شناسهٔ خبر: 33455326 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند؟/ ۳ پاسخ نشریه دفتر رهبری را بخوانید

نشریه خط حزب الله دلایل عدم مذاکره ایران را با آمریکا منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، هم‌زمان با داغ شدن مجدد بحث مذاکره با آمریکا، خط حزب‌الله در سخن هفته این خود به این موضوع پرداخته است و علل بی‌فایده و با ضرر بودن مذاکره با آمریکا را بررسی کرده است. دراین مطلب آمده است؛

این سؤالی کلیدی است و این روزها توسط برخی از سیاسیون و رسانه های داخلی مطرح می‌شود. برای پاسخ به آن اما بیایید سؤال را برعکس کنیم و بپرســیم که اگر فرضا (فرض محال) با آمریکا مذاکره کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در این صورت، طبعا "نتیجه" آن از سه حالت خارج نیست.

اول : چهدو طرف پای میــز مذاکره بروند و بعد از ســاعت‌ها و روزها گفتگو کردن، به دلیل تعارض شدید دیدگاه‌ها و رویکردها، به نتیجه‌ای نرسند و میز مذاکره را ترک کنند. واضح اســت که در این حالت، نه تنها چیزی عاید کشور نمی‌شود بلکه هم فرصت‌های کشــور به هدر می رود، و هم فضاسازی‌ها علیه ایران به شکل سنگین‌تری از سر گرفته خواهد شد که ایران نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد و به اصطلاح می‌شود کالاول!

دوم، دو طرف بعد از مذاکرات فشــرده و بحث‌های فــراوان، در بهترین حالت به توافقی شبیه همین توافق موســوم به «برجام» برسند. در این حالت، سؤال آن است که آیا منافع ایران از این متن حاصل خواهد شد؟ آیا برجام منتهی به برداشتن تحریم‌ها شد که حال مجددا چیزی شبیه آن را تجریه کنیم؟ از این مهم‌تر، اساسا چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی ایالات متحده، مانند دولت فعلی، برخلاف همه قواعد و قوانین حقوقی عمل نکند و با این ادعا که این توافق به ضرر کشــور آمریکا است، به طور یکجانبه از آن خارج نشود؟ و اصلا چرا باید مسیری را که یک بار آزموده‌ایم و به نتیجه‌ای هم نرسیده‌ایم، مجددا تکرار کنیم؟  دولت آمریکا برخلاف تعهدات خودش عمل می‌کند؛ این بار اول هم نیست؛ قضایای گوناگون قبلی هم همین را تأیید میکند. مجموعه برخوردهایــی که از اول با برجام کردند، به تعبیر حضرات دیپلماتهای ما، نقض روح و جسم برجام بود؛ این را دیپلمات‌های محترم ما که خودشان این زحمت را کشیده بودند؛ و واقعا تلاش شبانه‌روزی کرده بودند برای مسئله‌ی برجام، بارها و مکرر در زمان ِ این دولت و در زمان دولت قبل آمریکا گفتند که برجام نقض شده؛ گاهی روح برجام و گاهی جسم برجام را نقض کردند. خب، دولتی با این خصوصیات که به این راحتی معاهده‌ی بین المللی را نقض می‌کند، بعد هم مثل آب خوردن زیر امضایش می‌زند و می‌گوید من از معاهده خارج شدم _ با کارهای نمایشی تلویزیونی؛ امضایش را نشان می‌دهد که ما خارج شدیم از فلان [معاهده]_ خب پیدا است که با این دولت لااقل جمهوری اسلامی نمی‌تواند تعامل کند. این جواب آن کسانی که بارها و بارها به ما در طول زمان می‌گفتند چرا با آمریکا مذاکره نمی‌کنید، چرا با آمریکا تعامل نمی‌کنید؛ این جوابش.« ۹۷/۳/۲»

 ســوم هم اینکه آمریکا به مذاکرات، به صورت یک "بسته کامل" که فراتر از موضوع هسته‌ای نگریسته و خواستار "مذاکرات جامع" با ایران، بر سر سایر موضوعات مهم مانند فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، تسلیحات موشکی، حقوق بشر، حمایت ایران از گروههای محور مقاومت هستند.«حرف طرف مقابل... این اســت که می گوید... ایــن توافق انجام گرفت لکن این توافق کافی نیست و مســائل دیگری هم هست که در آنها هم ملت ایران، دولت ایران، مســئولین ایران تصمیم بگیرند و اقدام بایستی ملت ایران مجبور  بکنند... حال در حل این اختلافات، فرض بفرمایید که ملت باید از اصول خود صرف  نظر کند، از خط قرمزهای خود هم صرف نظر کند... تا در نتیجه کشــور بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند...»

۲۷۲۱۵

نظر شما