شناسهٔ خبر: 33461207 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

سرخوردگی پمپئو از اجرای نمایش تکراری ایران هراسی

صاحب‌خبر -
خرداد؛ وقوع حادثه مشکوک برای دو نفتکش در دریای عمان همزمان با سفر "آبه شینزو" نخست وزیر ژاپن به ایران و موضعگیری شتاب زده و مغرضانه وزیر خارجه آمریکا به این رویداد و انگشت اتهام به سوی تهران از سوی واشنگتن،ماهیت سیاست خصمانه علیه تهران را نزد افکار عمومی جهان مشخص و طراحان آن سرخورده شدند.

در حالی که هیچ گونه اطلاعات دقیق و مستندی از سوی ناظران و نهادهای معتبر بین المللی برای تعیین عامل یا عاملان این حمله به نفتکش‌ها ارائه و یا پیش فرضی مطرح نشده، مایک پمئو وزیر خارجه آمریکا در اقدامی غیر معمول و شتابزده ایران را مسئول حادثه یادشده معرفی و به رغم خوش خیالی تیم ب در دولت ترامپ نتوانست دیگران را برای ادعای بی اساس خود همراه و همچون سالهای اخیر در موضع اتهام زنی تنها و درمانده شد.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل قاطعانه ادعای بی اساس آمریکا در ارتباط با حوادث ۲۳ خرداد تانکرهای نفتکش را در دریای عمان رد و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد.

در بیانیه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد آمده است: اظهارات فتنه‌جویانه نماینده آمریکا علیه ایران در جلسه ۲۳ خرداد شورای امنیت سازمان ملل، نماد دیگری از عملیات روانی ایران هراسانه این کشور بود.

فراخواندن ایران به دیپلماسی و بازگشت به میز مذاکره توسط آمریکایی که خود به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده، یک طنز است.
جنگ و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و حضور گسترده نظامی آن کشور در منطقه همواره منشأ اصلی ناامنی و بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت آن بوده و است.
نه ارائه اخبار ساختگی و انتشار اطلاعات نادرست می‌تواند واقعیت را تغییر دهد و نه متهم کردن بی‌شرمانه دیگران. آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باید از جنگ‌طلبی دست برداشته و به توطئه‌های فتنه‌انگیزانه و عملیات‌های مخفیانه خود با هدف متهم ساختن دیگران در منطقه پایان دهند.

محمدجواد ظریف نیز در حساب کاربری خود در توئیتر در واکنش به حادثه روز پنجشنبه تصریح کرد: حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن، زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت وگوهای گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود.

وزیر امور خارجه افزود که مجمع گفت و گوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است؛ مشکوک بودن برای توصیف آنچه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند.

ظریف در واکنش به ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر دخالت داشتن تهران در خصوص انفجار دو نفتکش در دریای عمان نیز گفت: ادعاهای بی اساس واشنگتن علیه تهران، نشان می‌دهد که گروه ب، "نقشه ب" را که همان دیپلماسی تخریب است، دنبال می‌کند.

وی که این سخنان را در صفحه رسمی اش در توئیتر انتشار داده، افزود: اینکه آمریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد –بدون ارائه مدرک و شواهد حقیقی یا واقعی– فقط این موضوع را کاملاً روشن می‌کند که تیم ب (بولتون، بن زائد، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) طرح ب را در پیش گرفته است: دیپلماسی تخریب– شامل (اقدامات) آبه شینزو– و اینکه تروریسم اقتصادی علیه ایران را پنهان کند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: من چند ماه پیش دقیقاً در خصوص این سناریو هشدار دادم؛ من پیشگو نیستم اما می دانم تفکر گروه ب از کجا سرچشمه می‌گیرد.

رادیو آمریکا (NPR) نیز اتهام زنی وزیر خارجه دولت ترامپ علیه ایران درخصوص دست داشتن این کشور در انفجارات کشتی‌های نفتی در منطقه خلیج فارس را بی اساس خواند.

شبکه خبری رادیو آمریکا مستقر در واشنگتن دی سی در برنامه‌ای گفت: مایک پمپئو در حالی سریعاً ایران را در دست داشتن به انفجارهای کشتی‌های نفتی متهم می‌کند که تا کنون هیچ سندی برای حقانیت سخنان خود ارائه نکرده است.
به گزارش رادیو آمریکا، وزیر خارجه پیش از این نیز در ادعاهای واهی، ایران را به دست داشتن در حملات مختلف منطقه متهم کرده بود.

همچنین در ادامه شکست‌های متعدد آمریکا در برابر ایران، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به پیشنهاد این کشور برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش‌ها در دریای عمان تشکیل شد، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.
«منصور العتیبی» نماینده کویت در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت در پایان این نشست که عصر پنجشنبه به صورت غیر علنی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست اطلاعات اولیه این حادثه بیان شد.
وی توضیح داد که در این باره هیچ سند و شواهدی ارائه نشده و لازم است تحقیقات ادامه یابد.
رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره اینکه آیا ایران پشت این حادثه بوده است یا خیر، هیچ پاسخی نداد و گفت نام هیچ کسی برده نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت که اتهام‌زنی آمریکا در رابطه با حادثه نفت‌کش‌ها در دریای عمان نه تنها شوخی و خنده‌دار نیست بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است.

سید عباس موسوی در واکنش به اتهام‌زنی بی‌اساس وزیر امور خارجه آمریکا افزود که مسئولیت تأمین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریع‌ترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی‌های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.

وی یادآورشد که ظاهراً برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تأسف‌بار برای نفتکش‌ها راحت‌ترین و ساده‌انگارانه‌ترین کار است. در حالی که نخست‌وزیر ژاپن برای کاهش تنش‌ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست‌های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاش‌ها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می‌برند؟!

موسوی گفت که آقای پمپئو! این تشکیک نه تنها شوخی و خنده‌دار نیست بلکه نگران‌کننده و هشدارآمیز است.

به عقیده بسیاری از ناظران، اصرار دولتمردان آمریکایی بر بازخوانی داستان ایران هراسی و فضاسازی دروغین از حوادث و رویدادهای مختلف در منطقه و جهان حکایت از درماندگی آنان در مقابله با کشورهای مستقل و قدرتمند همچون ایران را دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما