شناسهٔ خبر: 33442730 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر آیفیک در گفتگو با مهر:

هر کسی که پول دارد تهیه کننده نیست/ سنگ اندازی‌های مدیران

دبیر صنف شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) درباره نظامنامه تهیه کنندگی شبکه نمایش خانگی و مشکلات پیش رو در تهیه و اجرای این نظامنامه توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

علی اکبر تحویلیان تهیه کننده تلویزیون و دبیر صنف شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نظامنامه تهیه کنندگی نمایش خانگی از سوی آیفیک اظهار کرد: تدوین این نظامنامه موضوع جدیدی نیست و از سال ۹۲ همزمان با دولت یازدهم و تاکید و شعار مدیران وقت مبنی بر واگذاری تصدی‌گری های دولت به صنوف، انجمن پیشنهادات خود را به مسئولان سازمان سینمایی در این باره داده است.

وی ادامه داد: در دوره تصدی مدیریت سینما از سوی حجت الله ایوبی و محمدمهدی حیدریان و در دوره مدیریت کنونی سازمان سینمایی، آیفیک به شکل مکتوب و شفاهی پیشنهادات خود درباره ساماندهی صنعت تصویر کشور را مطرح کرده و در سال‌های اخیر این پیشنهادات اجرایی نشده است.

دبیر آیفیک با بیان اینکه تهیه نظامنامه مقدماتی دارد، عنوان کرد: فراهم آوردن این مقدمات وظیفه سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما است.

به گفته تحویلیان، سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی اراده تهیه مقدمات این نظامنامه را دارند اما در مرحله عملیاتی شدن آن، سنگ اندازی های بسیاری می‌شود.

این تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که نظامنامه نمایش خانگی چه ارتباطی با سازمان صدا و سیما دارد؟ تاکید کرد: تهیه کنندگی در صدا و سیما و نمایش خانگی بسیار مشابه هم است و با رشد فناوری‌های ارتباطی، امروزه تفاوت چندانی میان VOD و شبکه‌های تلویزیونی نیست. بنابراین نظامنامه باید مورد توافق هر ۲ سازمان باشد و این بخشی از مقدمات مورد نیاز است.

دبیر صنف شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران با بیان اینکه در مسیر تحقق شعارهای دولت فعلی و به رغم تاکید روسای سازمان در دوره‌های مختلف، مسیر همواری برای واگذاری امور دولتی آماده نشد، تصریح کرد: در دوره آقای حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی مطالبات بسیاری را مطرح کردیم و به اصطلاح غر می‌زدیم. رییس سابق سازمان سینمایی دستور داد جلسه‌ای با حضور مدیران از جمله آقایان داروغه زاده، حیدری خلیلی، یزدانی، پارسایی، حبشی و اعضای هیات مدیره آیفیک همچون آقایان پروین حسینی، ایرج محمدی، اسماعیل عفیفه، آرمان زرین کوب، نادر رضایی، علی شیرمحمدی و طهورا ابوالقاسمی تشکیل شود. قرار بود با تشکیل این جلسه، همه مسائل و مشکلات پیش روی انجمن و برنامه‌های آن، حل شود حتی در این جلسه آقای حیدریان دستورات واضحی دادند تا بتوانیم موضوعات مد نظر این مدیر سینمایی را پیش ببریم ولی در همان جلسه یکی از مدیران اعلام کرد که این دستورات را اجرا نمی‌کند و با تاکید مجدد رئیس سازمان باز هم مقاومت کرد و در نهایت هم پس از این جلسه هیچ تغییری اتفاق نیفتاد.

دبیر آیفیک عنوان کرد: همیشه اعلام آمادگی کرده‌ایم احراز صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان تهیه کنندگی را به شکل کاملاً حرفه‌ای در یک نظامنامه تخصصی، تدوین کنیم. اکنون دولت و سازمان صدا و سیما هم به این باور رسیده‌اند که ساماندهی صنعت تصویر کشور کار آنها را هم به لحاظ نظارتی و اجرایی آسان‌تر می‌کند.

تحویلیان گفت: امروز می‌بینیم درباره سریال‌های نمایش خانگی چه اتفاقاتی افتاده است ما همه اینها را گوشزد کرده و بارها گفته‌ایم هر کسی پول داشت تهیه کننده نیست؛ تهیه کنندگی یک تخصص بسیار مهم در تولید یک اثر تصویری است.

وی افزود: اهمیت تهیه کنندگی در سریال از تهیه کنندگی فیلم سینمایی مهم‌تر است. تهیه کننده یک فیلم سینمایی در مدت زمان ۲ ماه فیلمی را تولید کرده و کار تمام می‌شود اما تولید یک سریال ممکن است سال‌ها به طول بی انجامد و در این شرایط، حفظ انسجام و روند تولید مناسب، تخصص بسیار با اهمیتی است.

دبیر صنف شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران اظهار کرد: در نمایش خانگی و صدا و سیما سرمایه تولید یک سریال قابل تامین از سوی خود تهیه کننده نیست و حتماً سرمایه گذارانی در نمایش خانگی وجود دارند و در صدا و سیما نیز این بودجه از بیت المال تامین می‌شود بنابراین ساماندهی این حوزه بسیار با اهمیت است تا سرمایه‌های خصوصی و عمومی مردم و بیت المال ضایع نشود.

تحویلیان یادآور شد: پیشتر در چند نمونه از کارهایی که مشکلات زیادی را برای نمایش خانگی ایجاد کرده است تذکر داده بودیم و این نکات را پیش از تولید آنها اعلام کردیم.

وی تصریح کرد: ساماندهی صنفی اکنون فارغ از برنامه دولت، شعار مسئولان و سلیقه مدیران و گروه‌های مختلف است و با تصویب برنامه ششم توسعه در سال ۹۵ این ساماندهی یک تکلیف قانونی است.

این تهیه کننده با اشاره به بند چ ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه تاکید کرد: در این بند آمده دولت مکلف است به منظور حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات و قلم، صدا و سیما و رسانه، بسترسازی برای حضور بین‌المللی در عرصه‌های فرهنگی، هنری و تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با امور فرهنگی و هنری اقدام‌های را به‌عمل آورد. با توجه به این جمله «تمهیدات قانونی لازم جهت امنیت شغلی اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات و قلم، صدا و سیما و رسانه و استقرار نظام صنفی بخش فرهنگ» متوجه می‌شوید چه تکلیف بزرگی در این زمینه بر عهده دولت است و متاسفانه از سال ۹۵ تاکنون هیچ اقدامی در حوزه صنعت تصویر کشور صورت نگرفته است.

وی توضیح داد: اطلاع دارم آقای منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به عنوان نماینده حوزه سینما در جلساتی که در دفتر برنامه ریزی وزارت ارشاد برگزار شده شرکت کرده است ولی حوزه نمایش خانگی و تلویزیون تا جایی که بنده مطلعم هیچ نماینده‌ای در این جلسات نداشته است.

دبیر صنف شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران عنوان کرد: اکنون فارغ از جلسات، تهیه این نظامنامه قطعاً در راستای عمل به این تکلیف قانونی است و ما به شکل همه جانبه دولت را در عمل به این مهم یاری خواهیم داد.

تحویلیان درباره زمان مهیا شدن نظامنامه گفت: از ۳۰ نفر از فعالان حوزه صنعت تصویر کشور چه در حوزه نمایش خانگی و چه در حوزه صدا و سیما دعوت کرده‌ایم تا در جلسه‌ای، توافقاتی را که با رییس سازمان سینمایی داشته‌ایم، مطرح کنیم.

وی با اشاره به جلسه اخیر با حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: اخیراً جلسه بسیار پر باری با رییس سازمان سینمایی داشته‌ایم که امیدوارم بدنه سازمان سینمایی هم با این نتایج همراهی کند.

دبیر آیفیک در پایان تصریح کرد: واقعاً به شفاف سازی معتقدیم و مطمئن باشید به محض آماده شدن نظامنامه و قبل از اجرایی شدن آن، متن آن را منتشر خواهیم کرد و نظرات منتقدان را خواهیم شنید.

عکس کنار خبر از مهدیه بانی است.

نظر شما