شناسهٔ خبر: 33437265 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

فصل دوم عصر جدید، همچنان با هیجان و استقبال زیاد مخاطبان همراه است

جزئیاتی درباره فصل دوم عصر جدید

صاحب‌خبر -
جشن بی‌پایان شگفتی
برنامه تلویزیونی عصر جدید که از زمستان سال قبل پخش خود را روی آنتن شبکه سه سیما آغاز کرد، علی‌رغم تمام ضعف‌های گهگاهی که در قسمت‌های اول داشت، حالا دیگر به برنامه‌ای پخته تبدیل شده و قدم‌هایش را برای جلو رفتن استوارتر از گذشته برمی‌دارد. برنامه‌ای که هدفش کشف ستاره‌های گمنام است و شناساندن این ستاره‌ها به مردم کشور؛ این‌که این ستاره‌ها و استعداد‌ها شاید راهی برای بروز خود بیابند و کسی پیدا شود که قابلیت‌هایشان را بشناسد.
 
به گزارش جام جم، حالا این برنامه توانسته به بخشی از استعداد‌های کشور متصل شود و مجال شکوفا شدن را در اختیارشان قرار دهد. استعداد‌هایی که یکی آوازخوان است، یکی مهارت‌های جسمی‌اش جای عرضه دارد، آن‌یکی ذهن می‌خواند و دیگری با هنر دوبله و صداسازی‌اش صحنه را به آتش می‌کشد و چه و چه. با این حال این همه استعداد‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور نیست و بی‌شک خیلی از آن‌هایی که از مرحله نخست جا مانده‌اند، منتظر هستند تا فصل دیگری از عصر جدید ساخته شده و آن‌ها هم به برنامه راه بیابند. نکته جالب توجه این‌که برخلاف فصل نخست که در آن شرکت‌کنندگان باید آرای مثبت داوران را برای خودشان حفظ کرده و رای منفی نمی‌گرفتند، این بار هر اجرا با چهار رای منفی شروع می‌شود و تلاش شرکت‌کنندگان، مثبت کردن آن رای‌های منفی است. با توجه به گذشت نیمی از قسمت‌های مرحله دوم برنامه، امروز نگاهی داریم به وضعیت و سرنوشت شرکت‌کننده‌های این دور، قضاوت داوران و آرایشان تا ارزیابی کنیم و ببینیم عصر جدید تا این مرحله از برنامه همچنان توانسته موفق باشد یا نه؟

طناب زدن با چاشنی خیر و شر
هوتن شکاری از جمله شرکت‌کنندگان برنامه عصر جدید است که در دور اول برنامه با نوع ویژه طناب‌زنی خود (به صورت نشسته) توانست دیگر رقیبان قدرتمندش را از میدان به در کند. او که عنوان کرده بود هدفش از شرکت در این برنامه و تلاش برای برنده شدن، کمک به بیماران خاص و سرطانی است، خودش را فرزند طلاق عنوان کرد که علی‌رغم شرایط سخت، کوشیده بود روحیه‌اش را مثبت حفظ کند و داوران هم اجرای او و هدفش را حسابی پسندیدند.

چه کرد؟ حالا شکاری به دور دوم از این رقابت‌ها راه پیدا کرد و در این مرحله هم دوباره یک طناب‌زنی ویژه (این بار با چشمانی بسته و طنابی آتشین) از خود به نمایش گذاشت. شکاری البته در اجرای این دور خود تنها نبود و دو نفر دیگر با لباس‌های سفید و سیاه (در نقش تقابل خیر و شر) او را همراهی می‌کردند.

این از جمله ویژگی‌های اجرای شکاری و شاید امضای مشخص اوست که مهارتش را همراهی می‌کند. این‌که در به نمایش گذاشتن یک قابلیت جسمانی (طناب‌زنی) صرفا خودش را به حرکاتی فیزیکی محدود نمی‌کند و در کنارش بعد روحانی ماجرا هم برایش اهمیت دارد. او مرحله نخست اجرایش را با صدای مرحوم خسرو شکیبایی بر اساس شعری از سهراب سپهری پیش برد و حالا در دور دوم هم با همراه کردن خیر و شر با اجرای خودش و در نظر گرفتن این شعار، در واقع حرکت طناب‌زنی‌اش را به یک اجرای مفهومی تبدیل کرد.

داوران چه گفتند؟ ارزیابی چهار داور برنامه عصر جدید در خصوص این اجرای هوتن در ابتدا مثبت بود و مثبت هم باقی ماند. امین حیایی اجرای او را کاری متفاوت‌تر از دفعه قبل عنوان کرد و رویا نونهالی هم اجرایش را قوی دانست؛ با این حال آریا عظیمی‌نژاد - که به آرای رادیکال و جسورانه‌اش در این برنامه معروف است- بعد از دقایقی رای‌اش را تغییر داده و گفت که از او توقع بیشتری داشته است. نکته‌ای که سیدبشیر حسینی هم با آن موافق بود.

نکته جالب چه بود؟ در حین اجرای شکاری در این مرحله از مسابقه، اعضای انجمنی با نام «طاقت» در استودیو حاضر بودند و به تشویق و حمایت از شکاری پرداختند. این انجمن که با دور هم جمع کردن بچه‌های خانواده‌های طلاق فعالیت می‌کند، مکانی است تا این افراد - که از گروه‌های سنی گوناگونی هم هستند- باهم صحبت کرده و مشکلاتشان را به گفتگو بگذارند. اتفاقی که با توجه به تابو محسوب شدن فرهنگ طلاق در کشور و نگاه سنگینی که نسبت به آن وجود دارد، حرکتی تازه محسوب شده و در حقیقت این اجرای شکاری فرصتی برای دیده شدن این افراد و توجه بیشتر به مشکلاتشان بود.

دوباره ذهن‌خوانی کرد
سعید فتحی‌روشن از جمله شرکت‌کنندگان جالب توجه فصل اول بود که اجرایی جذاب را از خود به نمایش گذاشت و نظر داوران را به اجرایش جلب کرد. توانایی و استعداد ویژه فتحی‌روشن - آن‌طور که خود عنوان می‌کند- ذهن‌خوانی است. اجرایی که گرچه در فصل اول نمونه و نسخه‌ای بومی‌سازی شده بود، با این حال کاربران فضای مجازی معتقد بودند که نمونه خارجی‌اش قبلا در برنامه‌ای مطرح و جهانی اجرا شده است.

چه کرد؟ سعید فتحی‌روشن که معمولا موسیقی‌هایی هولناک و تعلیقی را به عنوان موسیقی پس‌زمینه چاشنی اجرایش می‌کند، این بار با به تن کردن یک حوله تن‌پوش قرمزرنگ به روی صحنه آمد. او در ابتدا درخصوص موضوعی به نام ارتباط ذهنی سخن گفت و بعد از نونهالی خواست که قیمت حوله‌ای که به تن پوشیده بود را حدس بزند. او سپس به داوران گفت: رنگ لباس‌هایی که زیر حوله‌اش پوشیده بود را حدس بزنند و جالب اینجا بود که این بار هم درست ذهن‌خوانی کرد.

داوران چه گفتند؟ فتحی روشن این‌بار هم با اجرایش داوران را شگفت‌زده کرد و بهت آن‌ها موجب شد که رای‌شان به فتحی‌روشن، کماکان مثبت باشد. هرچند سیدبشیر حسینی نقد‌هایی داشت، اما او هم رای‌اش را سفید کرد.

نکته جالب چه بود؟ سعید فتحی‌روشن می‌گوید دلیل جالب بودن اجرایش دانستن فن ذهن‌خوانی است؛ چیزی که دیگران نمی‌دانند. حقیقت ماجرا این است که واقعا هم دلیل جذابیت اجرای او در همین است و ذهن‌خوانی و در مجموع هر آن چیزی که قدری با ماوراءالطبیعه در ارتباط باشد، با توجه به رمزآلود بودنش برای طیف زیادی از مخاطبان جای سوال دارد و به همین دلیل اجرایش را دنبال می‌کنند. حالا باید دید که فتحی‌روشن در صورت رسیدن به مراحل بعد، این بار برای اجرا چه چیزی در مشتش دارد؛ هرچند که به نظر می‌رسد از همین اکنون می‌شود شانس موفقیتش را قطعی عنوان کرد.

استندآپ کمدین و ادامه شوخی‌هایش
سیدسالار میرکریمی در اولین اجرای خود در دور اول عصر جدید، اجرایی قابل قبول را از خود ارائه کرد. او یک استندآپ کمدین است و استعداد اصلی او توانایی‌اش برای خنداندن است؛ هر چند می‌کوشد نقد اجتماعی را هم در طنزهایش
بگنجاند.

چه کرد؟ میرکریمی بر خلاف اجرای پیشینش که اجرایی در فضایی ساده بود، این بار با استفاده از قابلیت‌های صحنه عصر جدید، فضایی تئاتر مانند برای خود طراحی کرد. او البته در اجرایش علاوه بر شوخی با عصر جدید، احسان علیخانی و برنامه قبلی‌اش ماه عسل، بیشتر با خود شوخی کرد و تخریب خود (که یکی از انواع استندآپ کمدی است) را دستمایه قرار داد.

داوران چه گفتند؟ گرچه سیدبشیر حسینی و آریا عظیمی‌نژاد ـ. علی‌رغم انتظار ـ. خیلی زود به او رای مثبت دادند، با این حال امین حیایی چندان با اجرای میرکریمی موافق نبود و اجرایش را در مقام مقایسه با دور قبل موفق ندانست.

نکته جالب چه بود؟ اجرا‌های میرکریمی را شاید به لحاظ نقد اجتماعی و حتی سیاسی گنجانده شده در آن نمی‌توان خیلی قوی دانست، اما این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که او در خنداندن مخاطبان تبحر دارد. اجرای او در این مرحله دوم هم چنین ویژگی‌هایی را داشت و شاید بزرگ‌ترین ویژگی‌اش را در طول این مسابقات و با توجه به ویژگی‌های امروز جامعه ایران، باید عنصر خنداندن و آوردن لبخند به روی لب‌های مخاطبان عنوان کرد.

رقصنده با نور
محسن ضیایی یک ورزشکار حرکتی بود که در این دور از مسابقه با هدایت و راهنمایی ارشا اقدسی مربی خود، یک حرکت آکروباتیک و ویژه را با کمک لیزر و در قالب رنگ و نور اجرا کرد. او که در دور نخست برنامه نظر داوران را به خود جلب کرده بود، این بار هم با حرکتی تازه به عصر جدید آمد.

چه کرد؟ در حین اجرای ضیایی، صحنه تماما تاریک بود و تنها چیزی که ما و حتی داوران می‌دیدیم، لباس سفید، حرکات او روی حلقه و بازی‌اش با نور‌های مختلف روی صحنه بود. اجرایی با ریتمی سریع و به همان اندازه جذاب که تا لحظه آخر نگاه‌ها را با خود دنبال می‌کرد.

داوران چه گفتند؟ نوع اجرای محسن ضیایی روی حلقه و مهارتی که او در جهت حفظ تعادلش و انجام حرکات داشت، برای داوران تماشایی بود و او دوباره هر چهار رای را از آن خود کرد. سیدبشیر حسینی در خصوص این اجرا گفت: نکته قابل توجه اجرای ضیایی، تازه بودن و شگفتی آن بود. هیچ‌کس توقع این مهارت را از او انداشت و این چیزی بود که غافل‌گیرمان کرد.

نکته جالب چه بود؟ خیره‌کننده، کلمه‌ای است که در یک کلام، اجرای ضیایی را در این برنامه توصیف می‌کند. هرچند نوع حرکات این ورزشکار را به خودی خود چندان نمی‌توان انحصاری و تا پیش از این انجام نشده دانست، اما آن‌چه به جذابیت کار او می‌افزاید، بازی رنگ و نور در حرکاتش است. اتفاقی که او را به شدت متمایز می‌کرد.

جمع‌بندی
کار برای داوران عصر جدید، حالا و در مرحله دوم از همیشه سخت‌تر شده است. در این مرحله هر شرکت‌کننده‌ای که روی صحنه می‌آید، کسی است که در مرحله اول توانسته بود رای داوران را با خود همراه کند و غربال کردن بهتر‌ها از میان هم، کاری به حق دشوار است.

با این حال، داوران هم وظیفه دارند که تنها بخشی از شرکت‌کننده‌ها را به قسمت‌های پایانی و فینال ماجرا برسانند و در این راه ناگزیر هستند که عده‌ای را حذف کنند. در این‌جا است که قدرت قضاوت و انصاف قابل توجه‌ می‌شود.

عصر جدید تا این‌جا اگر هم استعدادی را حذف کرده، توانسته این کار را به درستی انجام بدهد و این حذف‌ها و انتخاب‌ها، تا به این‌جا شکایت و حاشیه‌ای در پی نداشته است. اتفاقی که در صورت رعایت استانداردها، در قسمت‌های بعد این برنامه و مراحل حساس‌تر آن هم ادامه پیدا خواهد کرد.

نظر شما