شناسهٔ خبر: 33446007 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گالری گردی همراه با آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت

تهران-ایرنا- گالری‌های تهران در آخرین ماه بهار میزبان نمایش آثار هنرهای تجسمی از هنرمندان جوان و پیشکسوت کشور هستند.

صاحب‌خبر -

گالری‌ها و مراکز هنری تهران میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در پایتخت هستند.

«جانِ سنگ» در گالری ساربان

نمایشگاه نقاشی‌های ژیلا کامیاب با عنوان «جانِ سنگ» روز جمعه ۲۴ خرداد ماه در گالری ساربان افتتاح خواهد شد.

این هنرمند متولد سال ۱۳۳۶ در کرمانشاه است. او ابتدا در سال ۱۳۵۵ مشغول تحصیل در دانشکده هنرهای تزئینی شد، سپس تحصیلاتش را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی در دانشکده هنر و معماری تهران از سر گرفت. همچنین او دوره سرامیک (راکو) را در آتلیه میه پاریس گذرانده است.

کامیاب در بخشی از بیانیه نمایشگاه خود آورده است: «از آدم به آرمان شهر و در پی به خانه رسیدم. خانه‌ای که شاید نشانی‌اش از دیرباز بر خاطراتم نقش بسته باشد. این خانه، این شهر، این ناکجا آباد، به سادگی و نه در پهنه‌ای هزار لایه، در فراق آدمی شکل می‌گیرد، تهی از قصه‌های روزمره و درد و لبخندهای ناگزیر.»

این نمایشگاه تا روز دوشنبه ۳ تیر ادامه خواهد داشت.

علاقمندان می‌توانند جهت بازدید از آثار، همه روزه به‌جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌غربی، نبش خ یوسفی، پلاک ۱۳۰ مراجعه نمایند.

«آجر، سیمان و چند مصالح دیگر» در گالری ثالث

نمایشگاه انفرادی نقاشی و چیدمان مهدی مشایخی جمعه ۲۴ خرداد در گالری ثالث افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۲۹ خرداد ادامه خواهد داشت.

نشانی این نمایشگاه واقع در تهران، کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ است.

«آرامشی بکر از فنلاند» در گالری شیرین شماره ۲

نمایشگاه نقاشی‌های انفرادی ایینا هیزنن جمعه ۲۴ خرداد گالری شیرین افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۵ تیر ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «طی چند سال گذشته، با متمرکز ساختن نگاهم بر جهان سایه‌ها، با ریشه‌های زمان و مدت آن کار می‌کردم؛ سایه‌های آثار هنری و ساخته‌های انسانی و مخاطبان آنها را گرد هم آوردم. من این تصاویر را به شکل آثاری مستقل بر کاغذ آفریده‌ام. سایه‌های اشیا سه‌بعدی به سطوح پیکره تبدیل می‌شوند. این تصاویر که از بستر اصلی خود بیرون کشیده شده‌اند، نه خاستگاه اثر هنری، که پدیده‌ای نو را نشان می‌دهند.»

نشانی این نمایشگاه واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک۵ است.

نمایشگاه آثار علی خطایی ایلخچی با نام " کرسی خط " در گالری زیرزمین برگزار شد

«تیزی» در گالری محسن (پاسیو)

نمایشگاه نقاشی‌های انفرادی سمکو صالحی با عنوان «تیزی» جمعه ۲۴ خرداد گالری محسن افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۱۲ تیر ادامه خواهد داشت.

در بخشی ازبیانیه این نمایشگاه آمده است: «انسان از آن زمان که موجودی ابزارساز شد هستی اجتماعی‌اش و روابط برخاسته از آن تغییر کرد؛ ابزار و اشیای برنده و تیز تنها وسیله‌ی شکار نبودند، بلکه ابزار «ارتباطی»، «اجتماعی» و امکانی برای تغییر سرنوشت شدند. چاقو یا به گویش عامیانه‌ی آن، تیزی، بازمانده‌ای ابتدایی از آن طرز فکر مالکیت ابزارها است که در آن قدرت و زورمندی بر اخلاق و فرهیختگی برتر است.»

نشانی این نمایشگاه در خیابان ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ واقع شده است.

«نقاب‌ها» در گالری اعتماد ۲

نمایشگاه انفرادی شقایق شجایان جمعه ۲۴ خرداد در گالری اعتماد ۲ افتتاح می‌شود و تا سه شنبه ۱۱ تیر ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «زمین و ساکنانش از آغاز تا کنون همواره مسیر طبیعی خویش را طی کرده‌اند. هر دو جنسیت انسانی نیز در ابتدا همانند حیوانات و دیگر موجودات وضعیتی برابر و طبیعی را تجربه می‌کردند. به تدریج انسان اما فاصله گرفتن از طبیعت, تغییر جهان هستی و استحاله مفاهیم اصیل وضعیت انسانی خویش را در پیش گرفت. مالکیت, تمدن‌ها قوانین و ادیان و طریقتها شکل گرفتند و سرانجام نابرابری جنسیتی توسط انسان. این حیوان متفکر اختراع گردید. او الهه‌هایی خلق کرد با دفرمه های سفارشی اغراق گونه و تصنعی در ظاهر و کار کرد. باقدرت یافتن چنین مفاهیمی تزئینات افراطی ویا پوشش‌های افراطی بر ظاهر زن, همچون نقابی بر هویت او به شکل نوعی الزام در آمد.»

نشانی این نمایشگاه در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ قرار دارد.

«هندسه‌ی پنهان» در تالار این / جا

نمایشگاه انفرادی حجم‌های کتایون برزگر با عنوان «هندسه‌ی پنهان» جمعه ۲۴ خرداد در تالار این / جا افتتاح می‌شود و تا جمعه ۷ تیر ادامه خواهد داشت.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: «زیبایی‌شناسی فضایی که در آن زیست می‌کنیم، لایه‌ی ظاهری فرهنگ ماست. همچون بسیاری از هنرهای ایرانی-اسلامی، در پس ترکیب طرح‌های گچبری، هندسه‌ای پنهان مبتنی بر منطق دایره وجود دارد، به گونه‌ای که ساختار نقوش از تقاطع دوایر تولید می‌شود. در گذشته، هنرمند از طریق این ساختار فرهنگی و فضای ذهنی، جهان خود را مصور می‌کرد و معنای ضمنی اثر را می‌ساخت. اما گچبری‌های امروز فاصله زیادی با این هنر قدیمی گرفته، به طوری که گویی هندسه‌ی پنهان آن محو و این آثار از معنای ضمنی ولایه‌های زیرین تهی شده است. قالب‌های تکثیری برای تولید انبوه، جای ساختار فرهنگی و جهان ذهنی هنرمند را گرفته‌اند و ما نیز در پذیرش این سیر هستیم. پذیرشی که انگار در زیربنای فرهنگی ماست و نوعی تسلیم بودن در دایره‌ی قسمت.»

نشانی این نمایشگاه در تهران، نوفل لوشاتوی شرقی، کوچه پدرام، جنب شماره ٤، نمای آجری واقع شده است.

«هویت چهل تکه» در گالری مژده

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های الهام عظیمی با عنوان «هویت چهل تکه» جمعه ۲۴ خرداد در گالری مژده افتتاح می‌شود و تا ۳۱ خرداد ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک ۲۷، زنگ یک است.

نمایشگاه آثار افروز هوشنگ با نام "مغاک، هستِ‌ناهست"  در گالری مژده برگزار شد

«خرده روایت‌ها» در پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های منیژه حجازی با عنوان «خرده روایت‌ها» جمعه ۲۴ خرداد در پروژه‌های آران می‌شود و تا ۱۰ تیر ادامه خواهد داشت.

در بخشی توضیح این نمایشگاه آمده است: «یک تک اثر نقاشی خرده روایت به شمار می‌آید و بازپخشی از آنچه که جامعه اکنون پیگیری می‌کند؛ مسیری برای توضیح و توجیه فردیت ویافتن رابطه با بخش‌های دیگر جامعه. در روایت‌های خرد گوناگونی و کثرت باورها، امیال و آرزوها دیده می‌شود. جهان امروز به گونه‌ای است که در آن باور به کلان روایتها رو به افول است و همزمان خرده روایتها، یا روایتهای محلی و شخصی، با توسعه اینترنت و بسط روابط و امکان ارسال آسان‌تر اطلاعات و تصاویر، خصوصاً برای بخش‌هایی از جامعه که حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی داشته و بر ثبت حضور خود اصرار می‌ورزند، اهمیت بیشتری میابند.»

این نمایشگاه واقع در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ است.

«از کرانه‌های ارس» در گالری دنا

نمایشگاه عکس‌های حبیب فرشباف با عنوان «از کرانه‌های ارس» ۲۴ خرداد در گالری دنا افتتاح می‌شود و تا ۳ تیر ادامه خواهد داشت.

روشن نوروزی هنرگردان این نمایشگاه گفته است: «در این نمایشگاه که توسط آژانس عکس ایران ایمیجز برگزار می‌شود، ۴۰ فریم منتخب از مجموعه عکس‌های حبیب فرشباف از روستاهای دورافتاده آذربایجان در دهه ۴۰ شمسی به نمایش گذاشته می‌شود.»

حبیب فرشباف در تیرماه سال ۱۳۴۲ پس از گرفتن دیپلم طبیعی به عنوان معلم سپاه دانش به روستاهای دورافتاده قره‌داغ آذربایجان رفت و تا سال ۱۳۵۳ در آنجا ماندگار شد. در آن زمان بیش از نیمی از روستاهای این منطقه معلم نداشت، جاده‌ها ماشین‌رو نبودند و برای رسیدن به این روستاهای دورافتاده باید مسیر ۱۰-۱۲ ساعته‌ای را پیاده یا با قاطر طی می‌کردند.

حبیب فرشباف در مدت زمان حضورش در این روستاها با یک دوربین لوبیتل از زندگی روستاییان و رویدادهای آن زمان عکاسی کرده است.

مجموعه عکس‌های حبیب فرشباف بیش از ۵۰۰ فریم نگاتیو قطع متوسط سیاه و سفید هستند که در دو سال گذشته توسط آژانس عکس ایران‌ایمیجز گردآوری، اسکن و ترمیم شده‌اند و حالا ۴۰ فریم منتخب از این عکس‌ها در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

این نمایشگاه واقع در میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴ است.

«دفتر طراحی» در گالری گلستان

نمایشگاه انفرادی دفترهای طراحی سعید سادات‌نیا ۲۴ خرداد در گالری گلستان افتتاح می‌شود و تا ۲۹ خردادماه ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ است.

«موتیف‌های شرقی و اسلامی» در گالری آریانا

سه دهه فعالیت هنری و حرفه‌ای ناصر عزیزی در قالب نمایشگاهی با عنوان مروری بر آثار این هنرمند، روز جمعه ۲۴ خرداد در گالری آریانا به نمایش در می‌آید و ۲۷ خرداد ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند که سیر تحولی و تجربه‌اندوزی این هنرمند کشورمان از آغاز دهه هفتاد تا امروز در معرض تماشا قرار بگیرد. تازه‌ترین نمایشگاه ناصر عزیزی که از ۲۴ خرداد افتتاح می‌شود، شامل ۵۳ اثر از فیگورها، کالیگرافی‌ها، نقاشی‌های برگرفته شده از ایران باستان و موتیف‌های شرقی و اسلامی و نیز برخی آثار متأثر از فضای سورئالیسم است.

این نمایشگاه واقع در خیابان شریعتی، الهیه، خیابان فیاضی (فرشته)، پلاک ۹ است.

«حیرت در آن» در گالری دیلمان

آثار مسعود سعدالدین همراه با رونمایی کتاب «حیرت در آن» بعد از حدود ۱۰ سال، جمعه ۲۴ خرداد در گالری دیلمان نمایش داده می‌شود و تا ۲۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.

مسعود سعدالدین هنرمندی متعلق به نسل سوم هنرمندان فیگوراتیو و از شاگردان هانیبال الخاص است که سال ۱۳۵۹ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد.

او در بیانیه نمایشگاه‌اش نوشته: "برای من سال‌هاست که حال و هوا و جو اثر خارج از بحث‌های تئوریک اهمیت خاصی دارد. یقین دارم اگر از جلوه اولیه یک تصویر ذهنی آغاز کنم انتقال آن " آن" به تصویر میسر می‌شود. این تصویر از واقعیت زندگی جاری آغاز می‌گردد. من ترجیح می‌دهم همیشه در جوار واقعیت حرکت کنم. در این رابطه اگرچه واقعیتی دگر گونه یا نو شکل می‌گیرد اما گمانی از واقعیت بیرونی را با خود حمل می‌کند و چه بسا نقاشی من تصویر فشرده و لایه لایه‌ای از واقعیت‌های پراکنده باشد.

من از سادگی‌ها مدام در حیرتم. حیرت درک حقایقی که در درون این اتفاقات ساده نهفته است‌. بازتاب این تحیر، انگیزه شکل‌گیری کارهای این دوره من است. من تلاش کردم نشان دهم حیرت چگونه در یک اثر متجلی می‌شود. البته دیگر به نسبیت تصمیم‌ها، حس و تصویر ذهنی (ایماژ) خودم در مقابل ذهنیت و حافظه نقاشی- و چالش مابین این دو در پروسه‌ی کار واقفم."

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری دیلمان به نشانی شریعتی، بالاتر از ظفر، کوچه پورمشکاتی، پلاک ۵۰ مراجعه کنند.

«هنرمندان پیشکسوت» در گالری آرتیبیشن

سومین نمایشگاه کلکسیونر شامل آثاری از هنرمندان پیشکسوت در گالری آرتیبیشن با همکاری مجموعه‌داران و گالری‌داران ۲۴ خرداد برگزار خواهد شد و تا ۲ تیر ادامه خواهد داشت.

این رویداد با حضور جمع گسترده‌ای از مجموعه‌داران و گالری‌داران، تعداد ۷۸ اثر متفاوت از هنرمندان پیشکسوت و مشاهیر از جمله حاج مصورالملکی، محمود فرشچیان، محمد احصایی، صادق تبریزی، پرویز کلانتری، احمد اسفندیاری، پرویز تناولی، فریده لاشایی، ناصر اویسی، نصرالله افجه‌ای، کاکو (محمدعلی شیوایی)، رضا مافی، پروانه اعتمادی، بهرام دبیری، حسین محجوبی، رضا درخشانی، آیدین آغداشلو، بهمن بروجنی، رضا بانگیز، علی گلستانه، کامبیز درم‌بخش، جلال شباهنگی، منوچهر نیازی، محمدعلی ترقی‌جاه و دیگر هنرمندان بنام جمع‌آوری شده و به نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین علاقمندانی که امکان بازدید حضوری ندارند، می‌توانند آثار را از طریق سایت www.artibition.net مشاهده نمایند. علاقمندان برای خرید آثار و یا بازدید از این نمایشگاه به آدرس تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از همت، خیابان گل نبی، میدان کتابی (احمدی روشن)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک ۶ مراجعه کنند.

«نقاشی از نوع ایمان» در گالری سایه

نمایشگاه آثار منصور نصرت نظامی با نام «نقاشی از نوع ایمان» تا ۲۹ خرداد در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

«عجایب المخلوقات» در گالری اعتماد نگارستان

نمایشگاه حجم‌های ناهید آرین با عنوان «عجایب المخلوقات» تا ۲۸ خرداد در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

«ایوب امدادیان» در گالری هور

نمایشگاه نقاشی‌های دیده نشده دهه ۵۰ ایوب امدادیان تا ۲۸ خرداد در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ قرار دارد.

«ناسازه ۲» در گالری اثر

نمایشگاه نقاشی جواد مدرسی با نام «ناسازه ۲» تا ۳۱ خرداد در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

«روزی روزگاری در ایران» در گالری بنیاد کاف

نمایشگاه آثار اولاف بژسکی، هنرمند سرشناس لهستانی با نام «روزی روزگاری در ایران» تا ۲۴ خرداد در بنیاد کاف به نشانی ولنجک، میدان دانشگاه شهید بهشتی، ابتدای جاده درکه، سیزده چنار، پلاک ۳۴و۳۶ برگزار می‌شود.

«دهانه برخورد» در گالری آب انبار

نمایشگاه نقاشی طاها حیدری با نام «دهانه برخورد» تا ۷ تیر در گالری آب انبار برپاست. این گالری در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، خیابان بور بور، خیابان خاقانی، بن بست روشن منش، پلاک ۲ قرار دارد.

نظر شما