شناسهٔ خبر: 33455743 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایش پمپئو برای پوشاندن شکست کارزار فشار حداکثری بر ایران

نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه آمریکا که روز پنجشنبه با پاسخ قاطع رهبر معظم انقلاب اسلامی در نفی مذاکره با دولت ترامپ روبه رو شد، در نشست خبری فوق العاده تلاش کرد با مرتبط کردن حادثه آتش سوزی دو نفتکش در دریای عمان به ایران،شکست کارزار فشار حداکثری بر تهران را بپوشاند.

صاحب‌خبر -

مایک پمپئو در این نشست خبری کوتاه که بدون پاسخ دادن به سوالی برگزار شد، مدعی شد: هیچ کسی جز نیروهای مورد حمایت ایران نمی توانند به این دقت و پیچیدگی به کشتی ها حمله کند.

وی در این اظهارات که به خوبی نشان دهنده شکست سیاست خارجی افراطی دولت ترامپ بود، حادثه این نفتکش را تازه ترین اقدام جمهوری اسلامی علیه منافع ایالات متحده و متحدان آن دانست.

وزیر امورخارجه آمریکا که کشورش مبدع تروریسم اقتصادی در جهان است بدون ارائه هیچ گونه شواهد و مدارکی مدعی شد حادثه خرابکاری چهار کشتی در بندر الفجیره، انفجار خط لوله انتقال نفت عربستان سعودی، شلیک موشک به منطقه سبز بغداد و همچنین حمله به فرودگاه های عربستان به ایران ارتباط دارد.

پمپئو ادعا خود را اینگونه توجیه کرد که در ۲۲ آوریل، ایران به جهان قول داد که گذر نفت از تنگه هرمز را مختل خواهد کرد و الان به این وعده عمل می کند.

وی با این ادعا که اقدامات ایران بر آزادی ناوبری در دریاها تاثیر گذاشته است، اظهار کرد، نخست وزیر آبه سفر تاریخی به ایران انجام داد تا از ایران بخواهد وارد گفت وگو شود، رهبر ایران این درخواست را رد کرد و گفت هیچ پاسخی به ترامپ نخواهیم داد.

وزیر خارجه آمریکا بدون در نظر گرفتن تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره همکاری های ایران و ژاپن عنوان کرد ایران با حمله به نفتکش ژاپنی در خارج از آبهای خود به دولت ژاپن توهین کرد.

پمپئو با اشاره به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره حادثه این نفتکش ها گفت: وزیر خارجه ایران گفته است با شک و تردید نمی توان به این حملات پاسخ داد. ممکن است این مساله برای ظریف خنده دار باشد اما هیچ کسی دیگری اینگونه فکر نمی کند.

وی افزود ایران با این اقدامات می خواهد کارزار فشار حداکثری موفق ما برداشته شود. به هیچ وجه اجازه نمی دهیم این کارهای ایران ادامه یابد. جامعه جهانی اقدامات ایران در هدف گرفتن بی گناهان و کشتی های تجاری را تایید نمی کند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد این اقدامات، صلح و امنیت بین الملل را تهدید می کند و از سفیر خود در سازمان ملل متحد خواسته ایم تا در شورای امنیت این مساله را پیگیری کند.

پمپئو که دیپلماسی مد نظر خود را تا کنون فقط در خروج از پیمان های بین المللی، دخالت در امور داخلی کشورها، تغییر رژیم و تحریم تعریف کرده است، در اظهارنظری مضحک از ایران خواست تا دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهد.

وی ادامه داد: آمریکا از نیروها، منافع خود و هم پیمانانش دفاع می کند و از همه کشورها می خواهیم در این تلاش به ما بپیوندند.

نظر شما