شناسهٔ خبر: 33440112 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دعوت از تولیدکنندگان داخلی برای سرمایه گذاری در صنعت ریلی

صاحب‌خبر -
 

جمهوری اسلامی ایران ظرف ۱۰ سال آینده به ۴۰ هزار لوکوموتیو، واگن باری، مسافری و مترو نیاز دارد که این فرصت مناسبی برای مشارکت تولیدکنندگان داخلی در تأمین نیاز شبکه ریلی است.

این مطلب را رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروز در بازدیدی از نمایشگاه صنایع ریلی اعلام کرد و افزود: اگر در طی این سال‌ها با ظرفیت کامل هم تولید در کشور صورت گیرد همچنان نیاز داریم.

وی اضافه کرد: البته مشکل در حوزه سفارش دهی به علت مشکلات در تأمین مالی است که پیگیری‌ها در دولت درباره تأمین مالی ادامه دارد.

وزیر صنعت گفت: هم اکنون داخلی‌سازی در واگن مسافری به ۷۵ درصد، باری ۸۵ درصد و در واگن‌های مترو به ۳۳ درصد رسیده است که با توانمندی‌های موجود و روان شدن فرآیند سفارش دهی، عمق ساخت داخل بیش از این هم افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه به جد از داخلی سازی قطعات حمایت می‌کنیم، افزود: هر جا صنعتگران موفق به ساخت داخل شدند، اطلاع دهند و پیگیری کنند ما هم حمایت می‌کنیم؛ ضمن اینکه واحد‌های مصرف کننده موظف شدند از محصولات ساخت داخل استفاده کنند.

رحمانی ادامه داد: اگر بدانیم امکان ساخت هر قطعه‌ای در داخل وجود دارد از واردات آن به روش‌های گوناگون مانند وضع تعرفه جلوگیری خواهیم کرد تا تولید کننده داخلی با آسودگی خاطر، بیشتر تولید کند. البته رسانه‌ها هم باید حمایت کنند.

وی با اشاره به اینکه به همه اجزای وزارت صنعت ابلاغ شده که در صورت وجود ساخت داخل باید از واردات جلوگیری شود، گفت: البته بستر‌هایی مانند سامانه نیاز و سامانه محصولات دانشی را ایجاد کرده‌ایم که تولیدکنندگان می‌توانند از این طریق، توانمندی خود را اعلام کنند.

وزیر صنعت افزود: در این نمایشگاه دستاورد‌های صنعت ریلی، واحدی حضور دارد که قطعات حساس الکترونیکی خودرو را هم تولید می‌کند و از آنجا که بسیاری از خودرو‌های کف پارکینگ خودروسازان با کمبود این قطعات مواجه هستند، به معاونت صنایع دستور دادم تا هر چه سریع‌تر با این تولیدکنندگان نشستی را برگزار کنند تا با همکاری آنان کمبود‌ها رفع شود.

بهبود خدمات ناوگان ریلی به مسافران در تابستان

از سوی دیگر، گزارش خبرنگارما حاکیست: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف بهبود خدمات ناوگان ریلی به مسافران به ویژه در فصل تابستان برنامه گسترده ای در نظر گرفته که بخش اعظم آن شامل ارتقای ایمنی و رفاه مسافران در سفر می شود.

مهندس میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دیروز در تشریح مفاد این برنامه به خبرنگاران گفت: اکنون تمام واگن های مسافری با عمر بیش از ۴۵ سال در شبکه ریلی با واگن های نو یا واگن های جوان تر جایگزین شده اند و روند نوسازی ناوگان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از واگن‌های بالای ۳۰ سال هم به تعمیرات اساسی رفته و به تجهیزات رفاهی مجهز شده است، ادامه داد: از سال ۸۹ تا ۹۵ ما با کاهش تعداد جابجایی مسافران ریلی مواجه بودیم، اما در سال های ۹۶ و ۹۷ نسبت به سال های قبل رشد قابل ملاحظه‌ای در جابجایی مسافر رخ داد و در سال ۹۷ تعداد ۲۸ میلیون مسافر توسط قطار جابجا شد که نسبت به ۹۶ رشد ۱۴ درصدی داشت.

به گفته وی، اخیراً کارگروهی برای تعیین آئین نامه راهبری قطارهای مسافری و تصویب ضوابط فعالیت مهمانداران در قطارها در شرکت راه‌آهن تشکیل شده که به سرعت در حال ساماندهی خدمات این بخش هستند.وی توضیح داد: دستورالعمل تعداد مهمانداران در قطارها و نحوه برخورد با مسافر، دستورالعمل اطلاع‌رسانی به مسافر و راه‌اندازی اپلیکیشن مسافر از مواردی است که اخیراً اجرا شده و اینک در حال تهیه دستورالعملی هستیم که در موارد بحرانی نظیر سیل یا زلزله، وظایف راه‌آهن و شرکت‌های ریلی و مسافری را درقبال تأخیر قطارها مشخص می کند.

معاون مسافری راه‌آهن گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در قطارهای مسافری در مسیرهای بیش از ۶۰۰ کیلومتر متوسط تأخیر از مبدأ تا مقصد به ۲۰ دقیقه کاهش یابد که در حال حاضر متوسط تأخیر ۳۰ دقیقه است. همچنین در حال حاضر تأخیر در مبدأ در قطارهای بین شهری ما کمتر از ۲۵ ثانیه است که تلاش می‌کنیم این رقم را به صفر نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: پس از نوسانات ارزی، قیمت قطعات لکوموتیو، ترن‌ست، واگن‌ها و تجهیزات داخلی قطارها افزایش یافت و هزینه شرکت‌ها را افزایش داد؛ با این وجود نوروز ۹۸ افزایشی در قیمت بلیت نداشتیم، اما از ابتدای خرداد بهای بلیت قطارهای مسافری بین ۱۰ تا ۴۰ درصد(بطور متوسط ۲۲ درصد) افزایش یافته است. همچنین برای ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع) شرکت‌های ریلی تقبل کردند که افزایش قیمت بلیت قطارهای مشهد کمتر از ۲۲ درصد باشد و این در حالی بود که شرکت‌ها مصوبه افزایش ۴۰درصدی را دراختیار داشتند.

وی با اظهار اینکه فقط در چهار قطار گردشگری قیمت بلیت بین ۲۸ تا ۳۱ درصد افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر در ایام اوج سفر، قیمت بلیت قطارهای دو تا چهار ستاره حداکثر ۹۹ تا ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافت و در ایام غیرپیک قیمت‌ها کمتر خواهد بود.

موسوی در ادامه از راه اندازی قطار تهران – وان و بالعکس از ۴ تیر و قطار تهران – آنکارا و بالعکس از ۶ تیر خبر داد و افزود: قطار تهران – آنکارا با واگن‌های چهار تخته و چهار ستاره از تهران تا ایستگاه وان مسافران را جابجا می‌کند، در ایستگاه دریاچه وان مسافران ۵ر۳ساعت با فریبوت در کشتی تا “تات‌وان” می‌روند و از “تات‌وان” تا آنکارا کشور ترکیه قطار چهار تخته اختصاص می‌دهد.

وی مدت زمان سیر قطار تهران – آنکارا را ۶۰ ساعت و تهران – وان را ۲۰ تا ۲۲ ساعت ذکر کرد و درباره قیمت‌ها اظهار داشت: نرخ‌ها طبق مقررات بین المللی است که برای تهران – آنکارا ۴۳ یورو و تهران – وان ۲۰ یورو در نظر گرفته شده است و قطارها از سوی شرکت رجا اختصاص می‌یابد.

وی اضافه کرد: همچنین راه اندازی قطار گردشگری بین ترکیه و ایران در حال بررسی و مذاکره است.

خودکفایی ایران در تولید سوزن ریل

خبر دیگری حاکیست: مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران هم اظهار داشت: ایران برای نخستین بار در تولید سوزن ریل به خودکفایی رسید.

سیدکاظم طاهرزاده دیروز با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت: با تولید این محصول در داخل کشور به ازای هر سوزن ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو ارزبری صنعت ریلی کمتر شده و محصول داخلی از نظر کیفیت کاملاً قابل رقابت با مدل‌های اروپایی است.

به گفته وی، در حال حاضر یک هزار نفر به صورت مستقیم در زنجیره تأمین سوزن ریل فعال شده اند.

طاهرزاده با اشاره به اینکه نیاز شبکه ریلی به حدود ۵۰۰ تا هزار سوزن در سال است، ادامه داد: اکنون ۴۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید کرده ایم و تا پایان امسال تعداد سوزن های تولیدی را به هزار دستگاه افزایش خواهیم داد. از سوی دیگر اکنون ۱۲ هزار دستگاه سوزن در شبکه ریلی داریم که عمر بالای ۱۰ سال دارند و باید از این پس تعویض و تعمیر شوند.

طاهرزاده گفت: خوشبختانه اکنون به توانایی تعمیر سالانه ۵۰۰ دستگاه سوزن دست یافته ایم.

نظر شما