شناسهٔ خبر: 33451500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه ترکیه: آنکارا به ضرب الاجل آمریکا اهمیتی نمی‌دهد

تهران – ایرنا- "مولود چاووش اوغلو" وزیرخارجه ترکیه امروز (پنج شنبه) در پاسخ به هشدارهای آمریکا در خصوص خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، تاکید کرد که آنکارا به ضرب الاجل های آمریکا اهمیتی نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری "اسپونتیک" روسیه، وزیر خارجه ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی خاطر نشان کرد که کشورش از تصمیم خود بر نمی‌گردد.

"پاتریک شاناهان" سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هفته گذشته هشدار داد: واشنگتن به ترکیه تا ۳۱ جولای (۹ مرداد) مهلت می‌دهد که از خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه صرف نظر کند.

وی با بیان اینکه با این شرایط دیگر دانشجویان ترکیه‌ای که برای آموزش جنگنده‌های اف ۳۵ حضور دارند، نمی‌توانند دوره آموزشی خود را کامل کنند، افزود: به آنها توصیه می‌کنیم که دوره‌ای جدید را شروع نکنند و در صورتی که ترکیه سامانه اس ۴۰۰ را بخرد، هر دو حزب کنگره بر این اتفاق نظر دارند که آنکارا به موجب قانون مقابله با دشمنان ایالات متحده باید تحریم شود.
آنکارا در دسامبر سال ۲۰۱۷، توافقی برای خرید سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ با مسکو امضا کرد. قرار است، روسیه نخستین محموله این موشک‌ها را ماه ژوئن (خرداد- تیر) به ترکیه تحویل دهد.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس -۴۰۰ روسیه بار دیگر رو به تیرگی گذاشته است.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا مدعی است که خرید سامانه دفاعی روسی با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف -۳۵ خواهد بود./

نظر شما