شناسهٔ خبر: 33444083 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گل بنفشه، خنک‌کننده روزهای گرم تابستان

شربت بنفشه و دمنوش آن به دلیل داشتن طبع سرد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف در روزهای گرم تابستان است که سردردها و بی‌خوابی‌های ناشی از گرما را رفع و طبع بدن را متعادل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اکثر مردم گل‌ها را برای زیبایی‌شان ستایش می‌کنند و برخی هم در کنار لذت بردن از زیبایی آن‌ها از مزایای سلامتی و خواص آن‌ها نیز بهره می‌برند، یکی از گل‌های زیبایی که می‌توان از خواص بی‌نظیر آن نیز استفاده کرد، گل بنفشه است که می‌تواند به عنوان یک دمنوش خوش‌طعم و خوشبو مصرف شود.

در این روزهای گرم پایانی بهار که همه افراد از کوچک و بزرگ به دنبال خنک شدن و مصرف نوشیدنی‌های خنک هستند، شربت بنفشه و دمنوش آن به دلیل داشتن طبع سرد، یکی از بهترین گزینه‌ها است که سردردها و بی‌خوابی‌های ناشی از گرما را رفع و طبع بدن را در این روزها متعادل می‌کند.

آشنایی با گل بنفشه

گیاه بنفشه یکی از زیباترین گیاهانی است که در فصل بهار شاهد رشد آن هستیم، گل بنفشه گیاهی علفی و بوته‌ای است، برگ‌های قلبی شکل با برگ‌های دراز دارد که اکثراً روی زمین پخش می‌شود، گل‌های بنفشه، بنفش رنگ و معطر است و ریشه و برگ‌های این گیاه در بالای زمین رشد می‌کند، گل بنفشه دارای طبیعت سرد و تر و مواد مغذی بسیاری است  و برای درمان فشارهای عصبی، هیستریک، خستگی فیزیکی و ذهنی، علائم یائسگی و افسردگی استفاده می‌شود.

گیاه زیبا و معطر بنفشه که دارای انواع زینتی و دارویی بوده، از زمان‌های گذشته در درمان بیماری‌ها استفاده می‌شده است و از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردار است، برای مصرف این گیاه می‌توان عصاره برگ‌های آن را گرفت و به عنوان شربت مصرف کرد، همچنین می‌توان آن را به سالاد یا سبزیجات مورد علاقه خود اضافه کرد زیرا این برگ‌ها نه تنها سالم هستند بلکه خوشمزه و کاملاً خوراکی هم هستند و می‌توان از آن در سوپ‌ها یا ساندویچ‌ها نیز استفاده کرد و به این ترتیب از مزایای سلامتی آن بهره برد.

استفاده از شربت و دمنوش این گیاه نیز متداول است و امروزه از گیاه گل بنفشه در تولید داروهای زیادی استفاده می‌شود، اشکال دارویی مختلفی نظیر روغن بنفشه، شربت و اسانس گل بنفشه نیز در داروخانه‌ها وجود دارد و از برگ و گل این گیاه می‌توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد، دمنوش برگ‌ها و گل‌های بنفشه به طور عمده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

خواص گل بنفشه

استفاده از گیاه یا دمنوش بنفشه در پیشگیری از سرطان ریه و سینه مؤثر است و سردی مزاج این گیاه باعث درمان عوارضی مانند بی‌خوابی، خشکی دِماغ، التهاب، عفونت‌های مجاری تنفسی، برونشیت، سیاه سرفه و آسم می‌شود، همچنین بنفشه دارای خواصی همچون تقویت ریه، خلط آور، ضد استفراغ و تهوع، آرام‌بخش، خواب‌آور، ضدمیکروب، تقویت عروق خونی، افزایش ایمنی بدن، کاهش سوزش ادرار، درمان‌کننده اسهال خونی و تصفیه‌کننده خون است.

دم‌کرده گیاه بنفشه برای تأثیرگذاری بر سلامت بدن، بهتر است هر روز به صورت تازه تهیه شود، این دمنوش باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن و بهبود بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کلیوی، معده، ملین، مفاصل، دستگاه گوارش، روماتیسم، سوزش گلو، مثانه و مشکلات روحی و روانی در افراد می‌شود و استفاده موضعی از آن برای درمان بیماری‌های پوستی همچون آکنه، خارش، لک و غیره مفید است.

درمان مشکلات پوستی با کمک گل بنفشه

گل بنفشه برای بیماری‌های پوستی از جمله خارش، خشکی و التهابات پوستی مؤثر و برگ‌های آن نیز برای پوست مفید است و بهترین درمان برای برخی از مشکلات پوستی نسبتاً دائمی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه است که می‌توان آن را به صورت موضعی یا کمپرس استفاده کرد، همچنین برگ گیاه به طور مؤثر خارش و التهاب روی پوست را از بین می‌برد و درمان می‌کند، این گیاه را می‌توان به صورت موضعی روغن یا کرم در بیماری‌های پوستی استفاده کرد.

گل بنفشه بی‌خوابی را درمان می‌کند

زمانی که رطوبت مغز کم شود بی‌خوابی فرد زیاد خواهد شد؛ کم شدن رطوبت مغز می‌تواند ناشی از کم‌خوری به علت روزه‌ گرفتن طولانی، رژیم غذایی نادرست، عصبانیت پیاپی، ترشح زیاد صفرا، شب‌کاری طولانی و زیاد بیدار بودن، همچنین خوابیدن زیاد و ورزش سنگین و در کل وقتی مغز مدام در حال فعالیت و چالش باشد تولید حرارت می‌کند و این حرارت از بین رفتن رطوبت را به همراه دارد که در ‌‌نهایت منجر به خشکی مغز می‌شود، در واقع هر مکانیزمی که منجر به کاهش رطوبت در مغز شود، بی‌خوابی را در فرد ایجاد خواهد کرد.

با توجه به اینکه مزاج گل بنفشه سرد و‌ تر است، اگر بی‌خوابی فرد ناشی از خشکی مغز یا گرم و خشک بودن دِماغ باشد، گل بنفشه می‌تواند برای درمان کم‌خوابی داروی خوبی محسوب شود مشروط بر اینکه مزاج فرد در نظر گرفته شود، برای درمان کم‌خوابی می‌توان گل بنفشه را به صورت دمنوش مصرف کرد.


کاهش فشار خون و تضمین سلامت قلب با دمنوش بنفشه

برگ های این گیاه به دلیل وجود آلکالوئیدها و فلاوونوئیدها باعث کاهش فشار خون می‌شوند زیرا خاصیت آرام‌بخش بر روی رگ‌های خونی دارند، در کل گردش خون نرمال، مانع افزایش فشار خون می‌شود و از سوی دیگر، فلاوونوئیدها می‌توانند به عنوان یک دیورتیک نیز عمل کنند و برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند بسیار مناسب است، بنابراین برگ‌های این گیاه برای قلب نیز مفید است زیرا باعث حفظ فشار خون طبیعی می‌شود که برای سلامتی قلب لازم است.

دمنوش بنفشه تسکین‌دهنده درد و التهاب

اسید سالیسیلیک موجود در گل‌های بنفشه تسکین‌دهنده عالی برای دردهای التهابی و غیره است و عملکرد مشابه آسپرین دارد که سردرد، آرتریت و دردهای دیگر ناشی از التهاب را کاهش می‌دهد؛ برگ‌های این گیاه، یک املاح ضدالتهابی قوی است که می‌تواند انواع التهاب مانند عفونت سینوسی، هموروئید، برونشیت و گلو درد را کاهش دهد و به دلیل طبع سرد این گیاه، مصرف آن برای بهبود و درمان سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است.

کمک به درمان سرطان با دمنوش بنفشه  

برگ‌های گل بنفشه در پیشگیری و درمان مرحله اولیه سرطان مفید است و با توجه به سطح بالای آنتی‌اکسیدانی که دارد، می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی رشد سرطان هستند، مبارزه کند، مصرف منظم این دمنوش به طور چشمگیری قادر به کاهش یا توقف رشد تومور و سرطان در مراحل اولیه است.

خواص بی‌نظیر روغن بنفشه

از روغن بنفشه برای جلوگیری از ریزش مو، جهت نرم‌کردن مو، سفید کردن و برطرف کردن کک و مک پوست، درمان سینوزیت، میگرن و سردرد استفاده می‌شود و همچنین برای ماساژ نیز کاربرد دارد و به بدن آرامش می‌دهد.

مصرف گیاه بنفشه به صورت دمنوش و شربت

برای تهیه دمنوش برگ گیاه بنفشه، 70 گرم برگ تازه گیاه بنفشه را با آب سرد بشویید و آن را با نیم لیتر آب بجوشانید، بعد از مدت 12 ساعت که سبز رنگ شد، آن را صاف کنید و قبل از مصرف برای خنک شدن داخل یخچال قرار دهید، از این دمنوش می‌توان هر 2 ساعت استفاده کرد، همچنین برای دمنوش گل بفشه، 25 گرم از گل‌های خشک‌شده آن را همراه با آبجوش در قوری ریخته و دم کنید، پس از 15 دقیقه دمنوش شما آماده است که می‌توانید آن را با عسل یا نبات شیرین کنید.

برگ‌ها و دمنوش گل بنفشه معمولاً برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و حتی کسانی که دارو مصرف می‌کنند امن است ولی با این حال زیاده‌روی در مصرف گل بنفشه، موجب ضعف، سنگینی معده و آشفتگی حال و مصرف زیاد آن به تهوع و استفراغ منجر می‌شود.

مواردی که باید از گل بنفشه با احتیاط استفاده کرد

از گل بنفشه به صورت شربت بنفشه نیز استفاده می‌شود که ساده‌ترین روش تهیه شربت گل بنفشه این است که یک قاشق غذاخوری پر از گل بنفشه خشک شده را در یک لیوان آب خنک ریخته و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ آب به آبی یا بنفش تغییر ‌کند، سپس آن را صاف کرده و بنوشید.

دوز مناسب مصرف این گیاه برای هر شخصی به عوامل متعددی مانند سن و سلامت بستگی دارد پس بنابراین بهتر است که درباره دوز مناسب خودتان با پزشک مشورت کنید و لازم به ذکر است که بانوان باید در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این گیاه خودداری کنند. 

انتهای پیام/63112/م30/

نظر شما