شناسهٔ خبر: 33443877 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

توضیح رئیس سازمان سنجش درباره بازداشت برخی تجمع‌کنندگان موافق تعویق کنکور

71567

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از بازداشت دو نفر از موافقان تعویق زمان برگزاری کنکور در تجمع هفته گذشته خبر داد و گفت: این دو نفر به هیچ عنوان داوطلب و یا سیل‌زده نبودند بلکه جعل عنوان سازمان سنجش را در پرونده خود داشتند که با شکایت سازمان سنجش حین حضور در تجمع هفته گذشته بازداشت شدند و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند.

صاحب‌خبر -

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، به اعتراض تعدادی از موافقان تعویق زمان برگزاری کنکور که هفته گذشته در مقابل ساختمان سازمان سنجش آموزش کشور اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: اوایل هفته گذشته چندین نفر مقابل این سازمان با عنوان داوطلب تجمع و خواهان تعویق زمان برگزاری آزمون سراسری شدند که البته تعداد این افراد حدود ۳۰ نفر می‌شد که بعدها مشخص شد این معترضان خودشان مؤسسات کنکوری دارند و به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند که این افراد به هیچ عنوان سیل زده نبودند و بیشتر داوطلب رشته علوم تجربی بودند و استرس قبولی در رشته‌های پزشکی را داشتند.

جعل عنوان سازمان سنجش توسط یک مؤسسه متخلف

دکتر خدایی ادامه داد: افرادی که اخیراً با تجمع در مقابل سازمان سنجش خواهان تعویق زمان برگزاری کنکور بودند، سابقه جعل عنوان سازمان سنجش و آموزش کشور را داشتند و حتی کانالی را برای دسترسی به مقاصد خود درست کرده بودند که از آن تحت عنوان کانال اخبار رسمی سازمان سنجش یاد شده بود. به همین جهت سازمان سنجش نیز از این افراد شکایت کرده بود و طبیعتاً ما احساس کردیم که در بین این افراد به هیچ عنوان بحث سیل‌زدگان و دغدغه حمایت از داوطلبان این منطقه مطرح نیست، لذا با شکایتی که از این افراد شده بود توانستیم خاطیان را دستگیر کنیم.

دستگیری دو نفر از اخلالگران کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان دستگیر شدگان اخیر در مقابل سازمان سنجش از داوطلبان آزمون سراسری نبودند و دو نفر در تجمع دستگیر شدند که یکی از این افراد مستندساز بود و با توجه به شکایتی که سازمان سنجش از این افراد متخلف به دلیل جعل عنوان سازمان انجام داده بود توانستیم آنها را بازداشت کنیم که البته در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، بنابراین به هیچ عنوان داوطلبانی از مناطق سیل‌زده دستگیر نشدند.

وی در ادامه به آخرین تصمیمات سازمان سنجش در خصوص تعویق یا عدم تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: بعد از این‌که تصمیم گرفتیم زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۸ به دلیل وقوع سیل به تعویق بیفتد، بحث تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری نیز مطرح شد، اما براساس تصمیم صورت گرفته در سازمان سنجش به هیچ عنوان زمان برگزاری این آزمون به تعویق نخواهد افتاد و کنکور سراسری طبق زمانبندی اعلام شده برگزار خواهد شد.

دکتر خدایی در ادامه تصریح کرد: ما به دو دلیل با تعویق زمان برگزاری کنکور موافقت نکردیم. اول این‌که کنکور به عنوان یک آزمون ملی با تعداد بسیار زیادی از داوطلب (یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر) برگزار می‌شود، لذا از یکسال قبل زمان برگزاری این آزمون اعلام و داوطلبان براساس آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. اصولاً اعداد ۱۰ یا ۲۰ هزار نفری موافقان تعویق که در قالب کمپینی تقاضای خود را برای تعویق کنکور عنوان کردند یک امر طبیعی است. همچنان که ما در یک آزمون معمولی نیز مشاهده می‌کنیم عده‌ای موافق تعویق زمان برگزاری آزمون می‌شوند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین اظهار کرد: با توجه به این‌که این سازمان با حقوق سایر داوطلبان آزمون سراسری درگیر بود در نتیجه به طور جدی با اعتراض سایر داوطلبان که مخالف تعویق کنکور بودند مواجه شد، بنابراین مساله دیگری که در بحث آزمون سراسری مطرح است این است که اصولاً فرآیند برگزاری این آزمون نیازمند یک عملیات میدانی است و صرف برگزاری این آزمون مطرح نیست و کنکور نیازمند بازه زمانی حدود ۱۵ روزه برای انتخاب رشته است و زمانی نیز باید برای مصاحبه و گزینش ۲۰ روزه برای داوطلبان دانشگاه فرهنگیان اختصاص داد؛ یا حتی در برخی از رشته‌ها نظیر تربیت بدنی و معماری این فرآیندهای اجرایی باید طی شود، لذا بازه زمانی برگزاری آزمون سراسری به هر اندازه که به تعویق می‌افتاد ما مجبور بودیم آغاز سال تحصیلی را دیرتر از موعد مقرر شروع کنیم.

تأخیر یک ماهه برگزاری کلاس‌های درس آزمون دوره‌های ارشد در سال جاری

دکتر خدایی تاکید کرد: همچنان که زمان برگزاری کلاس‌های دوره‌های کارشناسی ارشد در سال جاری به دلیل تعویق زمان برگزاری این آزمون دیرتر از موعد مقرر آغاز خواهد شد به گونه‌ای که اگر دانشگاه‌ها بتوانند کلاس‌های درس خود را از ۱۵ مهرماه شروع کنند، کار سختی را انجام داده‌اند. طی سال‌های گذشته کلاس‌های آموزشی از ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شد، اما با توجه به این‌که نتایج این آزمون اواخر شهریورماه اعلام می‌شود و یک هفته نیز داوطلبان برای ثبت نام در دانشگاه‌ها فرصت دارند حدوداً یک ماه کلاس‌های درس با تأخیر برگزار خواهد شد.

به هیچ عنوان زمان برگزاری کنکور به تعویق نخواهد افتاد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان زمان برگزاری آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ تعویق نخواهد افتاد، چرا که با تعویق این آزمون تمامی برنامه‌ریزی یکساله سازمان سنجش اعم از آزمون‌های استخدامی، شروع ترم‌های تحصیلی و غیره با اخلال مواجه خواهد شد.

کنکور ۱۳ و ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود

دکتر خدایی تاکید کرد: مجدداً عنوان می‌کنم که زمان برگزاری آزمون سراسری تحت هیچ عنوانی به تعویق نخواهد افتاد و این آزمون در ۱۳ و ۱۴ تیرماه جاری طبق زمان‌بندی اعلام شده برگزار خواهد شد و کسانی که بیشتر دنبال اخلال در برگزاری آزمون هستند به مقاصد خود دست نخواهند یافت.

عده‌ای دنبال سوء‌استفاده از احساسات پاک مردم ایران هستند

به گفته وی متأسفانه عده‌ای دنبال سوء‌استفاده از عواطف و احساسات پاک مردم ایران در خصوص توجه به مناطق سیل‌زده هستند که البته این افراد دنبال کلاهبرداری، جمع‌کردن فالور و فروش محصولات آموزشی و ترغیب برای جذب متقاضی به منظور شرکت در کلاس‌های کنکور خود هستند، بنابراین به مقاصد خود نخواهند رسید و کنکور نیز طبق برنامه زمانی برگزار خواهد شد.

آمار داوطلبان کنکور مناطق سیل‌زده

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین به آمار داوطلبان کنکور مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: ما آمار اولیه از شهرهایی نظیر پلدختر، آق‌قلا، شهرهای لرستان، خوزستان، گلستان و غیره که در مناطق سیل‌زده آسیب دیدند در اختیار داریم، اما آماری از داوطلبان در روستاهای این مناطق نداریم و براساس آمار اولیه این چهار منطقه به نظر می‌آید کمتر از ۲۰ هزار نفر داوطلب کنکور سراسری از این مناطق باشند. البته باید آمار دقیق از شهرهایی که آسیب دیدند را از وزارت کشور دریافت کرد.

انتهای پیام

نظر شما