شناسهٔ خبر: 33451705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت از ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در کشور حمایت می کند

یزد - ایرنا - مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی هیچ گونه محدودیتی در کشور وجود ندارد و دولت از متقاضیان به سرمایه گذاری در این حوزه به جد هم حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

«شکرالله حاجی و ند» روز پنجشبنه در حاشیه نخستین جشنواره زرد آلوی فراغه از توابع شهرستان ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: این وزارتخانه برای پرداخت تسهیلات ریالی و ارزی به متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با هیچ گونه محدودیتی روبرو نیست.

وی از ضایعات محصولات باغی به عنوان یکی از مشکلات حوزه صنایع تبدیلی نام برد و خاطر نشان کرد: به عنوان مثال از ۳۰۰ هزار تن ضایعات سیب در سال می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی آن را به ثروت و ارزش افزوده تبدیل کرد.

حاجی وند اضافه کرد: با پرداخت تسهیلات مورد نیاز به متقاضیان بخش کشاورزی، تلاش می‌شود این اقدام در کاهش ضایعات میوه نیز مؤثر باشد.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در یزد با وجود مشکلات منابع آبی پتانسیل بسیار بالایی در زمینه‌های مختلف وجود دارد و این استان از مناطق برتر کشور در حوزه اجرای طرح آبیاری نوین بارانی و قطره‌ای است.

حاجی وند تاکید کرد: مردم و کشاورزان استان یزد قدر آب را به خوبی می‌داند و از آب موجود و مجازی با تغییر الگوی کاشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

وی بابیان اینکه استفاده از آبیاری نوین در اراضی و باغ‌ها از ضرورت‌های بخش کشاورزی است، تاکید کرد: اجرای آبیاری نوین (زیر سطحی و کم فشار) یک سوم مصرف آب را کاهش می‌دهد.

نماینده ویژه وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۴۴ میلیون تن میوه هسته دار از پنج و نیم میلیون هکتار سطح زیر کشت باغ‌ها در دنیا تولیدمی شود و این آمار سازمان جهانی فائو در سال ۲۰۱۶ است.

وی همچنین بیان کرد: از ۵۶۸ هزار هکتار سطح زیرکشت باغ‌های دنیا ۳.۸ میلیون تن زردآلو تولید می‌شود که این میزان در ایران از ۶۸ هزار هکتار، ۴۰۰ هزار تن به دست می‌آید و کشورمان از لحاظ تولید این محصول بعد از ترکیه و ازبکستان در عرصه جهانی قرار دارد.

این مسئول وسعت باغ‌های میوه ایران را ۲.۸ میلیون هکتار ذکر کرد و گفت: از این عدد ۱.۸ میلیون هکتار آن محصولات سردسیری و خشک است که بخشی از آن زردآلوست.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی و آب و هوایی مطلوب امسال تصریح کرد: تولید سیب درختی با ۲۰ درصد افزایش به ۳.۸ میلیون تن رسیده است.

حاجی وند با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به سرمازدگی و گرمازدگی، ۸۰ هزار تن محصول پسته صادر شد، افزود: امسال شرایط اقلیمی مطلوبی وجود دارد، پیش بینی می‌شود تولید پسته امسال به ۲۳۰ هزار تن برسد.

حاجی وند تاکید کرد: برای افزایش تولید در واحد سطح باید هرس و تغذیه به موقع درختان میوه به درستی انجام شود که با اجرای آن می‌توان تولید را تا سه برابر افزایش داد.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تو جیه و آموزش‌های ترویجی به کشاورزان را در زمینه هرس و تغذیه در افزایش تولید بسیار مؤثر دانست.

همزمان با هفته جهاد کشاورزی (۲۱ خرداد تا ۲۷ خرداد) امروز پنجشنبه برای نخستین بار جشنواره زردآلوی تولید دهستان فراغه شهرستان ابرکوه در مرکز این دهستان تاریخی برگزار شد و در این مراسم که امام جمعه، فرماندار و جمعی از کشاورزان حضور داشتند، از تمبر پستی جشنواره زردآلوی فراغه رونمایی و به تعداد تمبرهای کشور افزوده شد.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان اینکه ۶۷ درصد تولید زردآلوی استان مربوط به ابرکوه است افزود: میانگین تولید این محصول در این شهرستان ۱۸ تن است و در بعضی از باغات تا ۵۰ تن در واحد سطح نیز می‌رسد.

سید جمال سجادی پور خاطر نشان کرد: این اعداد حکایت از تلاش و جدیت کشاورزان در تولید محصول زراعی و باغی، شرایط آب و هوایی منطقه و تولید ارقام با کیفیت و اجرای طرح آبیاری نوین دارد.

وی تصریح کرد: این استان با محدودیت منایع آبی روبروست، کشاورزان قدر آب را بدانند، تاکنون طرح آبیاری نوین در ۸۰ درصد از ۲ هزار هکتار باغ‌های زرد آلوی ابرکوه اجرا شده است.

محصول زردآلوی منطقه به اصطلاح پیش رس (زودرس) است که برداشت آن از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا اواسط تیر ماه ادامه دارد و از انواع محصول زردآلوی ابرکوه می‌توان از تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی یاد کرد.

۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان ابرکوه به محصول زراعی و باغی اختصاص دارد که هشت هزار هکتار آن مربوط به باغات میوه است.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

منابع آبی ۱۵ هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۰/‏‬ ۲۰۴۷/‏

نظر شما