شناسهٔ خبر: 33444001 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

/در حال بروز رسانی/

جزئیات ۲ انفجار پیاپی در دریای عمان

منابع محلی عمانی از شنیده شدن دو انفجار پیاپی مهیب در داخل آب‌های دریای عمان خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از العالم، بر اساس اطلاعات اولیه منتشر شده توسط رسانه‌های محلی عمانی، دو نفت کش در آب‌های عمان مورد هجوم قرار گرفتند.

سقوط بورس منطقه خلیج‌فارس پس از حادثه انفجار کشتی‌ها در دریای عمان

روسیا الیوم نوشت: بورس‌های اصلی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امروز -پنجشنبه- به دنبال افزایش تنش‌ها در این منطقه و انفجار دو نفتکش در آب‌های دریای عمان سقوط کرد.

شاخص اصلی بورس عربستان سعودی، دبی،‌ أبوظبی و بازار بورس اوراق پولی مسقط کاهش پیدا کرد. 

شاخص بورس عربستان با ۸۳ صدم درصد کاهش روی نقطه ۹۰۰۹.۲۳ ثبت شد.

شاخص بورس دبی با یک و ۱۴ صدم درصد  کاهش به نقطه ۲۶۳۳.۵۷ رسید و شاخص بورس أبوظبی با ۶۶ صدم درصد کاهش به نقطه ۴۹۵۷.۷۸ رسیده است اما شاخص بورس مسقط با ۷۶ صدم درصد روی نقطه ۳۹۳۲.۰۷ ثبت شد.

این کاهش ارزش بورس کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به دنبال انفجار دو نفت‌کش در آب‌های دریای عمان رخ داده است.

دو کشتی مذکور با فاصله کوتاهی از انفجار نفت‌کش‌ها در بندر الفجیره امارات که بزرگ‌ترین مرکز سوخت گیری‌کشتی‌ها در جهان است، منفجر شدند. 

در صورت نیاز از شناورهای انتظامی و نفت هم کمک می‌گیریم

خجسته در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا درباره کمک ناوگان ایرانی به دو نفتکش سانحه‌ دیده در دریای عمان اظهار داشت: این دو نفتکش در نزدیکی‌های بندر جاسک هستند و هنوز عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت ایمنی و تجسس دریایی با تاکید بر اینکه اطلاعاتی از هویت این دو نفتکش و نحوه سانحه نداریم، گفت: احتمالا تا یک ساعت آینده عملیات امداد و نجات به پایان می‌رسد و می‌توانیم به اطلاعات دقیق‌تری دست پیدا کنیم.

وی درباره اخبار ضد و نقیض از مبدأ حرکت این دو نفتکش گفت: برخی از منابع مدعی هستند که این دو نفتکش از قطر بارگیری کردند و برخی دیگر مبدأ حرکت را امارات اعلام کردند. تا زمانی که به کرو امداد و نجات دسترسی نداشته باشیم، نمی‌توانیم اطلاعات موثق ارائه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فقط ناوگان سازمان بنادر به کمک رفتند یا اینکه از سایر نهادهای دیگر کشورمان وارد عملیات امداد و نجات شدند، گفت: در بندر جاسک یک شناور ناجی و در بندرعباس چهار شناور ناجی سازمان بنادر مستقر هستند که در ابتدا دو شناور امداد و نجات به محل سانحه اعزام شد.

وی افزود: معمولا در ابتدا ناوگان امداد و نجات وارد عملیات می‌شود و در صورت نیاز از شناورهای انتظامی و نفت هم کمک می‌گیریم.

نفتکش‌های دریای عمان از ابوظبی و عربستان بارگیری کرده بودند

بلومبرگ جزئیات بیشتری از انفجار دو نفتکش در دریای عمان منتشر شد.

مدیر نفتکش « کوکوکا کورجس» گفت که این نفتکش از عربستان سعودی به سمت سنگاپور در حال حرکت بود. وی گفت که این نفتکش «در پی حادثه‌ای مشکوک به حمله، خسارت دیده است».

شرکت «برنهارت شولته» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دیواره سمت راست کشتی در بالای آب سوراخ شده است. تمام خدمه تخلیه شده و در سلامت کامل به سر می‌برند. تنها یک نفر آسیب جزئی دیده است.»

بلومبرگ همچنین گزارش کرد نفت‌کش «فرانت الطیر» به بندر الفجیره امارات پیام اخطار فرستاده است. این نفتکش حاوی نفت ابوظبی بود و به شرکت «فرانت‌لاین» نروژ تعلق دارد.

اعزام نیروهای امدادی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده به دریای عمان

آسوشیتدپرس نوشت: ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که اعلام کرد که نیروهای خود را برای کمک به خدمه دو نفتکشی که در دریای عمان دچار انفجار شده‌اند، به منطقه اعزام کرده است.

برخی منابع می‌گویند داده‌های ترافیک دریایی نشان می‌دهد هم اکنون یک کشتی تجسس و امداد و نجات ایرانی در حال نزدیک شدن به نفتکش فرونت آلتمایر، کشتی در حال سوختن است.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که دو نفت‌کش آسیب‌دیده در دریای عمان به سرعت در حال تخلیه هستند. بر اساس اخبار به دست آمده کارکنان این نفت‌کش در سلامت بوده و در حال ترک نفت‌کش هستند. 

کمک نیروی دریایی ایران برای انتقال خدمه نفت‌کش‌ها به ساحل

منابع آگاه به شیپیگ واچ اطلاع دادند که نیروی دریایی ایران خدمه کشتی نفتکش فرانتلاین نروژ را به ساحل منتقل کردند.

بر اساس این گزارش این حال خدمه این نفت‌کش‌ها مساعد گزارش شده است.

نزدیک شدن کشتی تجسس و امداد و نجات ایرانی به نفتکش آسیب دیده

 برخی منابع می‌گویند داده‌های ترافیک دریایی نشان می‌دهد هم اکنون یک کشتی تجسس و امداد و نجات ایرانی در حال نزدیک شدن به نفتکش فرونت آلتمایر است، کشتی در حال سوختن است.

کارکنان نفت‌کش آسیب دیده در سلامت هستند

 رویترز نوشت: دو نفت‌کش آسیب دیده در دریای عمان به سرعت در حال تخلیه هستند بر اساس اخبار به دست آمده کارکنان این نفت‌کش در سلامت بوده و در حال ترک نفت‌کش هستند.

بر اساس خبرهای کسب شده نفتکش‌های حامل نفت خام  آسیب دیده «FRONT ALTAIR» با پرجم جزایر مارشال و «Kokuka Courageous» با پرچم پاناما بوده‌اند.

یکی از دو نفتکش در حال غرق شدن است

یورونیوز با اشاره به دو نفتکش بزرگ حامل نفت خام که در دریای عمان دچار انفجار شدند، جزئیاتی از این خبر منتشر کرد.

بر اساس این خبر بنادری در پاکستان و عمان درخواست‌های کمک این نفت‌کش را دریافت کردند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های دریافت شده یکی از این دو نفتکش به دلیل شدت آسیب در حال غرق شدن است.

جهش قیمت نفت به دنبال حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان

  قیمت نفت امروز- پنج شنبه- پس از افزایش تنش‌ها در منطقه به دنبال حمله به دو نفتکش در آب‌های دریای عمان افزایش یافته است.

معاملات آنی نفت خام دریای برنت با یک و ۸۳ صدم درصد افزایش به هر بشکه ۶۱ دلار و هفت سنت رسید. 

نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» با یک و ۱۷ صدم درصد افزایش نیز معادل ۵۱ دلار و ۷۱ سنت معامله شد. 

بازار نفت نگران کاهش یا تأخیر عرضه نفت در منطقه خاورمیانه در سایه تهدید روز افزون نفتکش‌ها در این منطقه است. 

النفط يصعد بسبب المØاوف حول إمدادات الشرق الأوسط

 

 

تلاش نیروی دریایی بریتانیا و آمریکا برای بررسی حادثه انفجار نفتکش‌های دریای عمان

اسکای نیوز نوشت: نیروی دریایی انگلستان و آمریکا به انفجار اخیر در دریای عمان واکنش نشان دادند. بر اساس این خبر، نیروی دریایی آمریکا با تایید این خبر گفت ما از این اتفاق مطلع شدیم و در حال بررسی جزئیات این اتفاق و شناسایی عاملان آـن هستیم.

نیروی دریایی انگلستان هم با تایید این انفجار از تلاش نیروی دریایی این کشور  برای جمع‌‌آوری اطلاعات  و بررسی جزئیات این اتفاق خبر داد.

ساعتی پیش دو نفتکش غول‌پیکر حامل نفت خام در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند تاکنون جزئیات بیشتری از این اتفاق و عاملان این انفجار منتشر نشده است.

خبرهای تکمیلی حکایت از این دارد که این دو نفت‌کش نفت خام را از خلیج فارس صادر می کردند.

منابع محلی پاکستان هم از شنیده شدن صدای انفجار خبر داده و اضافه کردند که دو نفت‌کش لحظاتی پس از شنیده شدن صدای انفجار از کشورهای حاشیه دریای عمان درخواست کمک کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما