شناسهٔ خبر: 33461866 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خشکسالی‌ها تأثیری بر تأمین گندم نداشته است/ لزوم ترویج کشت گلخانه‌ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توسعه باید کشت گلخانه‌ای مدنظر قرار گرفته و الگوی کشت را تغییر دهیم گفت: کشاورزان خراسان‌جنوبی ثابت کردند که در شرایط خشکسالی می‌توانند جز نمونه‌های کشوری باشند و امسال نیز ۱۴ کشاورز استان نمونه ملی شدند.

صاحب‌خبر -

غلامرضا قوسی ظهر امروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه شهر بیرجند اظهار داشت: هفته جهاد کشاورزی فرصتی برای بیان عملکرد یک‌ساله عرصه کشاورزی و تقدیر از دست‌اندرکاران این بخش است.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در سال ۵۷ تأسیس شد و با ادغام سازمان‌های جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی، این سازمان جهاد کشاورزی شکل گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی افزود: سال جاری در پیام نوروزی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و ایشان اعلام کردند اگر قرار است مسأله اشتغال، بیکاری، معیشتی و ارزش پول ملی حل کنیم کلید آن در رونق تولید است.

قوسی با بیان اینکه مسأله اقتصاد مسأله مهم در کشور است تصریح کرد: تمام مسؤولان و کارگزاران نظام برنامه‌ریزی داشته باشند تا مردم از این نتیجه تدبیر و برنامه‌ریزی در کوتاه‌مدت بهره‌مند شوند و در این راستا بخش کشاورزی نیز یکی از بخش‌های اقتصادی و تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی کمترین وابستگی را به خارج داریم و این بخش در راستای بی‌اثر کردن تحریم‌ها سرافراز بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بخش کشاورزی ظرفیت خوبی برای ارزش افزوده و تولید ناخالص دارد، خاطرنشان کرد: بحث امنیت غذایی رسالت مهم بخش کشاورزی است و استقلال هر کشور ریشه در امنیت غذایی دارد.

قوسی تصریح کرد: بخش کشاورزی درون‌گرا است که از ظرفیت و توان داخلی کشور حداقل بهره‌برداری می‌کند و در حد توان خود نیاز غذایی کشور را برطرف کرده است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در تولید بسیاری از محصولات غذایی خودکفا شده است اظهار کرد: علی‌رغم خشکسالی‌های ۲۰ ساله در استان و کشور هیچ‌گونه مشکلی در تأمین قوت اصلی خود یعنی گندم نداشتیم که این نشانگر همت و تلاش تولیدکنندگان بخش کشاورزی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروز نیاز به واردات گندم وجود ندارد و طی چهار سال اخیر در تولید گندم خودکفا شدیم افزود: ۳۲ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال هستند و ۲۹ درصد تولید ناخالص توسط بخش کشاورزی است.

قوسی گفت: بسیاری از محصولات تولیدشده در استان مانند پسته، پنبه، گل نرگس، زعفران، زرشک و عناب منحصربه‌فرد است و این محصولات از نظر اقتصادی محصولات ارزشمندی هستند.

وی با بیان اینکه توسعه باید کشت گلخانه‌ای مدنظر قرار گرفته و الگوی کشت را تغییر دهیم بیان کرد: کشاورزان خراسان‌جنوبی ثابت کردند که در شرایط خشکسالی می‌توانند جز نمونه‌های کشوری باشند و امسال نیز ۱۴ کشاورز استان نمونه ملی شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: خراسان‌جنوبی صادرکننده خوراک دام و طیور و مرغ و تخم‌مرغ است که تنها ۳۰ درصد ظرفیت تولید مرغ و تخم‌مرغ و گوشت قرمز در استان مصرف می‌شود و مابقی به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

انتهای پیام/3403/ج

نظر شما