شناسهٔ خبر: 33444940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه راه‌مردم | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن با اشاره به دیدار روحانی و آبه: مذاکرات مفید بود/ژاپن میانجی ایران و آمریکا نیست/بعید است روحانی به G20 دعوت شده باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن، دیدار روز چهارشنبه نخست‌وزیر کشورش با رئیس جمهوری اسلامی ایران را مثبت و مفید ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راه مردم، «تاکشی اوسوگا» بامداد پنچشنبه در یک نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی در هتل اسپیناس پالاس تهران، به تشریح نتایج دیدار حسن روحانی و شینزو آبه پرداخت.

در این نشست خبرنگار ایسنا این پرسش را مطرح کرد که قبل از این سفر برخی کارشناسان عرصه بین‌الملل پیشنهاد داده بودند نخست‌وزیر ژاپن در جریان سفر خود به تهران از حسن روحانی برای شرکت در اجلاس جی ۲۰، که طی روزهای آینده در ژاپن برگزار می‌شود، دعوت کند تا این امکان فراهم شود که او در حاشیه این اجلاس با مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس از جمله ترامپ به صورت مستقیم دیدار کند، آیا در جریان دیدار حسن روحانی و نخست‌وزیر ژاپن از رئیس‌جمهور ایران برای شرکت در این اجلاس دعوت شده است؟ که سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت: اگر بخواهم صادقه جواب بدهم، از این موضوع اطلاعی ندارم و چنین چیزی را بعید می‌دانم.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ روز دیگر این اجلاس برگزار می‌شود. کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس مشخص است، لیست شرکت‌کنندگان در این اجلاس بسته شده است و احتمال نمی‌دهم که ایران در این نشست حضور داشته باشد.

در ادامه، وی در رابطه با روابط میان آمریکا و ژاپن اظهار کرد: میان ژاپن و ایالات متحده، از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، روابط سنتی وجود دارد. روابط نزدیکی از همه جهات با یکدیگر داریم. نخست‌وزیر آبه و رئیس‌جمهور ترامپ روابط نزدیکی با یکدیگر دارند. آن‌ها ملاقات تلفنی و رو در رو داشته‌اند. ماه گذشته نیز، ایران یکی از محورهای این گفت‌وگوها بوده است.

تاکشی اوسوگا افزود: صلح و ثبات در خاورمیانه نه تنها برای کشورهای منطقه، ژاپن و آمریکا بلکه برای تمامی جهان مهم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن در پاسخ پرسش خبرنگاری درباره جزئیات گفت‌وگوهای ترامپ با آبه تصریح کرد: نمی‌توان جرئیات را آشکار است اما همینقدر می‌توانم بگویم که ایران یکی از موضوعات این گفت‌وگوها بوده است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه ژاپن نگران افزایش تنش‌ها در منطقه است، تاکید کرد که ژاپن حکم میانجی‌گر میان ایران و آمریکا را ندارد.

تاکشی اوسوگا در پاسخ به سوال که آیا شینزو آبه حامل پیامی برای تهران است؟ بیان کرد: ما جزئیات نخست‌وزیر مذاکرات شنیزو آبه و دکتر حسن روحانی را آشکار نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ژاپن همچنین خاطرنشان کرد که مذاکرات شینزو آبه با روحانی لزوماً تا بدین لحظه نتیجه ملموس نداشته است.

وی همچنین درباره نقش ژاپن در تنش‌های منطقه‌ای اظهار کرد: این اولین‌بار نیست که در منطقه تنش پیش می‌آید و در عراق و افغانستان بحران پیش آمده است. ژاپن کمک شایانی به برقراری صلح و ثبات در منطقه کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما