شناسهٔ خبر: 33443764 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

مادر سرباز کشته شده آذری: پسرم در واحد نظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کشته شده است

جیحون قوبات جوانی بود که از منطقه آبشرون به خدمت سربازی رفته بود در تاریخ 8 ژانویه در یکی از واحد نظامی وابسته به وزارت دفاع در منطقه داشکسن درگذشت

صاحب‌خبر -
/خبرگزاری آران

 

خبرگزاری آران/ سرویس آذربایجان

جیحون قوبات جوانی بود که  از منطقه آبشرون به خدمت سربازی رفته بود در تاریخ 8 ژانویه در یکی از واحد نظامی وابسته به وزارت دفاع در منطقه داشکسن درگذشت.

پس از معاینات اولیه ، پزشکی قانونی اعلام کرد که سرباز به دلیل نارسایی قلبی درگذشت است. اما مادر این سرباز خانم سمیرا به روزنامه "آزادلیق"، گفت که پسرش در واحد نظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کشته شده است. بستگان مرحوم به روزنامه "آزادلیق" تصاویر گرفته شده در سردخانه از جسد این سرباز جوان را  نیز تقدیم کرده اند. در فیلم و عکس های گرفته شده آثار جراحتهای جدی دیده می شود.

به گزارش اسلام تایمز،مادر داغدیده وی می گوید: جیحون در کودکی پدرش را از دست داد و من با سختی و مرارت فراوان او را  بزرگ کردم و به سربازی فرستادم اما نمی دانستم در ارتش چه خبر است و حالا که او را کشته اند و آثار شکنجه و کبودیها ی فراوانی روی بدنش وجود دارد هیچ کس پاسخگوی من نیست.

جیحون قوبات که متولد سال 1994 میلادی بود و در منطقه خردالان باكو زندگی می کرد 3 ماهی بود به سربازی رفته بود. او تنها فرزند خانواده بود. جیحون که پدر خود را در دوران کودکی از دست داد تحت سرپرستی مادرش بزرگ شده بود.

خشونت در ارتش آذربایجان و سو استفاده غیر قانونی افسران ارشد از سربازان امری متداول می باشد و علی رغم انتشار تصاویر و فیلم هایی از این رفتار های ضد بشری عکس العملی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

در پی مرگ مشکوک این سرباز ارتش جمهوری آذربایجان گروهی از مردم در باکو پایتخت این کشور تجمع و ضمن اعتراض به مرگ این سرباز وظیفه تلاش کردند مقامات را از مشکلات سربازان ارتش مطلع کنند اما نیروهای امنیتی با حمله به تظاهرکنندگان آنها را متفرق کردند.

فعالان در جمهوری آذربایجان از طریق پایگاه های اجتماعی در اینترنت از مردم این کشور درخواست کرده بودند با امضای نامه ای در اینترنت از الهام علی اف رئیس جمهور این کشور درخواست کنند که مشکلات سربازانِ وظیفه را در ارتش این کشور مورد توجه قرار دهد.

هزاران نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان در پایگاه اجتماعی فیس بوک درخواست کرده اند درباره علت مرگ سرباز وظیفه هجده ساله ارتش این کشور  تحقیق شود. مقامات ارتش ارتش جمهوری آذربایجان هفته گذشته مدعی شدند این سرباز در اثر حمله ناگهانی قلبی درگذشت اما والدین و خویشاوندان وی با انتشار تصاویری از جسد این سرباز اظهارات مقامات را درباره علت مرگ وی به چالش کشیدند و اعلام کردند آثار شکنجه بر بدن این جوان مشاهده می شود. در پی انتشار تصاویر این سرباز مقامات ارتش جمهوری آذربایجان تعدادی از افسران را تنبیه کردند./خ

پایان پیام.

نظر شما