شناسهٔ خبر: 33462487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

جلسه اتحادیه اروپا برای بررسی حادثه نفتکش‌ها

ایرنا نوشت:‌سخنگوی بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت: وزرای خارجه عضو این اتحادیه روز دوشنبه آینده نشستی را برای بررسی و گفت وگو در خصوص تحولات کنونی از جمله انفجار نفتکش ها در دریای عمان برگزار می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش یورو نیوز، «مایا کوسیانچیچ» سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد موضع دولت انگلیس بر متهم کردن ایران در انفجار نفتکش ها نیز افزود: من نمی‌توانم اظهارنظری دربارۀ موضع بریتانیا داشته باشم. اما دوشنبه آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در مورد این موضوع به بحث و گفت وگو خواهند پرداخت.

وی همچنین در مورد موضع اتحادیه اروپا درباره تحولات خلیج فارس، اظهار داشت: «ما در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر در این باره و ارزیابی وضعیت موجود هستیم. بارها گفته‌ایم که در این منطقه نباید تنش‌ها افزایش یابد. این منطقه به ثبات نیاز دارد. بر این اساس خواستار حداکثر خویشتن‌داری و پرهیز از تحریک هستیم.»

دو فروند کشتی نفت کش در دریای عمان روز پنجشنبه ۲۳ خرداد هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند. اولین شناور ساعت ۸ و۵۰ دقیقه صبح دیروز در فاصله ۲۵ مایلی بندر جاسک دچار حادثه شد و یک ساعت بعد، نفتکش دوم در فاصله ۲۸ مایلی این بندر دچار حریق شد. یکی از کشتی‌ها از قطر عازم تایوان و کشتی دوم از عربستان راهی سنگاپور بود.

این دومین حمله به نفت کش‌های خلیج فارس در ماه‌های اخیر است. دو نفتکش عربستان و امارات روز ۲۲ اردیبهشت در نزدیکی بندر «الفجیره» امارات عربی متحده هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان گفت: ویدیوی آمریکایی که در ارتباط با حمله به دو نفتکش در خلیج عمان منتشر شده برای اثبات مسئولیت این اقدام کافی نیست.

سایت شبکه اول تلویزیون آلمان (Tagesschau) نیز دراین باره نوشت: با اینکه از بررسی ویدیوی منتشرشده نمی‌توان به نتیجه قطعی رسید و عامل اصلی حمله به دو نفتکش را تعیین کرد، اما آمریکا قصد دارد از این فرصت بهره‌برداری کند.

«دویچه وله» نیز گزارش داد: آمریکا می‌کوشد ایران را به عنوان طرف برجام غیرقابل اعتماد معرفی کند و به پنج قدرت امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران (بریتانیا، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) فشار بیاورد تا این توافق را نامعتبر بشمارند.

کشورهای اروپایی گفته‌اند که به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) وفادار هستند. اکنون ایالات متحده سعی دارد به آنها نشان دهد که ایران آرامش و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

در این میان مالک ژاپنی یکی از دو نفتکشی که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت، گفته است که برخلاف ادعای آمریکایی ها، حمله به کشتی از بالا صورت گرفته و نه از درون آب.

«یوتاکا کاتادا»، رئیس شرکت ژاپنی «کوکوکا سانجیو»، در توکیو به خبرنگاران گفته است که کارکنان کشتی به او گفته‌اند که «شیئی پرنده» از بالا به کشتی اصابت کرده است؛ به این ترتیب حمله به کشتی توسط مین یا اژدر نبوده است.

اتهامات واهی آمریکا علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد.

از سوی دیگر تهران قاطعانه هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران این حادثه را بسیار مشکوک توصیف کرده و گفته که شواهد واشنگتن، اتهاماتی است که با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک ایران است.

۵۰۵۰

برچسب‌ها:

نظر شما