شناسهٔ خبر: 33441288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ژاپن اگر اراده مستقل دارد همکاری اقتصادی با ایران فرصت است

منبع: کیهان

همکاری اقتصادی با ایران برای ژاپن یک فرصت است، اما به شرط آنکه این کشور در این مسیر اراده مستقل داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن چهارشنبه برای یک دیدار دو روزه وارد تهران شد و مورد استقبال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت. این اولین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران بعد از ۴۰ سال به شمار می‌رود. روابط تهران- توکیو همواره مسالمت‌آمیز و برپایه احترام متقابل بوده است.

بیشتر بخوانید:

بروید آن طرف دعوا کنید!

ترافیک دیپلماسی بعد از اولتیماتوم ایران

آبه: قدردان ایران بخاطر پایبندی به برجام هستیم

چرا ژاپن، چرا اروپا و دیگران نه؟


جمعی از دانشجویان همزمان با ورود نخست وزیر ژاپن به تهران، با تجمع در فرودگاه مهرآباد اعلام کردند که اگر هدف «آبه» میانجی‌گری میان ایران و آمریکا باشد، دستاوردی نخواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری «کیودو» ژاپن، آبه در جمع خبرنگاران در فرودگاه «هایندا» قبل از عزیمت به تهران گفت: نگرانی‌هایی درباره افزایش تنش‌ها در خاورمیانه (غرب آسیا) وجود دارد. در حالیکه اوضاع، توجهات جامعه بین‌الملل را برای صلح و ثبات در منطقه جلب کرده است، ژاپن تمایل دارد تا در حد توان، نقشی را ایفا کند.


وی ادامه داد: تمایل دارم به منظور کاهش تنش‌ها، تبادل‌نظر صریحی با مقامات ایرانی داشته باشم.


تاکنون اخبار ضد و نقیضی درباره هدف سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران مطرح شده است. از یکسو گفته می‌شود که این سفر صرفاً با هدف تنش‌زدایی از روابط ایران و آمریکا و متقاعدکردن ایران برای انجام مذاکره جدید صورت گرفته است. از سوی دیگر هدف این سفر، ارتقای روابط دوجانبه مطرح شده است.


اگر هدف مقام ژاپنی از این سفر صرفاً تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا و متقاعدکردن ایران برای انجام مذاکره جدید باشد، باید گفت این رویکرد، اقدامی بی‌حاصل است. چرا که -تنها در یک نمونه- ایران پیش از این مذاکره‌ای با آمریکا انجام داده است که به برجام ختم شد. به استناد گزارش‌های آژانس، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد ولیکن آمریکا هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، به صورت فاحش برجام را نقض کرد.


با این حساب، این آمریکاست که مخاطب اصلی ژاپن است. مقامات ژاپن به جای تلاش برای متقاعدکردن ایران به انجام مذاکره جدید، باید از آمریکا بابت عهدشکنی در برجام سؤال کنند و واشنگتن را به اجرای تعهدات برجامی‌اش توصیه کنند.


فرصت


اما اگر هدف از این سفر، همکاری اقتصادی و گسترش روابط است، باید گفت که این اقدام برای ژاپن یک فرصت است، به شرط آنکه توکیو در این مسیر اراده مستقل داشته باشد.


ژاپن سومین مصرف‌کننده انرژی در جهان است. این کشور به دلیل نیاز زیادی که در زمینه انرژی دارد، به تعامل با ایران در حوزه نفت و گاز بسیار علاقه‌مند است. بر همین اساس ایران می‌تواند به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز فراوان، یک تامین‌کننده با ثبات انرژی برای ژاپن باشد.


براساس گزارش‌های منتشر شده، پس از نفت عمده کالاهایی که ژاپنی‌ها از ایران خریداری کرده‌اند، اقلامی چون فرش، خاویار، میگو، خشکبار، زعفران و صنایع دستی بوده است.


متاسفانه گزارش‌های منتشر شده از میزان صادرات و واردات میان ایران و ژاپن حاکی از آن است که در سال‌های اخیر تراز تجاری منفی بوده و این یعنی واردات از ژاپن بیشتر از صادرات به این کشور بوده است.


سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان و بنادر فعال در کرانه خزر حدود ۱۴۰۰ کیلومتر می‌باشد. این ویژگی، ایران را به‌عنوان کشور کلیدی در این منطقه معرفی نموده است و ژاپنی‌ها از این مزیت ایران به خوبی آگاهند و به رغم هر تحولی نمی‌توانند جایگاه و شرایط کشورمان را نادیده بگیرند.


کشور ژاپن حدود ۱۲۷ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور نیازمندی‌های گوناگونی از محصولات کشاورزی تا مواد خام دارد و ایران می‌تواند تامین‌کننده این نیازمندی‌های ژاپن باشد.


دیدار ظریف و همتای ژاپنی


محمدجواد ظریف و تارو کونو وزرای خارجه ایران و ژاپن چهارشنبه در تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.


ظریف در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به همتای ژاپنی و هیئت همراه، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور و ۹۰ سال روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن، این کشور را دوست و شریک خوب ایران در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواند و از سفر مقامات عالی‌رتبه ژاپن به ایران استقبال کرد.


وی با اشاره به جنگ و تروریسم اقتصادی دولت آمریکا ضد ملت ایران افزود: با ملت ما جنگ اقتصادی را آغاز کرده‌اند و روزانه هم با تبلیغات و نفرت پراکنی‌های آمریکایی‌ها مواجه هستیم.


وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در این شرایط سخت برای رفاه و آسایش مردم خود راه‌هایی را خواهیم یافت که از جمله آن تجدید نظر در بودجه و سیاست‌های مالی بدون اتکاء به نفت است.


تارو کونو نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و پذیرش هیئت عالی ژاپن توسط مقامات عالی کشور خاطرنشان کرد: سفر آقای آبه شینزو به ایران به‌عنوان یک کشور دوست، تاریخی است. ایران کشوری مهم در منطقه است و ما معتقدیم در این منطقه مهم هر چه تنش کمتر باشد به نفع همگان است؛ در غیراین صورت همه ضرر می‌کنیم. ژاپن آماده است هر کاری که به کاهش تنش منجر شود انجام دهد.


استقبال رسمی از «آبه»


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه به طور رسمی از «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد تهران استقبال کرد. رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن پس از مراسم استقبال رسمی، مذاکرات دوجانبه را آغاز کردند.


آغازگر جنگ نیستیم اما اگر جنگی رخ دهد قاطعانه پاسخ می‌دهیم


رئیس‌جمهور کشورمان همچنین پس از مذاکرات دوجانبه، در نشست خبری مشترک با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، گفت: روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار است. از اینکه دولت ژاپن و آقای نخست وزیر مصمم هستند روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای و بین‌المللی را گسترش دهند، استقبال می‌کنیم.


روحانی افزود: هم در جلسه خصوصی و هم در جلسه دو هیئت درخصوص مسائل روابط دو کشور از جمله سرمایه‌گذاری ژاپن در سواحل چابهار و مکران صحبت کردیم. اینکه ژاپن علاقه‌مند به خرید نفت از ایران و حل و فصل مسائل مالی و روابط علمی و فرهنگی است نکته‌ای است که می‌تواند توسعه روابط دو کشور را تضمین کند. علاوه بر مسائل مربوط به مسائل دوجانبه درخصوص امنیت و تنش‌زدایی در منطقه هم با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.


وی با بیان اینکه خوشحالیم هر دو کشور برای ثبات و امنیت اهمیت زیادی قائل هستند، گفت: به آقای نخست وزیر گفتم در منطقه آغازگر جنگی حتی علیه آمریکا نخواهیم بود ولی اگر جنگی علیه ما آغاز شود پاسخ قاطعی خواهیم داد.


ریشه تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می‌گردد


رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه به آقای نخست وزیر گفتم ما علاقه‌مند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام می‌دهد در چارچوب بند ۳۶ برجام خواهد بود، گفت: من از آقای نخست وزیر خواستم میان دو کشور در زمینه هسته‌ای شاهد همکاری باشیم زیرا هر دو کشور به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای معتقد هستیم و هر دو کشور با سلاح هسته‌ای مخالفیم. اگر امروز شاهد برخی از تنش‌ها هستیم ریشه این تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران باز می‌گردد و اگر این جنگ متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.


وی تصریح کرد: امیدوارم این سفر آغازی بر فصل جدید روابط دو کشور و منطقه و جهان باشد. ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای صلح و امنیت منطقه گام‌های خوبی برداشته است. امروز هم درخصوص همکاری‌های دو کشور درباره مهاجرین، مبارزه با مواد مخدر، همکاری درجهت مبارزه با تروریسم، بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن گفت‌وگو کردیم.


همکاری‌های ژاپن و ایران پیوسته ادامه داشته است


شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز در این نشست خبری گفت: برای اینجانب بسیار افتخارآمیز است که در نودمین سالگرد روابط دو کشور، به ایران سفر کردم و با استقبال گرم و محبت‌آمیزی روبرو شدم. در واقع، اینجانب راه بسیار طولانی را پیمودم تا به ایران رسیدم.
نخست وزیر ژاپن گفت: اینجانب با گذشت ۳۶ سال پس از اولین سفرم به تهران، امروز مجدداً به تهران آمدم، هنگام سفر پدرم به ایران، آن موقع، ایشان را همراهی کردم. آن موقع ۲۰ ساله بودم، و از دیدن منظره با ابهت تهران و مهمان‌نوازی ایرانیان تحت تاثیر قرار گرفتم و خاطره فراموش نشدنی برایم بوده.


آبه در ادامه با بیان اینکه احساسم این است که آرزوی سی ساله ام به ثمر نشسته و توانسته‌ام دوست‌های سی ساله‌ام را ببینم تصریح کرد: ایران از زمان باستان، کشور بزرگ خاورمیانه بوده و خواهد بود. برای اینکه در حال حاضر، تنش در خاورمیانه رو به افزایش است، و برای اینکه صلح و ثبات را بوجود آوریم، نیازمند نقش سازنده ایران هستیم. وی دین اسلام، را دین صلح و تسامح دانست و گفت: همیشه به معنویت اسلام و میانه روی علاقه‌مند بودم. به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای درباره حرام بودن سلاح کشتار جمعی احترام زیادی قائلم. نخست وزیر ژاپن همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی را بسیار مثبت توصیف کرد و افزود: با روحانی در مورد اینکه چطور می‌توانیم تنش را کاهش دهیم و اینکه چگونه می‌توانیم از بی‌ثباتی بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم و همینطور در مورد صلح، تبادل نظر کردیم. آبه تاکید کرد: ثبات در این منطقه برای رونق اقتصادی در تمام جهان مهم است. ژاپن آرزو دارد برای ایجاد ثبات و صلح تلاش حداکثری خود را بکند.
 

نظر شما