شناسهٔ خبر: 33446311 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان سنجش:

بحث تعویق کنکور سراسری منتفی شده است

بحث تعویق کنکور سراسری منتفی شده است و آزمون سراسری سال ۹۸، سیزدهم و چهاردهم تیر برگزار خواهد شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم خدایی با تشریح دلایل به تعویق نیفتادن کنکور و تجمع اعتراضی مقابل سازمان سنجش افزود: پس از گذشت حدود چهار ماه از وقوع سیل، دیگر به تعویق افتادن کنکور سراسری مطرح نیست. بعد از اینکه کنکور کارشناسی ارشد را به تعویق انداختیم اعلام کردیم که آزمون‌های عادی کلاسی دانشگاه، آزمون دبیرستان همگی سر موقع برگزار می‌شوند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: وقتی بحث تعویق کنکور مطرح می‌شود عده‌ای از داوطلبان که حتی در مناطق سیل‌زده هم نیستند، دوست دارند که کنکور به تعویق بیفتد.

اعتراض یک درصد از داوطلبان کنکور برای به‌تعویق افتادن
خدایی اضافه کرد: آزمون سراسری یک میلیون و ۲۰۰ هزار داوطلب دارد، که بخشی از آن‌ها در استان‌های سیل‌زده ساکنند، ولی بخش اعظمی از داوطلبان برنامه‌های کار و زندگی خود را براساس برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده کنکور از یک سال پیش در نظرگرفته‌اند. اعتراض ۱۰ تا ۲۰ هزار نفری از جمعیت بیش از یک میلیون نفری خیلی بزرگ نیست. اصولاً حق با اکثریت مطلق داوطلبان است و ما هم براساس خواسته آن‌ها عمل می‌کنیم.
وی در پاسخ به اینکه یعنی ۱۰ هزار نفر در مناطق سیل‌زده هستند؟ ادامه داد: پویش اعتراضی که تشکیل داده‌اند حدود ۱۰ هزار نفر است و این جمعیت زیر یک درصد جمعیت کنکور است.
خدایی با اشاره به فرآیند اجرایی کنکور گفت: بخش دیگری که جلوی به تعویق افتادن کنکور را می‌گیرد، فشردگی برنامه کنکور سراسری است. وقتی ۱۳ و ۱۴ تیر آزمون برگزار می‌شود، یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد کل پاسخ‌نامه‌ها با آن فرآیند‌های حفاظتی جمع‌آوری شود و به سازمان سنجش برسد که با این وجود به روز‌های ۲۴ یا ۲۵ تیر می‌رسد.
وی افزود:سپس پاسخ‌نامه‌ها دو سه بار خوانده و کنترل می‌شود، نتایج اولیه اواسط مرداد اعلام می‌شود. ۱۰ تا ۱۵ روز هم داوطلبان فرصت انتخاب رشته دارند که با این وجود به ۲۰ تا ۲۵ مرداد می‌رسیم. از طرفی ۲۵ مرداد باید نتایج دانشگاه فرهنگیان و رشته‌های خاص که آزمون عملی دارند را اعلام کنیم. حدود ۶۰ هزار نفر در این رشته‌ها برای مصاحبه و امتحان حضور می‌یابند. اجرای این فرآیند هم حدود ۲۰ تا ۲۵ روز طول می‌کشد، نتیجه‌ای که به سازمان برمی‌گردد حدود ۲۲ شهریور است. ما هم چهار تا پنج روز کل فرآیند نرم‌افزاری کنکور را انجام دهیم اواخر شهریور نتیجه نهایی را اعلام می‌کنیم.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: لذا هر تعویقی که در کنکور اتفاق بیفتد باعث می‌شود نتوانیم به‌موقع ترم تحصیلی را آغاز کنیم. طبیعتاً ترم اول اگر به مشکل بخورد، ترم دوم هم به مشکل خواهد خورد. علاوه بر این یک‌سری ورودی‌های دیگر مثل آزمون کاردانی به کارشناسی، آزمون فنی حرفه‌ای، حتی آزمون‌های استخدامی هم داریم؛ بنابراین به تعویق افتادن، کل فرآیند‌های اجرایی را اختلال می‌کند.
خدایی گفت: بحث دیگری هم این است که بعد از سه و نیم ماه از سیل، با جابه‌جایی یک هفته یا دو هفته کنکور سراسری اتفاقی برای داوطلبان نمی‌افتد. چون برای همه داوطلبان آن‌وقت داده می‌شود، طبیعتاً جبران عقب‌ماندگی یا آسیبی که ایجادشده جبران نمی‌شود.

اختصاص سهمیه مازاد برای داوطلبان مناطق سیل‌زده
وی اضافه کرد: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد که داوطلبان مناطق سیل‌زده از سهمیه‌های منطقه‌ای و نه ملی برخوردار شوند.
خدایی گفت:: کانال‌های فضای مجازی که این روز‌ها به موضوع کنکور دامن می‌زدند با سوء استفاده از عواطف بچه‌ها به موضوع سهمیه‌ها هم نقد می‌کنند. این سهمیه‌ها منطقه‌ای است، یعنی برای داوطلبانی که در پلدختر آسیب دیده‌اند می‌توانند از ظرفیت مازاد پنج درصدی در دانشگاه لرستان استفاده کنند. این سهمیه همیشگی نیست و فقط برای یکی دو سال است، زیرا نباید از حق و حقوق داوطلبان دیگر کم شود.
وی افزود: هزینه این سهمیه اضافی به آن دانشگاه لرستان پرداخت می‌شود، لذا تحت هیچ عنوان از ظرفیت‌های اسمی که برای کل داوطلبان کشور است، کم نمی‌شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تأکید کرد: اصولاً سازمان سنجش به‌صورت اصولی با سهمیه‌ها مخالف است و این بحث سهمیه خیلی روشن است. هر چقدر که رقابت‌ها بدون قید و شرط باشد استقبال می‌کنیم. منتهی به لحاظ شرایط زمانی و مکانی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا خواهیم کرد.

مقایسه نامناسب سازمان سنجش با موسسات کنکوری
خدایی در پاسخ به اینکه برخی از داوطلبان عملکرد سازمان سنجش را با برخی از مؤسسات کنکوری مقایسه می‌کنند اینکه کارنامه به‌سرعت منتشر می‌کنند، گفت: بحث نرم‌افزاری اعلام نتایج بعد از یک هفته تا ۱۰ روز نهایی می‌شود. منتهی در آزمون سراسری عملیات میدانی وجود دارد، عملیات فیزیکی مراجعه وجود دارد. یعنی صرف اعلام کارنامه اولیه کفایت نمی‌کند.
خدایی خاطر نشان کرد: داوطلب باید پس از اعلام نتایج فرصت فکرکردن داشته باشد. در رشته‌های عملی باید فرصت شرکت در آزمون را داشته باشد. بخش عمده آزمون فیزیکی، عملیاتی و میدانی است لذا اصولاً این‌ها قابل‌حذف نیست.
وی افزود: مؤسسات کنکور که آزمون آزمایشی برگزار می‌کنند، همان لحظه پاسخ‌نامه و نتایج را می‌دهند آن‌ها نه حفاظت می‌خوانند و نه فرآیند اجرایی خاصی دارند چرا که آن قدر نتایج مهم نیست، اما ما در سازمان سنجش با سرنوشت داوطلب سروکار داریم.
خدایی ادامه داد: سیستم و سازوکار‌های حفاظتی باید دیده شود بنابراین اصولاً امکان‌پذیر نیست که کنکور را به تعویق بیندازیم. وی افزود: من فکر می‌کنم و برداشت خودم این است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه معقولی است ما درباره زلزله‌زدگان سرپل ذهاب همین مسئله را سال گذشته در دانشگاه کرمانشاه اجرا کردیم. از دانشگاه کرمانشاه، به داوطلبان سرپل ذهاب و شهر‌هایی که آسیب‌دیده بودند، حدود ۲۰۰ واندی نفر ظرفیت اختصاص دادیم که مازاد هم بود؛ لذا برای آق‌قلا، پلدختر، گمیشان و ... آن‌هایی که در سیل آسیب دیده‌اند با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت ظرفیت‌های مازاد اختصاص خواهیم اد که در دفترچه شماره دو اعلام خواهیم کرد.

برگزاری تحصن نمایشی
خدایی درباره تحصن مقابل سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: آن تحصنی که در این یکی دو روزه مقابل سازمان شده بود، از داوطلبان نبود، بلکه از سوی مؤسسات کنکور بود. تحقیقاتی که به عمل آمد مشخص شد که ۹۰ درصد این‌ها از مناطق سیل‌زده نبودند و اتفاقاً موسسه کنکور دارند، مشاور هستند و حتی قبلاً هم تخلف داشتند.
وی افزود: در جریان تجمع دو نفر بازداشت شدند که حتی کنکوری هم نبودند، همچنین مشخص شد که این‌ها قبلاً کانالی به نام کانال رسمی سازمان سنجش در تلگرام ایجاد کرده بودند که حتی در اواسط اردیبهشت درباره فعالیت آن‌ها اطلاعیه‌ای را منتشر کردیم.
خدایی گفت: مؤسسات کنکور در جهت کلاهبرداری و جمع‌کردن فالور و کار‌های این چنینی موضوع به تعویق افتادن کنکور را دنبال می‌کنند.

نظر شما