شناسهٔ خبر: 33443568 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

اردوغان: روسیه ماه آینده سامانه‌های اس ۴۰۰ را به ترکیه تحویل می‌دهد

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سامانه اس ۴۰۰ خریداری شده از روسیه ماه آینده به آنکارا تحویل داده می‌شود. اظهارات اردوغان در حالی است که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرد که واشنگتن ترکیه را از احتمال لغو فروش جنگنده‌های اف ۳۵ در صورت خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه مطلع کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: روسیه ماه آینده سامانه‌های اس ۴۰۰ را به ترکیه تحویل می‌دهد

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سامانه اس ۴۰۰ خریداری شده از روسیه ماه آینده به آنکارا تحویل داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به ضرب الاجل و تهدید‌های مطرح شده از سوی آمریکا تاکید کرد که آنکارا دیگر این سامانه‌ها را از روسیه خریداری کرده است.

اظهارات اردوغان در حالی است که پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع آمریکا پیشتر اعلام کرد که واشنگتن ترکیه را از احتمال لغو فروش جنگنده‌های اف ۳۵ در صورت خرید سامانه‌های اس ۴۰۰ از روسیه مطلع کرده است.

شاناهان دو هفته پیش گفت که واشنگتن تا ۳۱ ژوئیه (۹ مردادماه) به آنکارا فرصت می‌دهد تا از خرید این سامانه‌ها منصرف شود. اما براساس اعلام رئیس جمهوری ترکیه، این قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری دیگر انجام شده و سامانه‌ها تا یک ماه دیگر تحویل می‌شود.

ترکیه اواخر سال ۲۰۱۷ قراردادی برای خرید ۴ فروند سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را با روسیه امضا کرد. در پی آن، واشنگتن برای منصرف کردن ترکیه از خرید این سامانه های، پیشنهاد فروش تعداد مشابهی سامانه‌های پاتریوت به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار را داد.

مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند که مذاکرات خرید سامانه‌های پاتریوت در جریان است، اما این موضوع باعث لغو قرارداد با روسیه نمی‌شود.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس -۴۰۰ روسیه بار دیگر رو به تیرگی گذاشته است.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا مدعی است که چنین اقدامی با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف -۳۵ خواهد بود.

همچنین پنتاگون در اقدامی تلافی جویانه روز دوشنبه اعلام کرد که دوره آموزشی خلبانان ترکیه‌ای جنگنده‌های اف ۳۵ را که ۲ خلبان و ۲۰ تکنسین در آن مشغول بودند، متوقف کرده است.

لینک کوتاه کپی لینک
منبع: ایرنا
منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما