیات ندارد، اما برای فروش مالیات دریافت می‌شود. خرید و فروش سکه را از بقیه جدا نکردیم و در فصل خرداد و تیرماه برای همه مشاغل حقیقی و حقوقی اطلاع رسانی می‌شود.

برزگری در پاسخ به این سوال که خرید سکه شغل محسوب می‌شود، گفت:‌ خرید و فروش شغل است. صرافان و هر کسی که خرید و فروش می‌کند، باید مالیات بدهد، مثلا یک کارمند در ساعات غیر کاری، خرید و فروش خودرو می‌کند آیا شغل نیست؟ شغل محسوب می‌شود.

این مقام مسئول مالیاتی با بیان اینکه تعیین مالیات سکه براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم است، در مورد اینکه آیا می‌توان با اظهارنامه مالیات گرفت، خاطرنشان کرد: هرکسی که صاحب درآمد است، باید اظهارنامه بدهد و هرفردی که درآمد ندارد، مشمول نمی شود. این تبصره برای کسانی است که اظهارنامه ندارند و فقط مالیات مقطوع پرداخت می‌کنند. اگر در این بین فردی خرید و فروش سکه خود را اظهارنکند، مانند بقیه مشاغل براساس مستندات احراز خواهند شد.

وی افزود: اطلاعات و مستندات دقیق از بانک مرکزی گرفته می‌شود و زمانی که اطلاعات واصل شود، مالیات آن گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در توضیح نحوه دریافت مالیات از سکه گفته شد که افراد اظهارنامه بدهند، اگر این اتفاق نیفتاد، چه می‌شود، بیان کرد: هر فعال اقتصادی یا اظهارنامه می‌دهد یا نمی‌دهد که طبق قانون به هر دو شکل رسیدگی می‌شود که استناد قانونی آن مواد ۹۷، ۱۵۶، ۱۵۷ و ۱۰۶ قانون مالیات‌های مستقیم برای حقیقی و حقوقی‌ها مشخص شده است.

برزگری در پاسخ به این سوال که گفته شد، هزار میلیارد تومان از این محل می‌توان درآمد کسب کرد، عنوان کرد: نمی دانیم چقدر می‌توان مالیات اخذ کرد و در جریان هزار میلیارد تومان نیستم. پیش بینی درآمد بر عهده بخش‌های دیگر سازمان است.

 

نظر شما