شناسهٔ خبر: 33451686 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیمارستان‌های دولتی گیلان به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: در حال حاضر به جز یک بیمارستان در تالش سایر بیمارستان‌های گیلان استانداردهای محیط زیستی در رابطه با خروجی فاضلاب را رعایت می‌کنند و مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، قربانعلی محمدپور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تالاب بین‌المللی امیرکلایه در لاهیجان اظهار داشت: ورود رسوبات به دریای خزر و کاهش تراز آبی آن باعث شده است که هیچ کدام از تالاب‌های استان گیلان وضعیت خوبی نداشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به کاهش 1.2 متری تراز آبی دریای خزر و تاثیر منفی آن روی تالاب‌های شمال کشور بیان کرد: احیاء و بهره‌برداری اقتصادی از تالاب‌های استان گیلان و همچنین حفظ و ارتقاء محیط زیست از اولویت‌های ما برای شروع هر پروژه‌ای است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مطالبات سازمان محیط زیست استان گیلان احیای تالاب‌های این استان است افزود: برای احیای تالاب‌های استان گیلان بایستی از بودجه‌های اختصاص یافته به این امر و همچنین اجرای بندهای مختلف شیوه‌نامه ساماندهی تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان گیلان استفاده کنیم.

محمدپور به وضعیت تالاب انزلی اشاره و خاطرنشان کرد: عمق رسوبات آلی در تالاب انزلی زیاد است و در حال حاضر از 9 رودخانه استان گیلان رسوب وارد این تالاب می‌شود، همچنین آلودگی ناشی از ورود فاضلاب صنعتی و انسانی و رسوبات ناشی از پسآب کشاورزی نیز بخشی دیگر از مشکلات این تالاب است.

وی با اشاره به نگرانی‌ها در رابطه با استفاده از موادی که برای پاک‌سازی تالاب انزلی گفت: برای رفع نگرانی مسئولان و مردم، نمونه مواد استفاده شده را به چندین آزمایشگاه معتبر داخلی و همچنین چندین آزمایشگاه خارج از کشور شامل اسپانیا و کانادا فرستادیم و تا آخر این ماه نتیجه آزمایشات به ما اعلام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان احیای تالاب انزلی را یک پروژه ملی دانست و تصریح کرد: مواد استفاده شده برای پاک‌سازی تالاب انزلی از جنس ذرات نانو نیست بلکه از ماده دی‌اکسید تیتانیوم تشکیل شده است که هیچ خطری برای محیط زیست و جانداران این تالاب ندارد.

محمدپور با اشاره به توقف پروژه احیای تالاب انزلی گفت: دادستان انزلی دستور داد تا زمان اثبات بی‌ضرر بودن مواد استفاده شده در احیای تالاب بندرانزلی برای ماهیان و سایر جانداران این تالاب متوقف شود و بر اساس این دستور، پروژه مذکور تا زمان اعلام نتایج آزمایشات متوقف شد.

وی با بیان اینکه همه بیمارستان‌های دولتی گیلان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب هستند افزود: تا پایان سال 98 هیچ بیمارستانی در گیلان دارای خروجی آزاد فاضلاب نخواهد بود و در حال حاضر به جز یک بیمارستان در تالش سایر بیمارستان‌ها استانداردهای محیط زیستی در رابطه با خروجی فاضلاب را رعایت می‌کنند.

محمدپور گفت: ادارات محیط زیست گیلان موظف هستند اقدامات لازم جهت ریشه‌کنی کامل سنبل آبی تا 15 سال آینده را انجام دهند؛ تاکنون حجم زیادی از مناطقی که آلوده به این گیاه بودند را پاک‌سازی کردیم اما هنوز برخی مناطق آلوده هستند که باید جهت حفظ سلامت هم‌استانی‌ها در این راستا گام برداریم.

وی در رابطه با انتقادات پیرامون آسیب‌های زیست‌محیطی ساخت سد لاسک خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است پروژه سد لاسک همانند هر پروژه دیگری خطراتی نیز داشته باشد اما مزایایی همچون ایجاد اشتغال در منطقه خود و کاهش ورود رسوبات به تالاب انزلی موجب می‌شود که در اجرای آن اهتمام ورزیم.

انتهای پیام/ش

نظر شما