شناسهٔ خبر: 33451510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اعمال مردم در آخر الزمان توسط کدام یک از اهل بیت (ع) سنجیده می‌شود؟

در احادیث زمان‌های متفاوتی برای عرضه اعمال یا مشاهده نامه عمل ذکر شده است: هر صبح، هر شب هر دوشنبه و پنجشنبه، شب‌های جمعه، ابتدای هر ماه و نیمه شعبان کیفیت عرضه در زمان‌های مختلف متفاوت است

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در احادیث زمان‌های متفاوتی برای عرضه اعمال یا مشاهده نامه عمل ذکر شده است: هر صبح، هر شب هر دوشنبه و پنجشنبه، شب‌های جمعه، ابتدای هر ماه و نیمه شعبان بر اساس این روایات، اعمال همه انسان‌ها در این زمان‌ها بر اهل بیت (ع) عرضه می‌گردد و اعمال شیعیان به طور ویژه در جمعه‌ها نیز بر ایشان عرضه.


کیفیت عرضه در زمان‌های مختلف متفاوت است، در برخی زمان‌ها به صورت اجمالی عرضه می‌گردد و امامان دارای درجات وجودی متفاوتی بوده و در هر زمان، عرضه بر یکی از این رتبه‌ها صورت می‌گیرد.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:إنَّ أعمالَکُم تُعرَضُ عَلَیَّ کُلَّ یَومٍ، فَما کانَ مِن حَسَنٍ استَزَدتُ اللّه َ لَکُم، و ما کانَ مِن قَبیح استَغفَرتُ اللّه َ لَکُم. کارهاى شما هر روز به من نشان داده مى شود. اگر خوب باشد، از خدا مى خواهم بر کارهاى شما بیفزاید و اگر زشت باشد، برایتان از خدا آمرزش مى طلبم.

امام صادق علیه السلام: هر بامداد کارهاى بندگان، از نیک و بد، به رؤیت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مى رسد. بنا بر این، به هوش باشید و هر یک از شما باید شرم کند از این که کار زشت بر پیامبرش عرضه کند؛ و همین است معناى سخن خداوند متعال: «عمل کنید؛ زیرا بزودى خدا و رسول او عمل شما را مى بینند».

داوود بن کثیر گفت: نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودم که حضرت بى مقدمه فرمود: اى داوود! روز پنجشنبه اعمال شما به من عرضه شد. در میان کارهایى که از تو به رؤیت من رسید، کمکى بود که به پسر عمویت، فلانى، کردى و من از این کار خوشحال شدم. این صله و کمک تو نابودى عمر او و کوتاه شدن اجلش را سرعت بخشید. داوود مى گوید: پسر عمویى داشتم که فردى معاند و دشمن اهل بیت و پلید بود. خبردار شدم که او و خانواده اش در وضع مالى بدى به سر مى برند؛ لذا پیش از آن که راهى مکّه شوم، مبلغى خرجى برایش حواله کردم. چون به مدینه رفتم، [حضرت]ابوعبداللّه (امام صادق علیه السلام) مرا از این کار خبر داد. امام رضا علیه السلام ـ وقتى عبد اللّه بن ابان عرض کرد:گروهى از دوستان شما از من خواسته اند که از شما تقاضا کنم برایشان دعا کنید ـ فرمود: به خدا قسم هر روز اعمال آن‌ها را بر خدا عرضه مى کنم.

 

منبع : جهان                            

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

نظر شما