شناسهٔ خبر: 33445721 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آیا نوشابه های گازدار مقصر افزایش فشار خون هستند؟

پاسخ این سوال مثبت است. شواهد زیادی وجود دارد که نوشیدنی های گازدار حاوی قند به سلامت شما آسیب می رساند. کالری اضافی موجود در این نوشیدنی ها منجر به چاقی، اضافه وزن، مشکلات قلبی و در نهایت دیابت خواهد شد.

صاحب‌خبر -
همچنین محققان آمریکایی با انتشار مقاله ای در مجله انجمن قلب آمریکا ادعا کرده اند که نوشیدنی های گازدار، عامل مهم افزایش فشار خون هستند. قند اضافی موجود در این نوشیدنی ها در هر وعده مصرف، نسبت فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در عروق را به ترتیب 1.6 و 0.8 میلی متر جیوه افزایش می دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که چاقی ناشی از نوشیدنی این محصولات، خود عامل خطر فشار خون بالا است. مطالعات دیگری نیز نشان داده اند که فروکتوز و گلوکز موجود در این نوشیدنی ها سطوح اسید اوریک خون را افزایش داده و باعث اختلال در رگ های خونی و افزایش فشار خون می شود.

علاوه بر این، مصرف بیش از حد قند، درست مانند نمک، باعث احتباس مایعات در بدن شده و فشار خون را بالا می برد.

فراموش نکنید که کافئین موجود در نوشابه نیز موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلبی یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می ‌شود. کافئین موجب کاهش جذب کلسیم می ‌شود و با توجه به نقش کلسیم در کاهش فشار خون، مصرف نوشابه‌ های گازدار با جلوگیری از جذب کلسیم می ‌تواند منجر به افزایش فشار خون در مصرف‌ کننده شود.


منبع:سلامت نیوز

نظر شما