شناسهٔ خبر: 33463913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخبار استان های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته

از کاهش دوسومی میزان وابستگی کشور به نفت تا حل مشکل کاغذ

استانها - ایرنا –حل مشکل کاغذ در کشور، کاهش ۵۵ هزار میلیارد تومانی وابستگی بودجه به نفت، تاکید بر جدا بودن مسائل حج از امور سیاسی، ممنوع شدن حق واردات قطعات تولید داخل برای خودروسازان، سرعت بخشیدن به جانمایی منازل مسکونی در مناطق سیلزده پلدختر و تامین کالاهای اساسی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از عناوین خبری و گزارشی منتشره بر روی خروجی اخبار استان‌های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

چکیده اخبار امروز از قول معاون رئیس جمهوری در خصوص کاهش دوسومی وابستگی به نفت است که وی این مطلب را در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

معاون رئیس جمهوری گفت: از مجموع ۱۴۸ هزار میلیارد تومان منابع نفتی موجود در بودجه سال جاری دو سوم آن را از بودجه امسال خارج کرده ایم و به همین میزان وابستگی کشور به نفت کاهش یافته است.

محمد باقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: منابعی که از فروش نفت در بودجه پیش بینی شده بود حدود ۱۴۸ هزار میلیارد تومان بود اما برای اینکه بودجه را از نوسانات قیمت نفت و صادرات آن خارج کنیم الان در بهترین شرایط، وابستگی بودجه سال جاری به نفت را به حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان کاهش داده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر تداوم کاهش وابستگی به نفت در بودجه سالهای آینده کشور ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه در محورهای ایجاد درآمدهای پایدار به جای نفت، صرفه جویی در هزینه های موجود، ثبات سازی اقتصادی و تقویت جایگاه نهادی بودجه و ارتباط بودجه با سایر دستگاه ها پیگیری می شود.

تاکید بر جدا بودن مسائل حج از امور سیاسی

خبر دوم رویدادهای ۲۴ ساعت استان ها به موضوع حج و احترام به حجاج ایرانی از سوی عربستان و اختصاص دارد که آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: عربستان سعودی مایل است مسائل حج از مسائل سیاسی جدا باشد و واقعاً هم باید اینچنین باشد تا مشکلی در امور حج پیدا نشود.

وی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: عربستان سعودی باید حجاج ما را محترم بشمارد ما هم باید مقدسات آنها را محترم بشماریم؛ نکته دیگر اینکه روحانیان حج باید آموزش های لازم را دیده باشند؛ به اعضا کاروان گوشزد کنند که اهانتی به مقدسات دیگران نکنند و به گونه ای رفتار کنند که در شأن زائر ایرانی باشد؛ هنگامی که از منزل به مسجد یا به خیابان می آیند، لباس مناسب، تمیز و در شأن ایرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: مسائل حج را برای حجاج تببین کنند تا مبادا با یک حرکت نابجا حج آنها باطل شود و مجبور شوند سال آینده به حج بیایند که این امری است عملاً غیر ممکن و این مساله نیاز به آموزش های قبلی دارد.

عمدی بودن ۵۰ درصد از آتش سوزی مزارع دزفول

خبر دیگر استان ها اختصاص به مطالب عنوان شده در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دزفول دارد که سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با اشاره به خسارت های ناشی از آتش سوزی مزارع به محیط زیست گفته که ۵۰ درصد آتش سوزی مزارع در این شهرستان عمدی است.

محمد حیدری با بیان اینکه آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی ناشی از یک باور غلط در بین کشاورزان است؛ افزود: هنگامی که جهاد کشاورزی مجوز کشت به کشاورز می دهد باید او را به آتش نزدن مزرعه مکلف کند تا کشاورز در صورت عمل نکردن به تعهدات خود جریمه شود.
 

فعالیت ۳۰ خبرگزاری در کشور

در خبر دیگر استان ها مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هم اکنون ۳۰ خبرگزاری در سطح کشور فعالیت می کنند که این تعداد از کل خبرگزاری های کشورهای اروپایی بیشتر است.

محمد رضا دربندی در مراسم دهمین سالگرد انتشار روزنامه شهرآرا در مشهد افزود: اکنون از ۱۱ هزار نشریه دارای مجوز، پنج هزار و ۷۰۰ نشریه در سطح کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: از بین نشریه های فعال کشور چهار هزار و ۱۰۰ نشریه به صورت مکتوب فعالیت دارند و بقیه غیرمکتوب شامل خبرگزاری ها و پایگاه های خبری هستتند.
 

حل مشکل کاغذ در کشور

رویداد مهم دیگر استان ها سخنان امید بخش سخنگوی دولت است که وی گفته که با وارد شدن کاغذ به کشور مشکل کاغذ رسانه ها تا حدود زیادی حل شده است.

علی ربیعی در حاشیه برگزاری مراسم دهمین سالگرد انتشار روزنامه شهرآرا بدون ارائه اطلاعات بیشتری در این زمینه افزود: اکنون بیش از هر زمانی نیازمند به نوشتن مسئولانه در مطبوعات هستیم و معتقدیم که نوشتن مسئولانه، تحقیق و تحلیل خبر در روزنامه‌های کاغذی رخ می‌دهد.
وی اضافه کرد: اکنون تولید خبرهای غیر مسئولانه توسط افراد مختلف یکی از آسیب‌های جدی در جامعه ایران به شمار می‌رود به طوری که به جای تبیین و تحلیل بیشتر قالب‌های خبری، افشاگری دنبال می‌شود از این رو خبرهای نادرست که ۱۰ درصد آن واقعیت دارد در جامعه انتشار یافته و گروهی با اخبار کذب و غیر مسئولانه اغتشاش فکری را دامن می‌زنند.

ممنوع شدن حق واردات قطعات تولید داخل برای خودروسازان

خبر مهم دیگر استان ها به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت اختصاص دارد که وی در نشست با فعالان اقتصادی کرمان گفته که وارد کردن هر کالایی اعم از خودرو و سایر در هر بخشی که در داخل به اندازه نیاز کشور تولید می شود ممنوع است و با این موضوع هیچگونه مماشاتی نخواهیم داشت و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رضا با اشاره به اینکه هیچ خودرو ساز داخلی حق ورود قطعه خودرویی که در داخل تولید می شود را ندارد گفت: از ابتدای سال جاری وارد کردن ۱۴۲ قلم کالا و در سال گذشته نیز ۱۳۹ قلم کالا را که در کشور تولید می شد ممنوع اعلام کردیم و این روند ادامه خواهد داشت.

گشایش نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی میبد با حضور هنرمندان ۱۰ استان

با توجه به مصادف شدن (۱۰ ژوئن) مصادف با ۲۰ خرداد ماه آغاز هفته صنایع دستی در ایران بخشی از اخبار استان ها به این موضوع اختصاص دارد که برگزاری نخستین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی شهرستان میبد با برپایی ۶۰ غرفه و با حضور تعدادی از هنرمندان صنایع دستی ۱۰ استان در میبد شهر جهانی از آن جمله است.

در نمایشگاه یادشده محصول رشته های مختلف صنایع دستی از جمله «پخل بافی» خراسان جنوبی، «کپو» و «چوقا بافی» بافی خوزستان، حصیربافی کرمان، چرم، گلیم و جاجیم استان‌های مختلف، صنایع دریایی بوشهر، ظروف سنگی (دیزی) مشهد، «آجیده دوزی خوشخواب» شهرستان تفت، صنایع چاپ یزد، مبلمان سنتی یزد، «موتابی» بفروئیه میبد، کاربافی، محصولات زیلوی میبد، و … برای فروش عرضه شده است.

همچنین غرفه‌های رنگرزی سنتی زیلوی میبد، سفال و …، سیاه چادر عشایر سربیشه خراسان جنوبی، سیاه چادر ایل عشایری سنگسری سمنان و همراه با پخت غذاهای محلی، چای، شربت و نوشیدنی هم در سیاه چادرها که در محوطه نمایشگاه برپا شده است، فراهم است.

نمایشگاه صنایع دستی یادشده تا ۲۷ خرداد ماه جاری در سالن ورزشی شهدای میبد واقع در شهرک شهدای این شهرستان برپا است.

درخواست برای واگذاری تعیین شهریه های مهد کودک به بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه نرخ شهریه مهدهای کودک برای امسال هنوز تعیین نشده است گفت: این امر باید در حوزه اختیارات بهزیستی قرار گیرد.

داریوش بیات نژاد اظهارداشته که متولی تعیین نرخ شهریه مهدهای کودک سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است که این مجموعه زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد؛ در حالی که هنوز نرخ امسال بر اساس تورم و نوع فعالیت مهدهای کودک ارائه نشده است.

سرعت بخشیدن به جانمایی منازل روستاهای سیلزده پلدختر

با توجه به گرم شدن هوا و مشکلات در مناطق سیلزده نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی گفته که جانمایی منازل مسکونی روستاهای سیلزده باید تسریع شود.

سید حمید رضا کاظمی همچنین بر ضرورت توزیع اقلام خانگی در مناطق سیلزده تاکید و اظهار داشته که افراد سیلزده نیازمند این اقلام هستند و توزیع آنها باید تسریع شود.

اصفهان میزبان اختتامیه نشست مشترک اقتصادی ایران و روسیه

برگزاری اختتامیه پانزدهمین نشست مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در استان اصفهان خبر دیگر استان ها در ۲۴ ساعت گذشته است که رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان آن را اعلام کرد.

علیرضا سالاریان افزود: آخرین روز برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و روسیه روز سه شنبه هفته آینده در اصفهان برگزار می‌شود و در این نشست، اسناد توافق شده برای توسعه همکاری‌های اقتصادی به امضای طرفین می‌رسد.

پانزدهمین نشست مشترک ایران و روسیه روزهای ۲۶ و ۲۷ خرداد در تهران و روز ۲۸ همین ماه در اصفهان برگزار می‌شود.

تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس کل بانک مرکزی در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی گفت: دولت تصمیم قطعی در این زمینه نگرفته و این کالاها همچنان با این نرخ ارز تامین می شود.

عبدالناصر همتی در مورد رویکرد مشخص بانک مرکزی برای حمایت از رونق تولید اظهار داشت: جلسه خوبی با نمایندگان مجلس و نمایندگان تشکل‌های تولیدی داشتیم و نکات بسیار مهمی تبادل نظر شد.

وی افزود: دغدغه بانک مرکزی همان دغدغه دولت و کشور و حمایت از تولید و افزایش صادرات است.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: تولید کنندگان مشکلاتی دارند که بخشی از آن به نقدینگی بر می‌گردد و منابع مالی که قول آن را داده‌ایم با برنامه ریزی تأمین می‌شود.

اف تتاح اولین واحد آبگیری از باطله در ایران

افتتاح پروژه آبگیری و بازیافت آب کارخانه کنسانتره فکور صنعت زرند به عنوان پروژه زیست محیطی و اولین واحد آبگیری از باطله در ایران، با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر مهم اقتصادی استان ها در شبانه روز گذشته است.

در این آئین که استاندار کرمان و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شاه بیت کار ما امروز رونق تولید است و اساس و معیار تصمیمات ما هم باید همین باشد.

رضا رحمانی افزود: وقتی جنگ اقتصادی را با جنگ نظامی مقایسه می‌کنیم در جنگ‌نظامی اگر تپه‌ای را دشمن‌می گرفت ناراحت می‌شدیم اما در جنگ

افزایش امنیت غذایی در کشور

مدیر کل آزمایشگاه‌های کنترل مرجع سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امنیت غذایی در کشور در حال افزایش است اظهار داشت: با توجه به این امر می‌توانیم نظارت خوبی بر روند تولید غذا، ورود غذا و صادرات غذا داشته باشیم.

دکتر بهرام دارایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز اظهار داشت: طی دو برنامه چهار ساله تا سال ۱۴۰۰ تمهیدات برای افزایش نظارت‌ها و افزایش امنیت غذایی به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان ایرانی می‌توانند مطمئن باشند که با نظارت‌ها و گواهی‌های سازمان غذا و دارو، می‌توانند صادرات خود را براحتی انجام دهند.

اصلاح قانون کار مساوی با افزایش اشتغال

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان کرمان گفت: در سال رونق تولید در رابطه با موضوع بیمه در قانون کار باید چانه زنی ویژه ای با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام گیرد تا با اصلاح ساده ای در قانون کار موجب افزایش اشتغال شویم.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: امروز واحدهای صنفی جرأت جذب نه تنها نیروی کار بیرون بلکه به کار گرفتن فرزندان خود را هم به دلیل سخت گیری هایی که در حوزه کار می‌شود ندارند که صدمات ناشی از این امر ابتدا به کارگران وارد می‌شود.

۲ کشته و ۲۳ مصدوم بر اثر واژگونی اتوبوس در آزاد راه زنجان - تبریز

حوادث جاده ای و کشته و مجروح شدن تنی چند از دیگر رخدادهای مهم استانها در ۲۴ ساعت گذشته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: واژگونی یکدستگاه اتوبوس در آزاد راه زنجان به تبریز حد فاصل سه راهی ماهنشان ۲ کشته و ۲۳ مصدوم برجا گذاشت.

دکتر اصغر جعفری گفت: این حادثه ساعت ۲ و ۲۲ دقیقه بامداد روز جمعه به وقوع پیوست که ۱۱ کد آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند که متاسفانه ۲ نقر قبل از رسیدن نیروهای اورژانس و امداد جان باختند و مصدومان به بیمارستان آیت الله موسوی زنجان منتقل شدند.


چهار کشته و سه زخمی در تصادف جاده یزد - طبس

بر اثر در برخورد ۲ دستگاه خودرو سواری روآ و سمند پنجشنبه شب در کیلومتر ۱۰۲ محور یزد به طبس چهار نفر کشته و سه تن روانه بیمارستان شدند.

سرهنگ مسعود قانعی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این حادثه چهار تن از سرنشینان خودروها در دم فوت کردند و سه نفر دیگر به مراکز درمانی منتقل شدند و کارشناسان علت حادثه را انحراف به چپ سواری روآ تشخیص دادند.

وی مهمترین علل تصادف در جاده‌های استان را عدم رعایت سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، توجه نکردن به ایمنی خودرو و علائم رانندگی در حین سفر، خواب آلودگی در موقع رانندگی و غیره ذکر کرد.

این مطالب گزیده‌ای از اخبار ۲۴ ساعت گذشته ایرنا در حوزه استان هاست که هر روز در قالب بسته خبری منتشر می‌شود.

۱۶۳۰

نظر شما